Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Słupsk: 30% taboru to autobusy niskoemisyjne

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2017-10-20 13:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Słupsk: 30% taboru to autobusy niskoemisyjne
fot. MS
Przy obecnym poziomie rozwoju elektromobilność nie jest idealnym w każdym przypadku sposobem zapewnienia ekologii w transporcie – mówi w rozmowie z „Transportem Publicznym” pełnomocnik prezydenta Słupska ds. smart city Bolesław Hilarecki. Jak dodaje, miasto zamierza utworzyć klaster technologiczny z myślą o rozwoju lokalnych innowacyjnych firm, które miałyby w przyszłości dostarczać rozwiązania także dla słupskiego transportu publicznego. 

Podczas debaty na Kongresie Transportu Publicznego powiedział Pan, że od 3 lat władze Słupska próbują nadrobić wcześniejsze zaległości w zakresie inwestycji. W najbliższych latach na rozwój transportu zbiorowego ma być przeznaczonych ponad 140 mln zł...

Najważniejszym projektem, którego realizacja już się rozpoczęła, jest dofinansowana przez Urząd Marszałkowski budowa centralnego węzła przesiadkowego przy dworcu kolejowym. Partnerami w realizacji tego przedsięwzięcia są PKP PLK i PKP S. A. Wartość tego zadania to ponad 40 mln zł. Oprócz modernizacji budynku dworca kolejowego powstanie też duży, nowoczesny budynek dworca autobusowego, do którego zostanie przeniesiona siedziba miejskiego organizatora transportu, przewoźnika oraz Straży Miejskiej. Zostanie wybudowany w pełni zintegrowany węzeł przesiadkowy. Co najważniejsze dla mieszkańców, powstanie legalne dojście do dworca z drugiej, niedostępnej dotąd strony – do tej pory na stację można było dotrzeć tylko z jednej, wschodniej strony torowiska. Ponieważ linia kolejowa przecina Słupsk mniej więcej na pół, dla wielu mieszkańców stanowiło to dużą uciążliwość.

Przed jakimi innymi najważniejszymi problemami i wyzwaniami w transporcie stoi miasto?

Podobnie jak wiele innych miast w kraju, usiłujemy zatrzymać trend odpływowy użytkowników transportu publicznego. Z drugiej strony – nie mamy, na szczęście, problemu z dojazdami do ścisłego centrum: układ ulic w Słupsku jest gwiaździsty, co ułatwia też nieco prowadzenie polityki parkingowej. Nasze strefy parkowania nie zajmują wiele miejsca. Niebawem rozpoczniemy wdrażanie inteligentnego systemu sterowania sygnalizacją świetlną, mającego udrożnić główne ciągi komunikacyjne na zasadzie „zielonej fali” na uprzywilejowanych ciągach. Drugim krokiem będzie wyznaczenie na tych właśnie ciągach buspasów lub wprowadzenie priorytetu dla pojazdów komunikacji miejskiej, które zostały już wyposażone w nadajniki GPS.

Mamy elektroniczny system zarządzania flotą oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej. Jako jedyny w Polsce umożliwia on wyświetlanie treści w dowolnie wybranym kolorze, co ułatwia pasażerom korzystanie z niego, szczególnie przy bardzo mocnym nasłonecznieniu. Inwestujemy także w infrastrukturę przystankową. Postawiliśmy na rozwiązania kompaktowe – tablice wspomnianego systemu informacji pasażerskiej są zamontowane wewnątrz wiaty. Poprawia to komfort oczekiwania na autobus w przypadku złej pogody.

Jakie będą funkcjonalności Karty Słupszczanina?

Jej zadanie to przede wszystkim wypromowanie systematycznego korzystania z usług miejskich, a z drugiej strony – forma nagrody za odprowadzanie podatków w naszym mieście. Miasto utrzymuje się z podatków od osób fizycznych – stanowią one większość wpływów do budżetu. Tacy mieszkańcy otrzymają prawo do uczestniczenia w programie lojalnościowym, obejmującym prawo do różnego rodzaju zniżek nie tylko w instytucjach miejskich, ale i przy korzystaniu z usług podmiotów komercyjnych. Kupując – na przykład – bilet komunikacji miejskiej lub bilet do teatru, mieszkaniec nabędzie określoną liczbę punktów, którą będzie mógł wykorzystać np. do otrzymania zniżki w restauracji.

