W Stambule ruszyła część nowej linii tramwajowej. Tramwaje na razie będą jeździły z Alibeyköy do Cibali. Nowością jest zasilanie pojazdów z tzw. trzeciej szyny. Trasę obsługują Panoramy produkcji Durmazlara. Tramwaje z tej rodziny właśnie dostarczane są do Olsztyna.
Wraz z początkiem 2021 roku w Stambule otwarto większość trasy tramwajowej Alibeyköy – Eminönü, a dokładnie fragment 8,8 km z 10,1 km z Alibeyköy do Cibali – bez dwóch ostatnich przystanków Kücükpazar i wspomnianego Eminönü. W uroczystym wydarzeniu towarzyszyli wysocy oficjele. Trasę otwierał Ekrem İmamoğlu, burmistrz Stambułu od 2019 roku, Kemal Kılıçdaroğlu, przewodniczący Republikańskiej Partii Ludowej oraz przedstawicielka rządu – Meral Akşener, minister sprawa wewnętrznych.
Wprawdzie uroczystego otwarcia dokonano 1 stycznia, to mieszkańcom nową trasę udostępniono dopiero 4 stycznia. Cała trasa T5 ma 14 przystanków. Szacunki mówią, że dzięki tramwajowi trasę będzie mogło pokonać ok. 12 tys. pasażerów w ciągu godziny czyli ok 240 tys. podróżnych dziennie, co znacznie odciąży ruch w tej części regionu. Jak informuje organizator transportu IMM linia przebiega przez dzielnice Eyüpsultan i Fatih, w których mieszka ok. 1 milion ludzi. Ponadto tramwaj został zintegrowany z linią kolejki linowej TF2 Eyüpsultan – Piyer Loti oraz linią metra M7 Mecidiyeköy – Mahmutbey. Przez najbliższych 10 dni przejazdy z Alibeyköy do Cibali będą bezpłatne.
Po raz pierwszy zastosowano w Turcji alternatywne zasilanie tramwajów z pominięciem sieci jezdnej. Wykorzystano technologię zasilania TCMS z poziomu podłoża, która jest aktywowana, gdy tramwaj przejeżdża nad segmentami zasilającymi.
Podróż tramwajem wzdłuż zatoki Bosforu po zachodniej części Złotego Rogu trwa 30 minut. Co więcej, trasę obsługują 5-członowe pojazdy Panorama Durmazlara. Tramwaje z tej rodziny zasilą także flotę olsztyńskiego MPK (choć rzecz jasna w klasycznej formie z pantografem). Miasto zamówiło 12 pojazdów, a pierwsze dwa są już w Olsztynie i przechodzą właśnie odbiory techniczne. Stambuł zamówił do obsługi własnej trasy aż 30 pojazdów. Wszystkie dotarły już do zamawiającego.
Pelin Alpkökin, dyrektor IMM miejskiego organizatora w Stambule zaznaczył podczas uroczystości, że tramwaj z Cibali do Alibeyköy, który umożliwia podróż po Złotym Rogu, pozwoli także turystom na dobre widoki na cieśninę, za sprawą niskiej prędkości pojazdów na trasie. – Linię początkowo zacznie obsługiwać 10 pojazdów z częstotliwością co 6 minut, a w grudniu 2021 r. będzie to 30 pojazdów – zapowiedział. – Nasza linia będzie jedną z ikon Stambułu, podobnie jak tramwaje İstiklal i Moda. W rzeczywistości będzie na szczycie tras z najpiękniejszą scenerią na świecie – podkreślił.
Nowa linia oznaczona T5. Schemat w większym rozmiarze TUTAJ. Mat. Metro Istanbul