Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Stacja w Ostródzie do przebudowy. Dłuższy tunel, małe wiaty, zniknie zieleń

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2022-01-09 09:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Stacja w Ostródzie do przebudowy. Dłuższy tunel, małe wiaty, zniknie zieleń
fot. MJ
PKP PLK przygotowują się do przebudowy stacji w Ostródzie, która istotnie zmieni swój kształt. Zarządca infrastruktury stara się teraz o pozwolenie na budowę. Problemem jest brak środków – KPO jest teraz w zawieszeniu. Zmieni się układ i liczba krawędzi peronowych. Choć poprawi się dostęp do peronów, ucierpi dość estetyka – zniknie peronowa zieleń oraz historyczne zadaszenia tunelu, pojawią się standardowe, niewielkie wiaty.

Zarządca infrastruktury kolejowej przygotowuje się do przebudowy stacji w Ostródzie. Zakres robót obejmie przebudowę sześciu torów i dwóch peronów (dotychczas oznaczonych numerami 2 i 3). – Ponadto przebudowana zostanie infrastruktura towarzysząca, jak sieć trakcyjna czy urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dzięki inwestycji nowy układ torów głównych dodatkowych usprawni ruch towarowy umożliwiając obsługę pociągów o długości użytecznej 750 m – mówi Martyn Janduła z biura prasowego PKP PLK.

Nowe perony będą miały 76 cm wysokości zamiast obecnych ok. 30 cm. – Po robotach obsługa pasażerów odbywać się będzie przy trzech krawędziach peronowych (w nowej numeracji – peron nr 1 dwukrawędziowy oraz peron nr 2 jednokrawędziowy). Zostaną one wyposażone zostaną w nowe systemy dynamicznej informacji pasażerskiej (SIDP) oraz monitoring – wyjaśnia Martyn Janduła z biura prasowego PKP PLK. Na peronach zostaną ustawione zwykłe wiaty – niestety, zarządca infrastruktury nie planuje budowy większych zadaszeń.

Dotychczasowy peron nr 1, przylegający do budynku dworca, pozostanie wyłączony z użytku. Prognozy natężenia ruchu nie uzasadniają jego wykorzystania. – Niemniej jednak w ramach inwestycji zachowana zostanie rezerwa terenu umożliwiająca przebudowę i włączenie do obsługi ruchu pasażerskiego jeśli potrzeby przewozowe wzrosną – zaznacza przedstawiciel PKP PLK.

Istniejący tunel pod torami zostanie przebudowany i dostosowany do współczesnych standardów. Przy każdym z peronów pojawią się windy. – Istniejący ciąg komunikacyjny zostanie uzupełniony o nowy odcinek (od strony ul. Słowackiego), który umożliwi wyjście na peron nr 1 za wschodnią ścianą budynku dworca stanowiącego własność miasta – mówi Martyn Janduła. Dzięki temu przejście zostanie uniezależnione od dworca, w którym obecnie znajduje się wyjście z tunelu – miasto chce ograniczać godziny funkcjonowania budynku.

Tunel nie zostanie wydłużony w kierunku ul. 11 Listopada, niemniej jednak dostęp od tej strony zostanie zachowany. Peron stanie się jednokrawędziowy – będzie się z niego schodzić wprost na chodnik przy ul. 11 Listopada. Znikną też historyczne zadaszenia wejść do tunelu. – Istniejące zadaszenia wyjść z przejścia po zrewitalizowaniu zostaną wykorzystywane jako zadaszenia stojaków rowerowych od strony ul. 11 Listopada i ul. Słowackiego – wskazuje Martyn Janduła.

Szczególną cechą obecnej stacji jest zieleniec na środkowym peronie, na którym znajdują się atrakcyjnie wyglądające iglaki. Niestety, projekt PKP PLK nie przewiduje utrzymania zieleni w tym miejscu. – Projekt zakłada przesadzenie zieleni niskopiennej i iglaków z peronu nr 2. Projekt nie zakłada zorganizowania na peronach nowych zieleńców. Aby zapewnić optymalne warunki eksploatacji i utrzymania obiektów zielenice zostaną odtworzone poza obiektami służącymi do obsługi ruchu pasażerskiego – wyjaśnia Martyn Janduła.

PKP PLK opracowały już projekt budowlany. Wbrew zapowiedziom w II połowie 2021 r. nie ogłoszono jednak przetargu na prace. Obecnie zarządca stara się o pozwolenie na budowę. – Jesteśmy gotowi do ogłoszenia przetargu i z chwilą zapewnienia finansowania z KPO zostanie ogłoszone postępowanie. Zakończenie umowy planujemy w 2025 roku – wskazuje Martyn Janduła. Warto przy tym zaznaczyć, że KPO pozostaje wstrzymane, co może dalej opóźniać przygotowanie i start prac.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Będzie wykonawca zastępczy na budowie SKM Szczecin

Przestrzeń

Będzie wykonawca zastępczy na budowie SKM Szczecin

Jakub Rösler 03 stycznia 2022

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Komunikacja

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Paweł Rydzyński 02 stycznia 2022

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5