Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Słupsk. Mimo Funduszu Autobusowego… cięcia kursów PKS

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-09-12 14:20
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Słupsk. Mimo Funduszu Autobusowego… cięcia kursów PKS
fot. Michał Szymajda
W ramach Funduszu Autobusowego powiat słupski dofinansowuje 17 linii autobusowych. Jednak na przełomie sierpnia i września pasażerowie części linii zostali zaskoczeni… likwidacją niektórych połączeń.

Pasażerowie dojeżdżający do Słupska z, położonych na trasie do Łeby, Główczyc z końcem wakacji przekonali się, że część autobusów PKS Słupsk, z których korzystali w tym miesiącu, nie pojedzie. W drugą stronę, czyli do Lęborka i Łeby nie dojadą w ogóle. Sprawę opisał w środę „Głos Pomorza”. Jak do tego doszło?

Z Główczyc do Słupska można się dostać dwiema trasami – przez Żelkowo i przez Damnicę. Na obu trasach do tej pory jeździło dwóch przewoźników – wspomniany PKS Słupsk oraz Nord Express. Miejscowość jest w zasadzie całkiem nieźle skomunikowana ze Słupskiem. To kilkanaście kursów dziennie. Mniej w weekendy i z ostatnim autobusem odjeżdżającym ok. godziny 20., ale w porównaniu do wielu innych miejsc w Polsce, nie jest źle.

Jak informuje lokalna gazeta, PKS Słupsk zlikwidował swoje kursy przez Żelkowo. Dlaczego? Bo ta linia zyskała dofinansowanie z Funduszu Autobusowego, ale starostwo powiatowe porozumiało się z Nord Expressem i to jemu będzie dopłacało do kursów. PKS Słupsk uznał, że nie ma szans na konkurowanie w tej sytuacji i będzie jeździł tylko przez Damnicę. Ponoć starostwo, w następnym rozdaniu chce objąć dofinansowaniem tę linię i zyskał by na tym wtedy PKS Słupsk. Niewykluczone, że swoje kursy zlikwiduje tam wtedy Nord Express.

Mieszkańcy Główczyc w zasadzie nie stracą jeśli chodzi o kierunek na Słupsk, bo PKS Słupsk poinformował, że swoje kursy z jednej trasy przerzuca na drugą. Ucierpieli z powodu zamieszania, bo zmiany w rozkładach ogłaszano w ostatniej chwili.
Za to gdyby chcieli dojechać autobusem w drugą stronę – do Lęborka i Łeby – to dziś… nie dojadą. Kursował tam, przez Główczyce, właśnie PKS Słupsk. Ale skrócił kursy do granic powiatu, bo uznał jazdę dalej za nieopłacalną, jak poinformował w piśmie skierowanym do pani wójt Główczyc Danuty May.

Można się dziwić, dlaczego Fundusz Autobusowy, który miał pozwolić na przywracanie linii tam, gdzie nie ma żadnego połączenia autobusowego (literalnie – nie funkcjonowało od minimum trzech miesięcy przed wejściem w życie ustawy), w tym przypadku służy do dofinansowania połączeń obsługiwanych często, w dodatku przez dwóch przewoźników. A w konsekwencji do rezygnacji jednego z nich.

To wynika jednak z logiki zaprojektowanego w Ministerstwie Infrastruktury systemu. „Nowe linie autobusowe” (na które można uzyskać dofinansowanie) są bowiem, według wykładni ministerstwa, rozumiane również jako już funkcjonujące linie, którym dodano przystanek, dodatkowy kurs, albo je przedłużono. Nie wiadomo ile pieniędzy z funduszu przeznaczono na takie „nowe” linie. Urzędy wojewódzkie – zajmują się przyjmowaniem wniosków i rozdziałem środków – które o to zapytaliśmy, póki co nie odpowiedziały nam na to pytanie.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Mazowsze: Wolne środki w Funduszu Autobusowym. Będzie nowy nabór

Komunikacja

Mazowsze: Wolne środki w Funduszu Autobusowym. Będzie nowy nabór

Witold Urbanowicz 03 września 2019

Fiasko Funduszu Autobusowego ’19. Z 300 mln zł rozdano… 18 mln zł

Prawo & Finanse

Fiasko Funduszu Autobusowego ’19. Z 300 mln zł rozdano… 18 mln zł

Jakub Dybalski 02 września 2019

Fundusz Autobusowy. Na Mazowszu wnioski na kilkanaście procent środków

Prawo & Finanse

Fundusz Autobusowy. Na Mazowszu wnioski na kilkanaście procent środków

Witold Urbanowicz/jd 21 sierpnia 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5