Bolechowski producent ma powody do zadowolenia. W zeszłym tygodniu fabrykę opuścił 10-tysięczny pojazd – 12-metrowy elektryczny Solaris Urbino trafi do Dusseldorfu. Solaris pozostaje niekwestionowanym liderem, jeżeli chodzi o dostawę autobusów w Polsce.
Jubileuszowy pojazd zakupił niemiecki przewoźnik Rheinbahn z Dusseldorfu – został nim autobus Solaris Urbino 12 electric. Jak informuje producent, pojazd jest wyjątkowy z uwagi na zastosowany w nim innowacyjny rodzaj napędu – autobus zasilany jest energią zgromadzoną w bateriach. Takie wozy Solaris sprzedał również do Brunszwiku i Hamburga w Niemczech oraz do Klagenfurtu w Austrii i Vasteras w Szwecji. Warto przy tej okazji nadmienić, że przez rok podobny autobus będzie testowało MPK w Krakowie, dokąd trafił niedawno pojazd nr 10.001 do Krakowa. Został nim Urbino 12 z silnikiem spełniającym normę Euro 6 – jeden ze stu dostarczonych do Krakowa w ciągu ostatnich trzech lat i pierwszy w kraju spełniający najnowszą normę.
Od Neoplana do Solarisa
Historia producenta z Bolechowa pod Poznaniem sięga 1994 r. – Krzysztof Olszewski założył wtedy firmę Neoplan Polska, zajmującą się początkowo dystrybucją niemieckich autobusów w Polsce. W 1996 r. firma rozpoczęła ich produkcję i po kilku latach na bazie zdobytych doświadczeń z produkcji Neoplanów powstał pierwszy autobus pod marką Solaris Urbino. – Kiedy rozpoczynaliśmy naszą działalność, mieliśmy jasną wizję tego, co chcemy osiągnąć, chociaż wówczas była ona na pograniczu marzeń. Dzisiaj, gdy odwiedzam różne miejsca w Europie a na ulicach widzę polskie Solarisy, czuję ogromną dumę i radość – komentuje Solange Olszewska, prezes zarządu.
W 2001 r. przedsiębiorstwo oficjalnie przekształciło się w firmę Solaris Bus & Coach. Obecnie Solaris jest wiodącym producentem autobusów i trolejbusów w kraju. Od 2009 r. dostarcza też tramwaje – pierwsze 40 sztuk trafiło do Poznania, a od niedawna Tramino jeździ też w Jenie w Niemczech. Solaris ma też zakontraktowane dostawy tramwajów dla Brunszwiku i Olsztyna.
Rekordowe wyniki
Pojazdy Solarisa jeżdżą już w 28 państwach w ponad 500 miastach, w tym w Berlinie, Paryżu, Rzymie czy Dubaju. Obecnie firma zatrudnia ok. 2300 osób w czterech wielkopolskich fabrykach i ponad 300 w zagranicznych przedstawicielstwach – dla porównania w 1996 r., gdy firma rozpoczynała produkcję 72 autobusów dla MPK Poznań, pracowało w niej, oprócz właścicieli Solange i Krzysztofa Olszewskich, 36 osób.
Od kilku lat produkcja utrzymuje się na poziomie minimum 1000 sztuk rocznie, przy czym zeszły rok był rekordowy. Firma sprzedała łącznie 1302 pojazdy, z czego 1010 wyeksportowano do innych krajów. Pod względem autobusów rynkiem numer jeden wciąż pozostaje Polska, gdzie Solaris jest niekwestionowanym liderem od jedenastu lat. Kolejne pozycje z zostały zajęte kolejno przez: Niemcy (210 autobusów), Serbię (dzięki kontraktowi dla Belgradu – 200 autobusów przegubowych) i Izrael (116 autobusów). Dwa nowe rynki, które dołączyły w 2013 r., to Turcja i Izrael. Przychody są szacowane na poziomie 1,5 mld zł.
Nowa generacja już wkrótce
Obecnie oferowana generacja autobusów niskopodłogowych jest produkowana od 2004 r. Solaris zapowiada, że jesienią podczas targów pojazdów użytkowych w Hanowerze będzie miała miejsce premiera nowych miejskich Solarisów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.