Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Start Fali ponownie przełożony

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-06-2023
Ostatnia modyfikacja:
07-06-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. InnoBaltica

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Start Fali ponownie przełożony
fot. MS
InnoBaltica wstrzymała odbiór kluczowego etapu systemu FALA i zdecydowała o jego przetestowaniu w Lęborku przez ekspertów spółki. Wymusza to przesunięcia w harmonogramie projektu, które nie wpłyną jednak negatywnie na rozliczenie dofinansowania unijnego. Pozwolą też one na dokończenie montażu urządzeń na peronach kolejowych. Nowy plan stopniowego wdrażania FALI w Pomorskiem zostanie ogłoszony w lipcu br. Kluczowe znaczenie odgrywa odbiór całego oprogramowania systemu od wykonawcy – Asseco Data Systems (ADS). Ważne decyzje planuje też Rada Nadzorcza spółki.

System, który w marcu dostarczyła firma ADS, został zweryfikowany. Przenalizowano kilkaset jego funkcjonalności. Oprócz narzędzi służących pasażerom, jak aplikacja, portal pasażera czy falomaty i czytniki, konieczne jest uruchomienie m.in. systemu kontroli biletów i oprogramowania do Punktów Obsługi Klienta, Dyspozytorni czy Centrum Personalizacji Kart FALA.

– Stan przygotowań jest zaawansowany, choć nie w pełni satysfakcjonujący. Dysponujemy niemal wszystkimi elementami systemu. Nie dokonaliśmy jednak ostatecznego odbioru jednego z kluczowych etapów kontraktu. Oznacza to wstrzymanie kolejnej transzy wynagrodzenia dla ADS (ponad 20 mln zł). Będzie ją można odblokować dopiero po bezwarunkowym odbiorze tego etapu. Wcześniej w praktycznych testach chcemy potwierdzić gotowość FALI do sprawnego działania. W konsekwencji oznacza to przesunięcie terminu uruchomienia systemu dla pasażerów – zaznacza Radomir Matczak, członek zarządu InnoBaltiki. – Niezmiennie oczekujemy od ADS maksymalnego zaangażowania. Priorytetem jest przygotowanie systemu na najwyższym poziomie. Jeśli nie nastąpi bezwarunkowy odbiór prac to naliczymy ADS wielomilionowe kary – dodaje.



Przedłużające się uzgodnienia montażu urządzeń na pomorskich peronach

O ile falomaty i czytniki są zainstalowane niemal we wszystkich tramwajach, autobusach i trolejbusach (blisko 900 pojazdów), to sytuacja z montażem urządzeń na stacjach i przystankach kolejowych jest już zróżnicowana. W ramach infrastruktury, która należy do PKM, zrealizowane jest już 100%, a SKM 91% zadania. Najbardziej czasochłonne okazały się uzgodnienia techniczne z partnerami z PKP / PLK, które obejmują aż 175 lokalizacji w całym województwie.

– Stan prac administracyjnych jest zaawansowany w 66 procentach. Dobra wiadomość jest taka, że lada moment pełną parą ruszą pierwsze montaże urządzeń na stacjach PLK. To będzie kolejny kamień milowy. Niezbędne jest jeszcze kilka miesięcy, aby sfinalizować to zadanie – mówi Paweł Kondzielewski, dyrektor projektu w InnoBaltice. W związku z tym spółka zwróciła się też do Centrum Unijnych Projektów Transportowych o zgodę na przedłużenie okresu na rozliczenie dofinansowania do końca bieżącego roku.

Więcej czasu na testowanie oraz zintegrowanie elementów systemu

InnoBaltica kładzie nacisk na jakość i niezawodność Systemu FALA. Dlatego wymaga od Asseco Data Systems dopracowania wielu elementów i szerokiego przetestowania w praktyce. Celem jest zidentyfikowanie oraz wyeliminowanie ewentualnych błędów i niesprawności. To poszukiwanie wszelkich słabych punktów, aby rozwiązywać potencjalne problemy jeszcze w fazie roboczej, przed publicznym uruchomieniem FALI. Dzięki zaangażowaniu władz Lęborka, udziałowca InnoBaltiki, kolejne testy – w warunkach rzeczywistych - odbędą się właśnie w tym mieście.

