Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Jaka przyszłość PKP Mobility?

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Rösler

Data publikacji:
2021-08-05 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa - PKP SA

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jaka przyszłość PKP Mobility?
Fot. PKP SA
W zeszłym roku PKP SA zainicjowały program “PKP Mobility”, mający na celu uzupełnienie podstawowych, kolejowych usług spółki. W jego skład wchodzą usługi wypożyczenia zarówno samochodów, jak i rowerów elektrycznych, stacje ładowania dla pojazdów elektrycznych, a także przydworcowy system parkingów.

Spółka podkreśla, że usługi zawarte w projekcie “Mobility” mają odpowiadać na zapotrzebowanie użytkowników na usługi transportowe na tzw. ostatniej mili, czyli w organizacji transportu między stacją kolejową, a docelowym celem podróży. Szeroki wachlarz oferowanych w projekcie rozwiązań jest dopiero rozbudowywany i nie jest dostępny na terenie całego kraju.

Przykładowo możliwość wypożyczenia samochodów elektrycznych, oferowana przez PKP, jest dostępna tylko przy kilku trójmiejskich stacjach: Gdyni Głównej, Gdańsku Głównym, a także Gdańsku Wrzeszczu. Usługa ruszyła w sierpniu zeszłego roku, a do dyspozycji pasażerów oddano wtedy 10 samochodów elektrycznych. Co ważne, PKP realizuje projekt we współpracy z firmą easyshare, a więc aby wypożyczyć auto, nie trzeba kupować biletu kolejowego. Aktualnie do dyspozycji użytkowników pozostaje 5 samochodów Nissan Leaf, ale jak podkreśla Michał Stilger, rzecznik PKP S.A; oferta dostosowywana jest do aktualnego popytu i obostrzeń związanych z pandemią.
Cena usługi car-sharingu PKP Mobility wynosi 20 zł za godzinę, co oznacza 0,33 zł za minutę, przez pierwsze 4 godziny, następnie 6 zł za godzinę, czyli 0,10 zł za minutę. Warunkiem jest wynajem samochodu na minimum godzinę.

– Z oferty najczęściej korzystają podróżni kolei, którzy przyjeżdżają do Trójmiasta. Okazało się jednak, że z usługi korzystają również mieszkańcy Trójmiasta. Zarówno długość czasu wynajmu, jak i liczba przejechanych kilometrów są bardzo zróżnicowane. Zdarzają się wynajmy godzinne, kilkugodzinne, z niewielką liczbą przejechanych kilometrów, ale są również kilkudniowe, tygodniowe, podczas których wynajmujący przemierzają samochodem całe wybrzeże. Najdłuższy przejechany dystans podczas jednego wynajmu w usłudze PKP Mobility wynosił ponad tysiąc kilometrów – odpowiada Stilger, pytany o to, kto wynajmuje samochody, a także gdzie udają się nimi podróżni. Jednocześnie rzecznik zaznacza, że PKP SA planują dalej rozwijać ten projekt, więc nie jest wykluczone, że auta pojawią się wkrótce także przy innych dworcach w Polsce.

Poza samochodami, w takcie zeszłych wakacji przewoźnik uruchomił także możliwość wypożyczenia roweru elektrycznego. Wypożyczalnie zostały uruchomione we Władysławowie, a także na Helu. Była to edycja pilotażowa. – W czerwcu 2020 roku na Półwyspie Helskim Grupa PKP przeprowadziła testy systemu bike-sharingu, opartego na dwóch stacjach wypożyczeń (Władysławowo i Hel) oraz 20 rowerach V generacji ze wspomaganiem elektrycznym. Testy zostały zakończone 30 września 2020 r. Spółka bierze pod uwagę wdrożenie systemu bike-sharingu w przyszłości – odpowiada rzecznik PKP SA pytany o rozwój wypożyczalni rowerowych. Jednak w tym roku PKP SA nie zdecydowały się na ponowne uruchomienie systemu oferującego wypożyczanie rowerów elektrycznych na Półwyspie Helskim.

PKP umożliwia także możliwość parkowania przy dworcach, na specjalnie przygotowanych do tego parkingach, które w zależności od miasta, różnią się ceną i ilością dostępnych miejsc. System jest na razie wdrożony na parkingach przy dworcach Tarnów, Bydgoszcz Główna, a także Warszawa Centralna

– W ramach rozszerzenia pakietu PKP Mobility PKP rozpoczęły także prace nad nowym, ujednoliconym standardem zarządzania obszarami płatnego parkowania przy dworcach kolejowych. Podstawowymi wyróżnikami są jednolite oznaczenia oraz system poboru opłat oparty na parkomatach – podkreśla Stilger

W dziewięciu lokalizacjach w Polsce firma oferuje dodatkowo możliwość podładowania auta elektrycznego, z podstawową stawką wynoszącą 1,25 złotego za kWh brutto. Usługa jest dostępna przy następujących dworcach kolejowych: Gdynia Główna, Bydgoszcz Główna, Wrocław Główny, Opole Główne, Gliwice, Katowice, Katowice Ligota, Częstochowa i Warszawa Wschodnia.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Płatne ładowanie elektryków przy dworcach PKP

Mobilność

Płatne ładowanie elektryków przy dworcach PKP

Redakcja 02 czerwca 2021

Car-sharing PKP Mobility także w Gdańsku

Mobilność

Car-sharing PKP Mobility także w Gdańsku

Redakcja 04 września 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5