Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Solaris wystartuje w konkursie NCBR? Bez entuzjazmu

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2018-10-24 16:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Solaris wystartuje w konkursie NCBR? Bez entuzjazmu
fot. Solaris
– Przeanalizujemy opłacalność dla naszej firmy. Jeśli jednak zapisy konkursu będą dla nas niekorzystne, tak jak do tej pory, wówczas firma Solaris nie weźmie w nim udziału – przyznał wiceprezes Solarisa Zbigniew Palenica podczas targów Transexpo w Kielcach. Chodzi o program Bezemisyjny Transport Publiczny, w ramach którego ma powstać zbudowany w Polsce i z polskich podzespołów autobus elektryczny.

Głównym elementem programu jest konkurs na projekt, stworzenie prototypu, a następnie seryjną produkcję zupełnie nowego autobusu elektrycznego w trzech wersjach długości i z częściową autonomizacją. Konkurs organizuje Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Pieniądze na projekt dla zwycięzcy, a potem na zakupy dla miast zadeklarował Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W sumie budżet programu to 2,3 mld zł.

– Firma Solaris oferuje innowacyjne autobusy elektryczne już od 2011 r. Przez ostatnich kilka lat rozwijaliśmy tę technologię wraz z naszymi dostawcami, głównie z własnych zasobów. Dzisiaj w obszarze e-mobility jesteśmy liderem nie tylko w Polsce ale także w Europie – zaznaczył Palenica.

– Oczywiście oprócz wielu przetargów na autobusy elektryczne, które toczą się w kraju i za granicą, uważnie przyglądamy się także programowi prowadzonemu przez NCBR. W ramach tzw. procedury „partnerstwa innowacyjnego”, według której prowadzone jest to postępowanie, braliśmy udział w negocjacjach zapisów SIWZ i innych dokumentów tego programu – wyjaśniał.

– Zgłosiliśmy szereg uwag zarówno tych dotyczących kwestii formalnych, ale także technicznych. Jeśli zostaną one uwzględnione w ostatecznych zapisach programu wówczas przeanalizujemy jego opłacalność dla naszej firmy i rozważymy w nim udział. Jeśli jednak jego zapisy będą dla nas niekorzystne, tak jak do tej pory wówczas firma Solaris nie weźmie w nim udziału – zapowiedział.

Chęć uczestniczenia w postępowaniu zgłosiło dziewięć firm i konsorcjów. W sierpniu NCBR wybrało do negocjacji osiem z nich. W tym gronie są producenci autobusowi (Solaris, Ursus, Autosan i Volvo), ale też firmy technologiczne i Politechnika Śląska. Organizator wciąż nie opublikował jednak pełnej specyfikacji przedmiotu konkursu, a jedynie jego ogólny opis. Postępowanie nie dotarło więc do etapu, w którym dopuszczone firmy będą projektowały i przygotowywały pierwszy, 12–metrowy prototyp.

Drugą częścią pomysłu na konkurs jest zapewnienie zbytu na nowe autobusy. NCBR podpisał wstępne porozumienia z 27 miastami i samorządami, które zadeklarowały kupno ok. tysiąca autobusów. Ta liczba może być jednak myląca, bo bezwarunkowy chętne są w sumie na kilka egzemplarzy. Pozostałe deklaracje są warunkowe, uzależnione m.in. od otrzymania dofinansowania.

Solaris to największy polski producent autobusów, a w elektromobilność inwestuje już od ponad dekady. Większość elektrobusów jeżdżących dziś po ulicach polskich miast, w sumie wciąż nie jest ich dużo bo około stu (trwają dostawy więc ta liczba się zmienia) pochodzi z fabryk Solarisa.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Nowy Solaris LE Lite Hybrid. Urbino po liftingu

Komunikacja

Nowy Solaris LE Lite Hybrid. Urbino po liftingu

Jakub Dybalski 23 października 2018

Pierwsza z 18 hybryd w Pabianicach. Pierwszy Solaris po liftingu

Przestrzeń

Pierwsza z 18 hybryd w Pabianicach. Pierwszy Solaris po liftingu

Redakcja 22 października 2018

Elektryki dla Szczecina dostarczy Ursus z… Bogdanem?

Komunikacja

Elektryki dla Szczecina dostarczy Ursus z… Bogdanem?

Witold Urbanowicz 19 października 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5