Partner serwisu
Prawo & Finanse

Startuje konkurs na tramwaje z KPO. Kogo premiuje?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
23-05-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Startuje konkurs na tramwaje z KPO. Kogo premiuje?
fot. JR
Centrum Unijnych Programów Transportowych zapowiedziało rychły start konkursu na dofinansowanie do zakupu tramwajów ze środków z KPO. Budżet naboru to prawie 866 mln złotych w formie bezzwrotnych dotacji.

Ministerstwo Infrastruktury właśnie zapowiedziało uruchomienie naboru wniosków o dofinansowanie do zakupu taboru tramwajowego z Krajowego Planu Odbudowy. Nabór ruszy oficjalnie 3 czerwca bieżącego roku i potrwa do 31 lipca, a jego budżet to niespełna 866 mln złotych

Maksymalny, 85-procentowy poziom dofinansowania

Z terenu jednego MOF (Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego) może zostać zgłoszony tylko jeden wniosek o dofinansowanie zakupu nowego taboru. Może on zostać złożony zarówno przez organizatora jak i operatora połączeń. Maksymalny poziom dofinansowania ze środków unijnych, w formie bezzwrotnej dotacji, to 85% kosztów kwalifikowanych.

Jak pisze Centrum Unijnych Programów Transportowych, które będzie prowadziło nabór, do wydatków kwalifikowanych zalicza się wszystkie wydatki niezbędne do realizacji przedsięwzięcia “o ile brak jest przepisów lub dokumentów wyłączających kwalifikowalność określonych wydatków, w szczególności nie będą kwalifikowalne wydatki osobowe ponoszone przez wnioskodawcę”.

Do wydatków kwalifikowanych nie wliczają się te ponoszone na podatek VAT.

Krótki czas na dostawę wagonów

Co istotne, okres kwalifikowalności wydatków to czas od 1 lutego 2020 roku do 30 czerwca 2026 roku, choć CUPT zaznacza, że w drodze zmian regulaminu okres kwalifikowalności może zostać wydłużony. Dostawa tramwajów zakupionych z dofinansowaniem z KPO musi zostać zakończona do 30 czerwca 2026 roku.

Brak podwójnego finansowania i trasy łączące ważne generatory ruchu

Ostateczny wybór projektów do dofinansowania ma zostać dokonany w oparciu o określone kryteria, zarówno horyzontalne jak i szczegółowe, a co istotne, nie znajduje się wśród nich kolejność zgłoszeń – tak, jak miało to miejsce np. w trzecim naborze do programu Zielony Transport Publiczny. Wśród kryteriów horyzontalnych znalazł się chociażby zakaz podwójnego finansowania ze środków europejskich – zabronione jest wspólne dofinansowanie danego projektu zarówno ze środków z KPO jak i innych, pochodzących ze środków UE.

Szczegółowe kryteria odnoszą się do planowanych tras kursowania nowych tramwajów – tego czy łączą ze sobą ważne generatory ruchu oraz obsługują ważne ciągi komunikacyjne w danym ośrodku. Do tego premiowane jest objęcie tramwajów systemem ITS oraz polityka biletowa zachęcają do wyboru transportu publicznego. Jako przykład tej ostatniej CUPT wymienia np. wspólny bilet na komunikację miejską i kolejową, czy też… bezpłatną komunikację dla części lub wszystkich podróżnych w danym mieście.

Premiowane ośrodki z SUMP oraz Strefami czystego transportu

Na wybór wpłynie także kwestia SUMP (Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej), gdzie połowę dostępnych punktów otrzyma wniosek z rejonu w którym trwają obecnie prace nad tym dokumentem, natomiast komplet punktów w tym kryterium otrzyma wniosek z miasta, w którym SUMP został już oficjalnie przyjęty przez radę gminy.

Kolejny wymóg to uwzględnienie stref czystego transportu. W tym kryterium maksymalną liczbę punktów zdobędzie wniosek dotyczący miasta, w którym funkcjonuje już wspomniana strefa, natomiast połowę punktów otrzyma wniosek z ośrodka, w którym rada gminy podjęła uchwałę o wprowadzeniu strefy, lecz aktualnie nie zaczęła ona jeszcze funkcjonować.

Bonus dla (z)realizowanych zakupów

Dużą część punktacji będzie również stanowiła gotowość do realizacji zadania, a więc stopień zaawansowania procesu zakupowego. Na maksymalną liczbę punktów w tym kryterium mogą liczyć wnioskodawcy, którzy podpisali już umowę z wybranym wykonawcą na zakup tramwajów. Nieco mniej punktów otrzymają Ci, którzy wszczęli postępowanie przetargowe, a jeszcze mniej Ci, którzy są dopiero na etapie tworzenia OPZ lub pełnej dokumentacji przetargowej. Widać więc, że CUPT promuje zrealizowane lub aktualnie realizowane zamówienia, co zapewne ma związek z czasem, do którego trzeba będzie rozliczyć cały program – koniec czerwca 2026.

Ostateczna ocena każdego z wniosków może potrwać maksymalnie 87 dni
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Powiat stalowowolski kupuje autobusy. Z KPO

Komunikacja

Powiat stalowowolski kupuje autobusy. Z KPO

Jakub Rösler 22 maja 2024

MFiPR: 40 mld zł z KPO na zazielenianie terenów miast. Także na pojazdy i budowę torów tramwajowych

Przestrzeń

Środki z KPO na 207 autobusów podmiejskich

Prawo & Finanse

Środki z KPO na 207 autobusów podmiejskich

Redakcja/inf. pras. 15 marca 2024

Zmiany w KPO: Wodór i niskoemisyjne autobusy później

Prawo & Finanse

Ponad 1700 autobusów regionalnych do zakupu dzięki KPO

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Powiat stalowowolski kupuje autobusy. Z KPO

Komunikacja

Powiat stalowowolski kupuje autobusy. Z KPO

Jakub Rösler 22 maja 2024

MFiPR: 40 mld zł z KPO na zazielenianie terenów miast. Także na pojazdy i budowę torów tramwajowych

Przestrzeń

Środki z KPO na 207 autobusów podmiejskich

Prawo & Finanse

Środki z KPO na 207 autobusów podmiejskich

Redakcja/inf. pras. 15 marca 2024

Zmiany w KPO: Wodór i niskoemisyjne autobusy później

Prawo & Finanse

Ponad 1700 autobusów regionalnych do zakupu dzięki KPO

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5