Solaris zaprezentował w Sztokholmie długo zapowiadany autobus z napędem wodorowym – Urbino 12 hydrogen. To pojazd, który premierę miał w ten weekend, ale już zdążył zostać sprzedany do włoskiego Bolzano.
Solaris Urbino 12 hydrogen to pojazd całkowicie bezemisyjny. Energia do napędzania autobusu powstaje w ogniwie paliwowym, do którego dostarczany jest wodór zgromadzony w butlach na dachu pojazdu. Wodór jest przetwarzany w energię elektryczną, ta z kolei zasila bezpośrednio jednostkę napędową autobusu, którą stanowi oś z elektrycznymi silnikami. Oprócz tego autobus wyposażony jest w baterię typu Solaris High Power, która jest dodatkowym magazynem energii elektrycznej. Jedynymi „produktami ubocznymi” eksploatacji Solarisa Urbino 12 hydrogen są ciepło i para wodna.
Jeszcze przed premierą producent z Bolechowa poinformował, że nowy autobus znalazł nabywcę. Włoskie Bolzano kupi dziesięć takich pojazdów z opcją zamówienia dwóch dodatkowych. W zeszłym tygodniu okazało się, że na dziesięciotygodniowe testy w Paryżu solarisowego hydrobusa wypożyczy RATP.