Priorytet jakościowy kosztem terminowości

Władze InnoBaltiki podkreślają, że projekt jest bardzo skomplikowany. Integruje całe województwo, obejmuje blisko 100, bardzo odmiennych taryf gminnych i kolejowych określanych przez wielu organizatorów transportu.

– Wraz z ADS stawiamy kolejne kroki, choć w niezadowalającym nas tempie. Jest to pierwszy tego rodzaju regionalny projekt w Polsce. Okazał się on znacznie bardziej czasochłonny niż zakładaliśmy. Rozumiemy mieszkańców województwa, którzy po części mogą czuć się zniecierpliwieni, a po części zaniepokojeni. Jesteśmy przekonani, że FALA będzie dobrze im służyła, ułatwiając podróżowanie. Jednak najpierw musimy mieć pewność, że system jest niezawodny i w pełni gotowy do uruchomienia – wyjaśnia Radomir Matczak. – Warto tu przypomnieć, że zaczęliśmy realizację projektu rok później niż pierwotnie planowaliśmy, z powodu procesów odwoławczych w przetargu. Wszystkie te okoliczności powodują, że start systemu FALA nie będzie możliwy w lipcu 2023 r. – dodaje.

Po czerwcowych testach systemu w Lęborku zarząd InnoBaltiki zaktualizuje harmonogram stopniowego wdrażania FALI. Będzie on zaprezentowany do końca lipca br.

– Jesteśmy zdeterminowani, aby projekt, przynajmniej w zasadniczych elementach, wystartował jeszcze w tym roku – podkreśla Radomir Matczak.

Rada Nadzorcza InnoBaltiki planuje zmiany

Zgodnie z decyzją Rady Nadzorczej, w nowej kadencji zarząd InnoBaltiki będzie pracował w zmienionym składzie. Szczegóły będą znane pod koniec czerwca. Rada Nadzorcza reprezentująca właścicieli spółki oczekuje zdecydowanego zdynamizowania prac oraz szerszego wyjścia z komunikacją stanu projektu do opinii publicznej.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Fala: E-bilety na kolej również w Elblągu i Grudziądzu

Mobilność

Fala: E-bilety na kolej również w Elblągu i Grudziądzu

InnoBaltica 25 grudnia 2024

Pomorska Fala wchodzi na kolej. Bilet tylko na karcie

Mobilność

Pomorska Fala wchodzi na kolej. Bilet tylko na karcie

Michał Szymajda 27 listopada 2024

System FALA rozpoczyna akcję „BILET ZA BILET”

Mobilność

System FALA rozpoczyna akcję „BILET ZA BILET”

Redakcja/inf. pras. 29 października 2024

Fala we wszystkich pojazdach komunikacji miejskiej w Trójmieście

Mobilność

FALA wchodzi do gdańskich autobusów

Mobilność

FALA wchodzi do gdańskich autobusów

Redakcja/inf. pras. 14 lutego 2024

Zobacz również:

Fala: E-bilety na kolej również w Elblągu i Grudziądzu

Mobilność

Fala: E-bilety na kolej również w Elblągu i Grudziądzu

InnoBaltica 25 grudnia 2024

Pomorska Fala wchodzi na kolej. Bilet tylko na karcie

Mobilność

Pomorska Fala wchodzi na kolej. Bilet tylko na karcie

Michał Szymajda 27 listopada 2024

System FALA rozpoczyna akcję „BILET ZA BILET”

Mobilność

System FALA rozpoczyna akcję „BILET ZA BILET”

Redakcja/inf. pras. 29 października 2024

Fala we wszystkich pojazdach komunikacji miejskiej w Trójmieście

Mobilność

FALA wchodzi do gdańskich autobusów

Mobilność

FALA wchodzi do gdańskich autobusów

Redakcja/inf. pras. 14 lutego 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij