Po miesiącach ustaleń udało się wreszcie władzom podolsztyńskiej Stawigudy wypracować model gminnych połączeń autobusowych. Właśnie w tym celu poprzednie władze pozyskały trzy autobusy Otokara.
Na ostatniej radzie gminy Stawigudy zaproponowano wstępnie siatkę połączeń autobusowych wraz z rozmieszczeniem przystanków. Zmianą będzie sposób obsłużenia mieszkańców, gdyż do tej pory mówiło się o zapewnieniu dojazdów do Olsztyna, a dokładnie do pętli Tęczowy Las na obrzeżach miasta, tymczasem obecny schemat zakłada obsłużenie jak największej liczby miejscowości.
Wstępna propozycja rozkładu jazdy zakłada uruchomienie czterech linii. Pierwsza z nich będzie miała ok. 22 km i poprowadzi ze Stawigudy przez Wymój, Dorotowo, Tomaszkowo, Bartąg do osiedla Zacisze w Olsztynie. Kolejna propozycja to linii z Rusi przez Bartąg, Bartążek do osiedla Tęczowy Las na obrzeżach miasta. Przedostatnia linia połączy Stawigudę przez Pluski z Rybakami. Natomiast ostatnia linia połączy Stawigudę przez Łańsk, Gągławki z Rusią.
Nie jest to jednak ostateczna propozycja, gdyż w jej sprawie będą mogli wypowiedzieć się mieszkańcy, którzy będą z niej tak naprawdę korzystać. Wiadomo już, że gmina zleci obsługę tras zewnętrznej firmie, której udostępni
pozyskane wcześniej trzy autobusy Otokara o długości 5,8 m z jedną parą podwójnych drzwi. Gmina poinformowało już o zamiarze znalezienia operatora w formule przetargu poprzez ogłoszenie w dzienniku urzędowym Unii Europejskiej. W dokumencie wskazuje się, że gmina zamierza uruchomić połączenia w III kwartale 2020 roku. Wstępne szacunki mówią, że roczny koszt utrzymania nowych linii wyniesie co najmniej 1 mln zł. Zorganizowanie komunikacji w Stawigudzie nie wpłynie natomiast na funkcjonowanie linii nr 129, do funkcjonowania której gmina dopłaca wraz z gminą Olsztynek.