Niewielki, historyczny, o konstrukcji szachulcowej, pochodzący z lat 20. XX w. dworzec w Helu, bo o nim mowa, już niebawem odzyska historyczny blask i stanie obiektem przyjaznym dla wszystkich podróżnych. PKP podpisały umowę na przebudowę dworca i przekazały wykonawcy plac budowy.
Inwestycja polegająca na przebudowie dworca jest realizowana w ramach programu inwestycji dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych. Prace na dworcu ruszą już niebawem. Dzięki zaplanowanym robotom końcowy dworzec przy linii Reda – Hel, a także jeden z nielicznych obiektów czołowych w Polsce, odzyska swój historyczny wygląd. Renowację przejdzie unikatowa elewacja budynku o konstrukcji zwanej „murem pruskim”. Elementy drewniane będą pomalowane na kolor ciemnobrązowy,
a powierzchnie pomiędzy nimi na biało. Nieznacznie zmieni się bryła dworca, gdyż od strony południowej zostanie zrekonstruowana otwarta wiata. Dach obiektu w nowej odsłonie zostanie pokryty dachówką w kolorze naturalnej cegły. Dworzec zyska również nowe zegary oraz szyldy na elewacji. Ciekawym elementem pod wiatą od strony peronów będzie kącik przygotowany specjalnie dla dzieci. Najmłodsi znajdą tam ławki w kształcie lokomotywy i wagonów oraz kolorowe, okrągłe stoliki.
Przebudowane będzie także wnętrze dworca. Strefę obsługi podróżnych ulokowano w południowej części budynku. Znajdzie się tam poczekalnia. Wokół niej zaprojektowano pomieszczenia toalet, kasy biletowej oraz miejsce przeznaczone dla rodziców z dziećmi. Sama przestrzeń oczekiwania dla podróżnych zaaranżowana będzie nowocześnie w odcieniach bieli (ściany, sufit) i szarości (podłoga). Podróżni znajdą w niej gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów
i odjazdów pociągów, ławki oraz zegar. Poczekalnia będzie również klimatyzowana.
mat. PKP SADzięki inwestycji wyeliminowane zostaną bariery architektoniczne oraz wprowadzone zostaną usprawnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Wśród nich są m.in. oznaczenia w alfabecie Braille’a, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących czy kontrastowa kolorystyka wnętrz.
Dworzec będzie również ekologiczny i bezpieczny. Budynek zostanie ocieplony od wewnątrz. Stratom ciepła zapobiegną również nowa stolarka okienna i drzwiowa, a także kurtyny powietrzne zamontowane w holu dworca. W budynku zaprojektowano energooszczędne oświetlenie, ogrzewanie z użyciem pompy ciepła oraz system BMS (Building Mangement System) sterujący instalacjami i urządzeniami oraz optymalizujący zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Na dworcu będzie również bezpieczniej dzięki nowoczesnemu systemowi monitoringu.
Przebudowa obejmie również najbliższe otoczenie dworca. Na placu przed budynkiem, który zyska całkowicie nową nawierzchnię, przewidziano miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami, samochodów elektrycznych, foodtrucków oraz niewielką zatokę dla autobusów i taksówek. Nowością w otoczeniu dworca będzie wiata rowerowa, na której dachu zostaną zainstalowane panele fotowoltaiczne do pozyskiwania zielonej energii.
Koszt przebudowy dworca Hel to 9,35 mln złotych brutto. Projekt przebudowy wykonała pracowania Meritum Projekt Marek Myrcik, a wykonawcą robót budowlanych jest gdańskie konsorcjum firm Sobin (Lider konsorcjum) oraz Kamaro. Planowany termin otwarcia dworca dla podróżnych to jesień 2023 roku.
mat. PKP SA
mat. PKP SA