Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Strefa Czystego Transportu w Szczecinie. Czas na opinie mieszkańców

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
04-12-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Wiadomości Szczecin

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Strefa Czystego Transportu w Szczecinie. Czas na opinie mieszkańców
graf. Wiadomości Szczecin
We wtorek 2 grudnia ruszają konsultacje społeczne dotyczące ustanowienia Strefy Czystego Transportu, która w proponowanej wersji miałaby ograniczać wjazd jedynie najstarszych samochodów, niespełniających norm emisyjnych. Projekt przewiduje też szereg wyjątków od zakazu.

W proponowanym kształcie STC obejmowałaby dolny i część górnego tarasu Starego Miasta w granicach ulic: Tkackiej, Wyszyńskiego, Mała Odrzańska, do linii Trasy Zamkowej.

Celem ustanowienia Strefy Czystego Transportu na tym obszarze jest podniesienie atrakcyjności przestrzeni miejskiej, poprawa jakości powietrza, ograniczenie hałasu. Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu umożliwi pozyskania dodatkowych funduszy zewnętrznych na rozwój infrastruktury miejskiej. Dzięki SCT centrum Szczecina może stać się bardziej przyjazne dla mieszkańców i turystów. Ograniczenie ruchu na tych ulicach poprawi również bezpieczeństwo rowerzystów i pieszych.

Docelowo wyznaczenie Strefy Czystego Transportu przyczyni się także do redukcji emisji zanieczyszczeń, a tym samym – poprawy jakości życia mieszkańców. Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu ma również istotne znaczenie finansowe. Stanowi bowiem jeden z elementów zwiększających konkurencyjność miasta w procesach ubiegania się o środki zewnętrzne, w tym zwłaszcza fundusze unijne przeznaczone na rozwój transportu publicznego i zrównoważonej mobilności.

Przygotowanie projektu uchwały poprzedziły badania i analizy wyznaczonego obszaru, przede wszystkim pod kątem wjeżdżających tam pojazdów. Sporządzony na tej podstawie raport obejmował również dwa potencjalne warianty funkcjonowania SCT: w wersji mniej i bardziej restrykcyjnej.

Pierwsza z nich zakazem wjazdu obejmowała samochody starsze niż 15 lat oraz piętnastoletnie i nowsze, niespełniające normy emisji spalin Euro 5 (silniki benzynowe) lub Euro 6 (diesel). Druga, analogicznie – samochody starsze niż 10 lat lub dziesięcioletnie i nowsze niespełniające tych samych norm.

– Przeanalizowaliśmy przedstawione wskaźniki i liczby i ostatecznie postanowiliśmy zaproponować mieszkańcom trzeci, jeszcze mniej restrykcyjny wariant, dodatkowo wprowadzając liczne wyłączenia, m.in. dla mieszkańców planowanej strefy czy przedsiębiorców prowadzących na jej terenie działalność. Pozwoli nam to wejść w pewien proces, ale w sposób jak najmniej uciążliwy dla szczecinian – wyjaśnia Łukasz Kadłubowski, zastępca prezydenta Szczecina. - Wprowadzenie SCT w zaproponowanej formule ma charakter pilotażowy i umożliwi, w perspektywie czasu, ocenę wymiernych skutków jej funkcjonowania, szczególnie w aspekcie ekologicznym, dając tym samym podstawy do ewentualnych modyfikacji i zmian.

Pojazdy uprawnione do wjazdu na teren Strefy Czystego Transportu:

