Stadler podpisał w czwartek 16 lutego umowę z Merseytravel na produkcję 52 pociągów dla kolei miejskiej Merseyrail w Liverpoolu. Producent będzie odpowiedzialny też za utrzymanie pociągów przez okres 35 lat. Pierwszy skład ma dotrzeć do Liverpoolu w połowie 2019 r.
System komunikacji szynowej w Liverpoolu jest hybrydą rozwiązań metra i kolei miejskiej. Trasy są wydzielone od innej infrastruktury kolejowej i przebiegają w centrum w tunelach. Obecna flota pojazdów Merseytravel, organizatora i operatora komunikacji miejskiej w Liverpoolu, składa się z jednych z najstarszych pojazdów szynowych w Wielkiej Brytanii, z średnią wieku sięgającą 40 lat.
W czwartek 16 lutego Stadler podpisał umowę z Merseytravel na dostawę i późniejsze utrzymanie 52 pociągów. Wartość umowy sięga 700 mln funtów. Kontrakt zawiera też opcję na dostawę kolejnych 60 pojazdów. Dla Liverpoolu nowe składy przyniosą rewolucję: będą one mogły przewieźć o 60% więcej pasażerów, przy jednoczesnym zachowaniu dotychczasowej liczby siedzeń i przyczynią się do skrócenia czasu przejazdu o 10%.
Wszystkie czterowagonowe składy o długości 64,98 m i szerokości 2,82 m wejdą do eksploatacji do 2021 r., przy czym pierwszy skład przyjedzie na testy w połowie 2019 r. Składy o aluminiowej konstrukcji będą jednoprzestrzenne, z niższą podłogą – na poziomie 960 mm nad główką szyny. Składy będą w stanie przewieźć 486 podróżnych, w tym 182 na miejscach siedzących i dwóch niepełnosprawnych na wózkach. Dzięki wysuwanym stopniom praktycznie wyeliminowany zostanie problem odstępu między pociągiem a peronem,. Składy będą mogły rozwijać prędkość do 120 km/h. Będą one zasilane z trzeciej szyny 750V. Przewidziano również ich wyposażenie w baterie, które umożliwią autonomiczną jazdę bez zasilania z trzeciej szyny na terenie zajezdni i hali warsztatowej. Ponadto składy będą mogły w przyszłości zostać dostosowane do napięcia 25 kV AC i systemu ETCS poziom II.
Zadaniem Stadlera będzie utrzymanie taboru przez 35 lat jego eksploatacji. Producent wybuduje w tym celu nową zajezdnię w Kirkdale. Ponadto firma będzie wykonywać zadania związane z utrzymaniem i obsługą istniejącego taboru w Birkenhead. W tym celu Stadler przejmie od Merseytravel 155 pracowników utrzymania i warsztatu. Tym samym liczba pracowników Stadlera w Wielkiej Brytanii wzrośnie do 200 do roku 2019.
System kolei miejskiej Liverpoolu został utworzony w II połowie lat 70. XX w. od połączenia linii podmiejskich i budowy tuneli pod centrum Liverpoolu. Obecnie Merseyrail składa się z 120 km tras i 67 stacji. Obsługą do 2028 r. w ramach udzielonej franczyzy zajmuje się konsorcjum Serco i Abellio. Tabor składa się z 59 pociągów. Codziennie z połączeń korzysta ok. 110 tys. pasażerów (poziom porównywalny z wynikami centralnego odcinka II linii metra w Warszawie).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.