Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Solaris w 2019 r. z rekordowymi przychodami i 1,5 tys. pojazdów

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2020-03-05 13:40
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Solaris w 2019 r. z rekordowymi przychodami i 1,5 tys. pojazdów
Fot. Solaris
Solaris sprzedał w 2019 r. 1487 pojazdów, co jest rekordem w historii firmy. Przychody ze sprzedaży podskoczyły z 1,85 mld w 2018 r. do 2,6 mld w ubiegłym. W Polsce Solaris jest liderem jeśli chodzi o niskopodłogowe autobusy miejskie (sprzedał ich dwa razy więcej niż drugi MAN). W Europie ma 9 proc. rynku.

Jak zwykle wczesną wiosną Solaris prezentuje swoje wyniki za 2019 r. O ile w roku 2018 firma z Bolechowa zaliczyła lekkie spowolnienie, to ten mijający jest dla niej rekordowy.

Łącznie producent dostarczył 1487 pojazdów (w poprzednich latach było to 1226 w 2018 r., 1397 w 2017 r. i 1307 w 2016 r.). Ponadto Solaris zanotował w 2019 roku rekordowe przychody w wysokości 2,604 mld zł (w poprzednim roku było to 1,867 mld zł, a jeszcze wcześniej 1,851 mld zł).



Mocno w Europie

– Tak duży wzrost przychodów wiąże się po pierwsze z tym, że sprzedajemy inne pojazdy. W 2019 r. 40 proc. naszej sprzedaży to były pojazdy niskoemisyjne, czyli elektrobusy, trolejbusy i hybrydy, podczas gdy w 2018 r. „tylko” 28 proc. Po drugie rozwijamy inne gałęzie sprzedaży, m.in. produkcję niektórych części, takich jak filtry, czy klocki hamulcowe i na tym też zarabiamy – tłumaczył prezes Solarisa Javier Calleja.

Najwięcej spośród sprzedanych w ubiegłym roku pojazdów – 434 – trafiło do klientów w Polsce. To 42 proc. udziałów rynku niskopodłogowych autobusów miejskich. Solaris po raz 17. z rzędu skończył rok jako lider. W porównaniu z rokiem 2018 zanotował wzrost udziałów rynkowych z 33 proc. do 42 proc.



Bardziej wydaje się być jednak udział w rynku europejskim. Liderem jeśli chodzi o miejskie autobusy niskopodłogowe są Mercedes (28 proc.) i MAN (23 proc.), ale dalej są Iveco (10 proc.) i właśnie Solaris (9 proc.), które wyprzedzają m.in. VDL, Scanię czy Volvo.

Calleja cieszy się szczególnie z mocnej pozycji swojej firmy jeśli chodzi o elektrobusy. – W 2019 r. sprzedaliśmy 162 autobusy z takim napędem. Na ten rok mamy już potwierdzoną sprzedaż 506 sztuk. To da nam pozycje lidera, lub tuż za nim – mówi Hiszpan.



Wiceszef Solarisa odpowiedzialny za sprzedaż, Petros Spinaris wymieniał realizowane i „zaklepane” przetargi elektrobusowe.

– W Polsce nasze oferty elektrobusowe zostały wybrane w Krakowie, na 50 pojazdów, i w Jaworznie na 20 pojazdów. Poza tym Mediolan zamówił kolejne 100 elektrobusów w ramach umowy ramowej. Już dostarczamy pierwsze z 90 pojazdów do Berlina i 130 przegubowych do Warszawy – wymieniał. – Cieszy nas też zainteresowanie autobusami wodorowymi. 12 zamówiło włoskie Bolzano, 10 trafi do Wuppertalu, a 15 Kolonia – dodawał.

Co w 2020 r.?

W roku 2020 Solaris zaprezentuje nową ofertę w segmencie autobusów elektrycznych. Będzie to niskowejściowy Solaris Urbino 15 LE electric. Trójosiowy autobus budowany jest głównie z myślą o odbiorcach z rynku skandynawskiego. Pojazd będzie oferowany zarówno jako autobus typowo miejski (klasa I), ale także międzymiastowy (klasa II). Solaris Urbino 15 LE electric będzie dostępny w wersjach z dwiema lub trzema parami drzwi (2-2-0 lub 2-2-1) i będzie mógł zabrać na pokład do 55 pasażerów na miejscach siedzących.



Magazynami energii będą baterie najnowszej generacji Solaris High Energy+ o bardzo dużej gęstości energii, których pojemność zagwarantuje odpowiedni dystans autobusu zarówno na trasach miejskich, jak i międzymiastowych. Baterie będzie można ładować na dwa sposoby, w zależności od preferencji użytkowników – za pomocą ładowarki plug-in lub pantografu zamontowanego na dachu pojazdu. W najbliższych tygodniach zakończą się prace projektowe nad nowym pojazdem i rozpocznie się produkcja dwóch egzemplarzy przedseryjnych. Należy podkreślić, że już teraz operatorzy z jednego ze skandynawskich krajów potwierdzili chęć przetestowania pojazdów w realnych warunkach drogowych.

Calleja zapowiadał, że w tym roku firma ma zamiar jeszcze zwiększyć produkcję, choć rozbudowa zakładu jest planowana w dalszej przyszłości. – 1,5 tys. autobusów rocznie to nie jest granica naszych możliwości. Nie mogę określić gdzie ona leży, ale proszę pamiętać, że fabryka cały czas się zmienia, wprowadzamy nowe schematy produkcji. Mamy duże rezerwy – zapewnił.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łomianki. Solaris pokonał Autosana, bo jest twardy

Prawo & Finanse

Łomianki. Solaris pokonał Autosana, bo jest twardy

Jakub Dybalski 05 marca 2020

Lidzbark unieważnia przetarg na elektryki

Komunikacja

Lidzbark unieważnia przetarg na elektryki

Przemysław Farsewicz 04 marca 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5