Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Solaris na sprzedaż. „Rozwój wymaga inwestycji”

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2018-04-03 10:32
Ostatnia modyfikacja:
2022-08-13 21:30
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Solaris na sprzedaż. „Rozwój wymaga inwestycji”
fot. JD
Według wtorkowych informacji „Dziennika Gazety Prawnej” właściciele firmy Solaris Solange i Krzysztof Olszewscy badają możliwość sprzedaży spółki. Trwa proces badania kondycji finansowej Solarisa, w którym, według informacji gazety bierze udział siedem firm i Polski Fundusz Rozwoju, ale nie ma wśród nich największych producentów z Niemiec.

„Dziennik Gazeta Prawna” powołuje się na cztery anonimowe źródła. Według nich sprzedaż ma podłoże osobiste.

W oświadczeniu, które Transport–Publiczny.pl otrzymał od pełnomocnika zarządu ds. e-mobilności w Solarisie Mateusza Figaszewskiego nie ma wprost potwierdzenia tej informacji, ale przedstawiciel firmy też jej nie zaprzecza, a nawet wskazuje, że dynamiczny rozwój firmy wymaga dodatkowych nakładów. Wskazuje, że Solaris w ubiegłym roku sprzedał prawie 1400 pojazdów, a w tym roku liczba zamówień już przekracza tę zeszłoroczną i firma ma pełne obłożenie w produkcji do końca października.

„Tak dynamiczny rozwój przedsiębiorstwa, którego właścicielami w 100% są Państwo Solange i Krzysztof Olszewscy, wymaga dużych nakładów inwestycyjnych na badania i rozwój oraz inwestycji w zasoby produkcyjne, sieć sprzedaży i serwisu. Przez ostatnich dwadzieścia lat firma Solaris finansowała swój rozwój zarówno ze środków własnych, jak i kapitału dłużnego. Wielokrotnie też na przestrzeni dwóch dekad właściciele Spółki otrzymywali propozycje wsparcia rozwoju firmy od partnerów polskich i zagranicznych. Takie propozycje są zawsze sprawdzane pod kątem potencjalnych korzyści dla rozwoju polskiej marki Solaris” – pisze Figaszewski.

Bez MAN–a i Mercedesa?

Według „Dziennika…” obecna sytuacja nie jest jednak tylko standardowym sprawdzaniem ewentualnego kupca, ale kilkuetapową procedurą mającą przygotować Solarisa do sprzedaży. Siedem podmiotów, m.in. z Chin i Turcji, choć najprawdopodobniej nie ma wśród nich największych koncernów z Niemiec, prowadzi właśnie badanie kondycji spółki nazywane due diligence. Po nim nastąpi etap konkretnych ofert. W procedurze ma też brać udział Polski Fundusz Rozwoju z partnerem biznesowym.

Właściciele Solarisa mogą stawiać warunki ewentualnym kupcom, bo przez ponad 20 lat zbudowali firmę z kilkoma poważnymi autami, która zeszły rok zamknęła z przychodem 1,85 mld zł. Zyskali markę nie tylko w Polsce, ale też w większości krajów Europy w tym na jednym z najważniejszych rynków – niemieckim. W dodatku wyprzedzili o dekadę zainteresowanie autobusami elektrycznymi. W momencie gdy dziś Mercedes, MAN, czy nieco bardziej w tym względzie zaawansowane Volvo, dopiero uruchamiają produkcję i sprzedaż elektrobusów, Solaris produkuje i sprzedaje autobusy bateryjne od ponad dekady. Figaszewski podkreśla, że „duża część” tegorocznych zamówień to pojazdy z napędem elektrycznym.

Dlatego ewentualny kupiec może skorzystać z know–how Solarisa właśnie na niemieckim rynku autobusów miejskich, co najmniej dwukrotnie większym niż polski. Tam pojazdów elektrycznych jeździ na razie bardzo mało, bo miasta nie były nimi zainteresowane, często z braku dotacji dla tego rozwiązania. To się jednak zmienia. Właściwe każde większe miasto w Europie dziś albo kupuje kilka sztuk elektrobusów, albo przymierza się do takiego zakupu.

Polski wariant

„Dziennik…” zwraca jednak uwagę również na polski wariant, związany z zainteresowaniem Polskiego Funduszu Rozwoju. Ta rządowa instytucja już dziś jest mocno zaangażowana m.in. w inwestycję w bydgoską Pesę. Inwestycja w Solarisa, dziś w całości będącego własnością małżeństwa Olszewskich, wpisywałaby się Plan Rozwoju Elektromobilności, będący częścią Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Rząd chce, kombinacją zachęt finansowych, prawnych i stymulując popyt, dzięki zamówieniom z miast, stworzyć projekt całkowicie polskiego autobusu elektrycznego. Tymczasem Solaris samodzielnie produkuje elektrobusy korzystając ze współpracy z szeregiem mniejszych polskich firm dostarczających podzespoły producentowi z Bolechowa.

– Spodziewam się, że decyzja o tym, czy Solaris zmieni właściciela, zapadnie na przełomie maja i czerwca. Chyba, ze któryś oferent będzie bardzo zdeterminowany – mówi jeden z informatorów „Dziennika…”.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Ciechanów rozstrzyga przetarg na elektrobusy

Komunikacja

Ciechanów rozstrzyga przetarg na elektrobusy

Witold Urbanowicz 05 sierpnia 2022

MZK Słupsk kupuje elektrobusy

Komunikacja

MZK Słupsk kupuje elektrobusy

Witold Urbanowicz 29 lipca 2022

Kolejne MAN-y. Stalowa Wola podpisała umowę na elektrobusy

Komunikacja

Zobacz również:

Rynek tramwajowy. 2017 r. upłynął pod znakiem składania zamówień

Prawo & Finanse

Rynek tramwajowy. 2017 r. upłynął pod znakiem składania zamówień

Witold Urbanowicz 02 kwietnia 2018

Piła z nowymi hybrydami (zdjęcia)

Komunikacja

Piła z nowymi hybrydami (zdjęcia)

Witold Urbanowicz 29 marca 2018

Środa Wielkopolska. 20 lat zakładu Solarisa

Komunikacja

Środa Wielkopolska. 20 lat zakładu Solarisa

jd/inf. pras. 27 marca 2018

Pozostałe z wątku:

Ciechanów rozstrzyga przetarg na elektrobusy

Komunikacja

Ciechanów rozstrzyga przetarg na elektrobusy

Witold Urbanowicz 05 sierpnia 2022

MZK Słupsk kupuje elektrobusy

Komunikacja

MZK Słupsk kupuje elektrobusy

Witold Urbanowicz 29 lipca 2022

Kolejne MAN-y. Stalowa Wola podpisała umowę na elektrobusy

Komunikacja

Zobacz również:

Rynek tramwajowy. 2017 r. upłynął pod znakiem składania zamówień

Prawo & Finanse

Rynek tramwajowy. 2017 r. upłynął pod znakiem składania zamówień

Witold Urbanowicz 02 kwietnia 2018

Piła z nowymi hybrydami (zdjęcia)

Komunikacja

Piła z nowymi hybrydami (zdjęcia)

Witold Urbanowicz 29 marca 2018

Środa Wielkopolska. 20 lat zakładu Solarisa

Komunikacja

Środa Wielkopolska. 20 lat zakładu Solarisa

jd/inf. pras. 27 marca 2018

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5