Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Smart city to nie tylko technologie

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2017-05-11 12:50
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Smart city to nie tylko technologie
fot. Bartosz Józefiak
Rozwiązania „smart” nie muszą wiązać się z zastosowaniem zaawansowanych technologii. Te bowiem mogą wspierać inteligentny rozwój miast, ale ani go nie gwarantują, ani nie są do niego niezbędne – to najważniejsze wnioski z porannego panelu dyskusyjnego Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Jedna z pierwszych debat drugiego dnia Europejskiego Kongresu Gospodarczego poświęcona była idei „smart city”. Podstawowym wnioskiem wynikającym z dyskusji panelistów jest konieczność postrzegania inteligentnych miast nie tylko przez pryzmat technologii. Ważniejsza od stosowania nowoczesnych rozwiązań technicznych może okazać się bowiem jakość zarządzania i kontaktu samorządu z mieszkańcami.

Kluczem do inteligentnego rozwoju są dziś dane

– Dla mnie smart city to nie tylko miasto inteligentne, ale i mądre, a to nie zawsze ma ze sobą coś wspólnego. To nie tylko technologie, ale także wykorzystanie potencjału obywateli – podkreślał Tomasz Andrukiewicz, prezydent Ełku. Wskazywał, że bardzo istotne jest konsultowanie z mieszkańcami wdrażanych rozwiązań. – Nie zawsze bowiem technologie proponowane przez różne firmy są rzeczywiście użyteczne – podkreślał. Jego zdaniem szeroki proces konsultacyjny pozwala identyfikować rzeczywiste potrzeby.

– Można wydać ogromne pieniądze, żeby być „smart”, i nadal nie być „smart” – potwierdzał Michał Gramatyka, wicemarszałek województwa śląskiego. – Żeby rzeczywiście być „smart”, często wcale nie trzeba technologii. Potrzebne jest tylko nowe spojrzenie na wykorzystanie zasobów, które już mamy – przekonywał. W jego opinii budowanie inteligentnej przestrzeni na poziomie miasta czy regionu może być oparte przede wszystkim na analizie gromadzonych przez samorządy danych. – Jest ich bardzo dużo, ale często są one traktowane jako przynależące np. do pewnego wydziału danego urzędu. A może da się je wzajemnie skorelować? – pytał.

Inteligentne systemy parkowania, zarządzania ruchem, a nawet... śmietniki

Jak podkreślał wiceprezydent Wrocławia Maciej Bluj, nowoczesne technologie mogą służyć dobrze tylko wtedy, kiedy jej użytkownicy potrafią właściwie ją wykorzystać. Przekonywał, że w świecie szybko zmieniających się rozwiązań technicznych słusznym kierunkiem jest wytwarzanie rozwiązań systemowych, a dopiero później dopieranie do nich odpowiednich technologii. Zauważył przy tym, że rozwój technologiczny daje szanse na rozwiązanie palących problemów miast, np. związanych z komunikacją. – W przyszłym roku uruchamiamy system car-sharingu na 200 samochodów. Samochód współdzielony może zastąpić nawet kilka aut prywatnych – wskazywał. Do usprawnienia ruchu mają jego zdaniem służyć także systemy ITS czy dotyczące parkowania.

Stanisław Wang, dyrektor sprzedaży dla sektora publicznego i transportowego Huwaei Enterprise Polska, przypomniał, że technologie mogą rozwiązywać także mniejsze problemy. – Są już nawet inteligentne śmietniki – mówił. – Mają one wbudowany czujnik poziomu napełnienia, a nawet mogą przekazać do odpowiednich służb informację o zapachu w otoczeniu kosza – tłumaczył. Podkreślał przy tym, że stosowanie coraz większej liczby „inteligentnych” urządzeń powoduje gwałtowny przyrost powiązań między nimi. – Przewidujemy, że do roku 2025 będzie ponad 100 mld połączeń pomiędzy człowiekiem i maszyną lub między maszynami. Musimy być na to przygotowani – przekonywał.

Kluczowa jest jakość życia mieszkańców

– Poglądy na to, czym jest smart city, są bardzo rozbieżne, bo czasem odnoszą się do technologii, a czasem wręcz kwestionują potrzebę jej użycia – konkludował Jacek Szołtysek, kierownik Katedry Logistyki Społecznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Przekonywał, że określenie „smart” może być stosowane do opisu tych rozwiązań, które powodują, że jakość życia mieszkańców miast rośnie. – Wobec tego technologie są nową okazją do przyspieszenia tych procesów, do ułatwienia obsługi obywateli – mówił.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Opole kupuje 28 autobusów, w tym 15 przegubowych

Komunikacja

Opole kupuje 28 autobusów, w tym 15 przegubowych

Jakub Dybalski 11 maja 2017

Częstochowa ogłasza przetarg na zakup do 15 tramwajów

Komunikacja

Częstochowa ogłasza przetarg na zakup do 15 tramwajów

Witold Urbanowicz 11 maja 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5