1) samochody należące do osób fizycznych, które nabyły abonament lub uiściły opłatę zryczałtowaną lub są uprawnione do postoju z zerową stawką opłaty w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania lub na Płatnym Parkingu Niestrzeżonym Dolny Taras;
2) samochody należące do osób fizycznych rozliczających podatek dochodowy od osób fizycznych w Mieście Szczecin ze wskazaniem miejsca zamieszkania w granicach Strefy;
3) samochody osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które nabyły abonament w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania.
4) samochody należące do osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, mających siedzibę w granicach Strefy,
5) pojazdy wskazane przez placówki lub osoby, dla których wydano kartę parkingową przysługującą osobom niepełnosprawnym;
6) samochody osobowe
  • z silnikami z zapłonem iskrowym – spełniające przynajmniej wymagania europejskiej normy emisji spalin Euro 4 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2005 r.,
  • z silnikami z zapłonem samoczynnym – spełniające przynajmniej wymagania europejskiej normy emisji spalin Euro 5 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2009 r.;
7) pojazdy o masie powyżej 3,5 t.:
  • z silnikami z zapłonem iskrowym – spełniające przynajmniej wymagania europejskiej normy emisji spalin Euro IV lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2010 r.,
  • z silnikami z zapłonem samoczynnym – spełniające przynajmniej wymagania europejskiej normy emisji spalin Euro VI lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2014 r.;
8) motocykle i czterokołowce;
9) samochody specjalne;
10) pojazdy zabytkowe;
11) wszystkie pojazdy samochodowe niewymienione w pkt 1- 10, nie więcej niż 1 dzień w każdym z miesięcy w ciągu roku kalendarzowego

Kontrola będzie prowadzona na zasadach ogólnych Prawa o ruchu drogowym, na podstawie danych z centralnej ewidencji pojazdów lub specjalnych naklejek na szybach, wydawanych dla uprawnionych do wjazdu pojazdów.

Konsultacje społeczne

W celu zebrania opinii oraz uwag mieszkańców nt. projektu uchwały Rady Miasta Szczecin o ustanowieniu Strefy Czystego Transportu w Szczecinie i zawartych w nim propozycji, w dniach 2 grudnia 2025 – 5 stycznia 2026 przeprowadzone zostaną konsultacje społeczne

Sposób prowadzenia konsultacji:

1) w formie badania opinii mieszkańców Miasta Szczecin poprzez umieszczenie projektu uchwały Rady Miasta Szczecin o ustanowieniu Strefy Czystego Transportu w Szczecinie na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta Szczecin pod adresem: https://konsultuj.szczecin.pl i przyjmowanie uwag mieszkańców, składanych:
  • za pośrednictwem poczty elektronicznej, poprzez przesłanie wypełnionego formularza ankiety dostępnej na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta Szczecin: https://konsultuj.szczecin.pl, na adres e-mail: konsultacje.sct@um.szczecin.pl;
  • w wersji papierowej - w Urzędzie Miasta Szczecin, przy pl. Armii Krajowej 1, 70-456 Szczecin, poprzez wrzucenie do urny umieszczonej w przedsionku przy głównym wejściu do Urzędu (środkowe skrzydło) wypełnionej ankiety, której to formularz znajduje się obok urny;

2) w formie otwartych spotkań konsultacyjnych z mieszkańcami:
  • 10 grudnia 2025 r. o godz. 17:00 w Sali Sesyjnej Urzędu Miasta Szczecin (pl. Armii Krajowej 1, 70-456 Szczecin) oraz
  • 11 grudnia 2025 r. o godz. 17:00 w Szkole Podstawowej nr 63 z Oddziałami Integracyjnymi (ul. Grodzka 23, 70-543 Szczecin).
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czy Strefa Czystego Transportu w Warszawie to fikcja?

Mobilność

Czy Strefa Czystego Transportu w Warszawie to fikcja?

Paulina Piziorska 12 stycznia 2025

Strefa Czystego Transportu. Kraków pokazuje projekt

Mobilność

Młodzi i gorzej sytuowani Polacy nie chcą Stref Czystego Transportu

Mobilność

Zobacz również:

Czy Strefa Czystego Transportu w Warszawie to fikcja?

Mobilność

Czy Strefa Czystego Transportu w Warszawie to fikcja?

Paulina Piziorska 12 stycznia 2025

Strefa Czystego Transportu. Kraków pokazuje projekt

Mobilność

Młodzi i gorzej sytuowani Polacy nie chcą Stref Czystego Transportu

Mobilność

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij