Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Solaris planuje w tym roku sprzedać rekordowe 1,6 tys. pojazdów

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-06-28 10:28
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Solaris planuje w tym roku sprzedać rekordowe 1,6 tys. pojazdów
fot. JD
– Jesteśmy jedną z kilku zaledwie firm w Europie, które potrafią zrealizować duże kontrakty elektrobusowe. Takich, które są w stanie dostarczyć po kilka autobusów elektrycznych, jest dużo. Nasza skala jest inna – podkreśla prezes Solarisa Javier Calleja.

– Do tej pory Solaris dostarczył ok. 700 autobusów elektrycznych. Jeżdżą w 66 miastach w 17 krajach. To nie to samo, co sprzedać 700 autobusów do dwóch czy trzech miast. Mamy olbrzymie doświadczenie z tym napędem w najróżniejszych warunkach, regionach, związane z rozmaitymi wymaganiami odbiorców – zaznaczył prezes Solarisa Javier Calleja podczas spotkania w Gdyni, przy okazji prezentacji trolejbusowych możliwości Solarisa. Firma z podpoznańskiego Bolechowa była jedną z pierwszych w Europie, która postawiła na napęd elektryczny w autobusach, zarówno z napowietrznej sieci, jak i z baterii. Teraz zbiera owoce.

– A z drugiej strony jesteśmy jedną z kilku firm w Europie, które potrafią zrealizować duże kontrakty. Takich, które są w stanie dostarczyć po kilka pojazdów jest dużo. Nasza skala jest jednak inna – dodał.

Mimo słów prezesa, dla polskiej firmy na razie niedostępne są te największe kontrakty. Wieloetapowe zamówienia na kilkaset elektrobusów, niedawno takie ogłosił Paryż, trafiają do rodzimych firm. Ale Solaris w ostatnim czasie wygrał przetargi na 90 elektrobusów dla Berlina i 130 elektrobusów przegubowych dla Warszawy. To skala największych koncernów, które jednak technologie elektrobusowe dopiero rozwijają.

W zeszłym roku Solaris został sprzedany hiszpańskiemu koncernowi CAF specjalizującemu się w produkcji taboru szynowego. Po tej zmianie kierownictwo w firmie objął Calleja. Mimo obaw, ze może to oznaczać początek końca produkcji autobusów z jamnikiem, stało się przeciwnie. Producent z Kraju Basków korzysta z doświadczenia Solarisa.

– Współpraca miedzy CAF a Solarisem przebiega wzorowo – zapewnił Calleja. – Na pewno wszyscy zdają sobie sprawę, że integracja dwóch dużych firm czasem ładnie wygląda tylko pierwszego dnia, w nagłówkach gazetowych tytułów. A potem są tarcia i kłopoty. W naszym przypadku jest zupełnie inaczej – mówi szef Solarisa.

Obrót Solarisa w 2018 r. wyniósł 438 mln euro czyli o 3 mln więcej niż w 2017 r. W obecnym będzie jeszcze więcej. Przynajmniej według planów.

– 1226 autobusów sprzedaliśmy w 2018 r., plan na 2019 r. to 1,6 tys. pojazdów – przekonywał Petros Spinaris, wiceprezes Solarisa ds. sprzedaży (niedawno zastąpił na tym stanowisku Zbigniewa Palenicę). – W zeszłym roku 36 proc. sprzedanych przez nas autobusów, miała napęd alternatywny, a reszta - konwencjonalny. Obecnie, spośród dziesięciu największych zamówień, które właśnie realizujemy, tylko dwa to klasyczne diesle – podkreślił.

Spinaris zaznaczył, że Solaris jest mocno zakorzeniony w tej gałęzi branży autobusowej, która dziś jest przyszłościowa, ale niedługo będzie standardem. Według przewidywań UITP w 2030 r. w Europie zaledwie 7,5 proc. sprzedawanych autobusów będzie dieslami. Dziś to mniej więcej połowa. W przypadku autobusów elektrycznych ta proporcja się odwróci.

Tymczasem w 2018 r. na Starym Kontynencie liderem sprzedaży elektrobusów były co prawda współpracujące ze sobą BYD i brytyjski Alexander Dennis (25 proc. rynku), ale na drugim miejscu, daleko przed resztą (17 proc.) jest Solaris. Co więcej, spośród blisko 5 tys. trolejbusów jeżdżących w krajach Unii Europejskiej, prawie półtora tysiąca to pojazdy z solarisowym jamnikiem.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Tylko Solaris zainteresowany trolejbusami dla Lublina

Komunikacja

Tylko Solaris zainteresowany trolejbusami dla Lublina

Przemysław Farsewicz 27 czerwca 2019

Solaris zgarnia w całości dwa zamówienia dla Iławy

Mobilność

Solaris zgarnia w całości dwa zamówienia dla Iławy

Przemysław Farsewicz 26 czerwca 2019

PFR na razie nie obejmie części akcji Solarisa

Komunikacja

PFR na razie nie obejmie części akcji Solarisa

Jakub Dybalski 24 czerwca 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5