Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Solaris zmienia twarz. Nowy właściciel i… design

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
18-09-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

– Kupiliśmy firmę, ale nie mamy najmniejszego zamiaru zmieniać nazwy. Marka Solaris jest jedną z największych wartości firmy – przekonywał, podczas konferencji Solarisa na targach InnoTrans, Josu Imaz, nowy szef rady nadzorczej Solarisa. Producent autobusów 4 września zmienił właściciela, ale nie oznacza to zwijania produkcji. Przeciwnie, plany rozwoju są duże. W przyszłym roku rynek czekają nowe pojazdy Solarisa. Zmieni się też design autobusów i trolejbusów.

– Jestem tu po raz ostatni, wiec jestem bardzo zdenerwowana – wspomniała Solange Olszewska, do niedawna właścicielka firmy z Bolechowa. – Złożyłam mężowi i pracownikom obietnicę, że Solaris będzie się rozwijał. I przez ponad 20 lat to się udało. Z CAF-em to będzie możliwe jeszcze bardziej – tłumaczyła.

Baskijski nadzór

Nie wyglądała jednak na zdenerwowaną, raczej na odprężoną. Równie spokojny wydawał się być siedzący obok niej Josu Imaz. Bask jest szefem działu przejęć i akwizycji w koncernie CAF i od kilku dni również szefem rady nadzorczej Solaris Bus&Coach.

– Jesteśmy cztery razy starsi od Solarisa, ale stawiamy sobie te same cele – zaznaczył Imaz. – Produkujemy wszystkie pojazdy szynowe dla miast, od pociągów podmiejskich, przez metro, lekką kolej miejską, po tramwaje. Rozwinęliśmy własną technologię jeśli chodzi o napęd, również napęd tramwajów, które nie korzystają z sieci trakcyjnej. Dzięki temu staliśmy się niezależni – wyliczał.

– Gdy pojawiła się okazja, by kupić Solarisa, zdaliśmy sobie sprawę, że to doskonale pasuje do naszej strategii. Teraz będziemy jedyną firmą na świecie, która będzie oferowała pełny pakiet pojazdów dla miejskiej mobilności – mówił nie bez zadowolenia.

Trzy pojazdy, trzy zapowiedzi

Solaris w Berlinie prezentuje trzy autobusy. Targi, które tradycyjnie są wystawą pojazdów szynowych, od kilku edycji chcą stać się również prezentacją pojazdów miejskiej mobilności, w tym ekologicznych autobusów. W tym roku Solaris postanowił nie wystawiać się na odbywających się równolegle targach samochodowych w Hanowerze, ale właśnie w Berlinie. I spośród producentów autobusów, jest tu najmocniejszy. Prezentuje znany model Urbino 12, ten sam autobus, ale z napędem firmy Voith (oba elektryczne), a także Trollino w wersji 12-metrowej. Te ostatnie pojazdy niedługo będą jeździły po Gdyni, a są warte uwagi, bo mniej więcej połowę swoich przejazdów mogą realizować bez podłączenia do sieci trakcyjnej. To właściwie szczególnego rodzaju, druciano-bateryjna hybryda elektryczna.

Dużo ciekawsze są jednak zapowiedzi. Niedługo Solaris chce zaprezentować nowe rodzaje pojazdów. Urbino 12 LE Lite Hybrid, ma być niskowejściowym autobusem hybrydowym, którego masa nie powinna przekroczyć 9 ton, a to oznacza oszczędności na paliwie. Dwuprzegubowy, 24-metrowy trolejbus Trollino, jeszcze w tym roku ma przejść testy, a w połowie przyszłego roku ruszyć na ulice. Premierą zapowiadaną na 2019 r. jest też Solaris Urbino 12 Hydrogen, czyli autobus napędzany wodorem. W tym przypadku również będzie to swego rodzaju hybryda, bo na części trasy pojazd ma korzystać z baterii, ale na większości – z ogniwa paliwowego.

Piąta twarz solarisów?

Na przyszły rok zapowiedziano też zmianę designu Urbino i Trollino. Czyli w praktyce piątą generację pojazdów. Zmieni się wygląd przodu pojazdu, choć na oko bardziej kanciasty, ma zapewnić lepszą aerodynamikę. Powiększony zostanie przedni wyświetlacz trasy, będzie więc lepiej widoczny dla pasażerów. Światła zostaną zastąpione trzema reflektorami z każdej strony, w całości w technologii LED. Nieco inaczej będzie zbudowany dach, co zapewni lepszy dostęp do podzespołów tam zlokalizowanych i szybszy odpływ wody.


fot. JD
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Solaris dostarczy co najmniej 90 autobusów wodorowych do Wenecji

Komunikacja

Solaris dostarczy co najmniej 90 autobusów wodorowych do Wenecji

Redakcja/inf. pras./inf. własna 12 września 2023

Jakich elektrobusów jest w Polsce najwięcej?

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Solaris dostarczy co najmniej 90 autobusów wodorowych do Wenecji

Komunikacja

Solaris dostarczy co najmniej 90 autobusów wodorowych do Wenecji

Redakcja/inf. pras./inf. własna 12 września 2023

Jakich elektrobusów jest w Polsce najwięcej?

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5