W środę (8 września) do Charkowa na wschodzie Ukrainy trafił tramwaj Mietielica firmy Stadler. Pojazd, obklejony w barwy Ukrainy, będzie tu testowany. Stadler podpisał w ostatnim czasie kilka porozumień o współpracy i lokalizacji produkcji na Ukrainie.
Do Charkowa został dostarczony tramwaj Mietielica, który produkowany jest w białoruskich zakładach Stadlera. – Tramwaj jest wyposażony we wszystkie niezbędne systemy do poruszania się i komfortowego przewozu pasażerów. Ale najpierw musimy przeprowadzić próby eksploatacyjne, tj. zapoznać personel techniczny z cechami konstrukcyjnymi wagonu, zrozumieć jak te tramwaje zachowują się na naszych torach tramwajowych, jak możemy serwisować ten sprzęt pod kątem możliwości naszych zajezdni. Tak naprawdę jest to pierwszy krok w naszej współpracy i zobaczymy, jaka ona będzie. Niewykluczone, że kwestia zakupu takich samochodów zostanie rozważona – powiedział Dmytro Lipowy, dyrektor KP Trolejbusne Depo no 2.
Dwukierunkowy tramwaj Mietielica został
zaprezentowany po raz pierwszy podczas targów Innotrans w 2014 r. w Berlinie. Długość trójczłonowego pojazdu to 26,7 m, a szerokość – 2,5 m. Niska podłoga znajduje się na całej długości tramwaju. Pojemność określona jest na 183 pasażerów (przy normie 5 os./m2), w tym 60 na miejscach siedzących. Tramwaje tej serii dostarczono do Petersburga w Rosji oraz
Cochabamby w Boliwii (ten drugi był
testowany w Olsztynie).
Dostawa tramwaju to kolejny krok porozumienia Charkowa i Stadlera. W lipcu strony podpisały memorandum o współpracy, której celem jest realizacja projektu budowy fabryki pociągów i tramwajów w Charkowie. Szwajcarski producent podpisał memorandum o współpracy, lokalizacji produkcji i rozwoju kolei z Ukrzaliznycią oraz Ministerstwem Infrastruktury.