Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni rozstrzygnęło przetarg i podpisało umowę na dostawcę kolejnych 9 trolejbusów wyposażonych w baterie. Pojazdy będą miały standardową długość 12 metrów. Zakup jest możliwy dzięki środkom z KPO. Nowe pojazdy mają zostać dostarczone w ciągu roku. Solaris ma już umowę.
Przedmiotem zamówienia Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni była dostawa 9 niskopodłogowych trolejbusów, które zostaną dodatkowo wyposażone w baterie. Do przetargu zgłosił się wyłącznie Solaris i to ta firma dostarczy pojazdy za łączną cenę 35,189 mln zł. W tej sprawie podpisano już umowę.
Przypomnijmy, że zgodnie z zapisami przetargowymi wybór dostawcy został poprzedzony nie tylko analizą ceny (60 proc.), ale także okresu gwarancji (8 proc.), parametrów technicznych (18 proc.), bezpieczeństwa (4 proc.), komfortu (6 proc.) oraz zużycia energii elektrycznej (4 proc.). W kontekście parametrów technicznych oceniano takie rozwiązania jak wykonanie konstrukcji nośnej ze stali nierdzewnej, wykonanie poszycia zewnętrznego z aluminium, blachy nierdzewnej i tworzywa sztucznego, podatność obsługowo-serwisowa pojazdów, dwuzaworowe amortyzatory nadwozia, progresywne miechy o zmiennej charakterystyce tłumienia, zaoferowanie baterii trakcyjnej o pojemności całkowitej większej niż 90 kWh i masie całkowitej nie większej niż 1700 kg. Pod kategorią bezpieczeństwo zamawiający przyzna dodatkowe punkty za okazanie dokumentów potwierdzających homologację pojazdów w zakresie wytrzymałości ich konstrukcji nośnej oraz w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego. Ostatnie punkty będą możliwe do zdobycie w ramach kategorii komfort, który określa liczbę siedzeń dla pasażerów dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi oraz za deklarację zużycia przez pojazdy energii elektrycznej do 1,8 kWh/km.
Jakie trolejbusy zamówiła Gdynia?
Długość pojazdów określono w przedziale od 11,5 do 13,5 metra. Muszą być one dostosowane do pobierania prądu z sieci trakcyjnej zawieszonej na wysokości od 3,7 do 6,2 metra. Pojemność trolejbusów określono na co najmniej 75 pasażerów. Dla 30 osób mają być zapewnione miejsca siedzące. Zamawiający pozwala na zastosowanie dwóch siedzeń składanych. Co najmniej 6 foteli ma być dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Standardowo w pojeździe ma się znaleźć miejsce dla osoby na wózku.
Nadwozie trolejbusów ma być w całości niskopodłogowe. Wejście do pojazdów zapewnią trzy dwuskrzydłowe drzwi pozbawione stopni wejściowych. Wewnątrz przestrzeni pasażerskiej znajdzie się system klimatyzacji oraz wywietrznik dachowy. Wskazano także, że pojazdy mają zostać wyposażone w 2 gniazda usb z podwójnym portem typu A do ładowania urządzeń mobilnych. Nie zabraknie systemu informacji pasażerskiej w postaci wizualnej i głosowej, monitoringu i ogrzewania poprzez nagrzewnice.
Pojemność baterii określono na nie mniejszą niż 87 kWh. Jak wyjaśnia Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni, pojazdy mają być wykorzystywane głównie na linii nr 28. Planowane jest wydłużenie trasy o odcinki niezelektryfikowane, m.in. do pętli Redłowo Szpital. Wymagane jest więc zapewnienie niezawodności eksploatacyjnej trolejbusów w trudnych warunkach drogowych w zachodnich dzielnicach Gdyni. Zamawiający wskazuje ponadto w warunkach zamówienia, że zmiana źródła zasilania pojazdów pomiędzy zasilanie bateryjne i z sieci trakcyjnej ma być możliwe zarówno podczas postoju jak i jazdy z prędkością do 35 km/h. Moc ciągłą silnika trakcyjnego określono w przedziale od 170 kW do 190 kW.
Więcej pojazdów Solarisa w Gdyni
Termin wykonania zamówienia wynosi maksymalnie 12 miesięcy od daty podpisania umowy. Zakup będzie zrealizowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To trzeci kontrakt Solarisa w ostatnim czasie od Gdyni. Producent dostarczy więc łącznie 11 elektrobusów (
trzy standardowe pojazdy oraz
osiem przegubowych) oraz 9 trolejbusów.