Jaki jest pomysł miasta na elektromobilność? Słupsk ma tradycje linii trolejbusowych – czy związane z nimi doświadczenia zostaną w jakiś sposób wykorzystane?

Nasze trzy linie trolejbusowe liczyły łącznie ponad 20 km długości. Były też plany budowy czwartej trasy w kierunku Ustki. Z różnych przyczyn pod koniec lat 90. sieć zlikwidowano. Dziś natomiast około 30% naszego taboru autobusowego – 18 na 56 sztuk – to pojazdy niskoemisyjne, napędzane gazem CNG. Dążymy do utrzymania właśnie takiego odsetku ekologicznego taboru. Dodajmy, że Słupsk jest miastem, które według ostatnich badań ma najczystsze powietrze w Polsce.

Co do pojazdów elektrycznych – nie wykluczamy ich zastosowania w przyszłości, jesteśmy jednak świadomi ich mankamentów. Autobus elektryczny jest co najmniej dwukrotnie droższy od porównywalnego pojazdu spalinowego, a zasięg baterii jest ograniczony. Dodatkowe trudności wiążą się z długością ładowania oraz maksymalną liczbą cykli. Po 3-4 latach użytkowania baterię będzie trzeba zutylizować, co nie jest łatwym procesem i stawia pod znakiem zapytania ekologiczność takiego środka transportu.

Czy to oznacza, że autobusy elektryczne nie wszędzie się sprawdzą?

Jest to krok w dobrą stronę, ale ta propozycja rozwiązania problemu emisyjności nie przybrała jeszcze naszym zdaniem docelowego kształtu. Testowane przez nas do tej pory przy różnych okazjach autobusy elektryczne mają swoje mankamenty, które powinny zostać wyeliminowane, zanim elektrobusy staną się rozwiązaniem stosowanym powszechnie. Czekamy też jeszcze na bardziej proekologiczne rozwiązania ze strony producentów pojazdów. Liczymy, między innymi, na ogniwa wodorowe, których wydajność i przyjazność dla środowiska jest znacznie większa.

Jakie jest stanowisko władz Słupska w sprawie inwestycji transportowych w formule PPP?

Na razie nie mamy za sobą żadnych doświadczeń. Jesteśmy jednak bardzo blisko wdrożenia tego typu rozwiązań nie tylko w komunikacji miejskiej – przy czym szczególny nacisk chcemy położyć na współpracę z lokalnym biznesem. Planujemy uruchomienie Słupskiego Klastra Technologicznego, który według naszej wiedzy będzie jednym z pierwszych tego typu rozwiązań w kraju. Jego zadaniem będzie właśnie sformalizowanie współpracy między miastem a lokalnymi firmami, szczególnie tymi stosującymi innowacyjne technologie, w tym start-upami. Korzyścią będzie podniesienie potencjału intelektualnego i ekonomicznego regionu, a z drugiej strony – pozyskiwanie technologii na miarę współczesności.

Jaką rolę odgrywają w Słupsku alternatywne środki mobilności miejskiej, takie jak rower publiczny lub carsharing?

Ze względu na rozmiar miasta i jego charakterystykę urbanistyczną samochody współdzielone raczej nie cieszyłyby się dużym powodzeniem – chyba że byłby to carsharing sezonowy na trasie do Ustki. Zdecydowana większość mieszkańców posiada własne środki transportu. Przymierzamy się jednak do uruchomienia roweru publicznego – uważamy, że takie rozwiązanie powinno w Słupsku funkcjonować. Stanowiłby on dużą wartość dodaną dla mieszkańców, szczególnie w pogodne dni. Położenie miasta zachęca do turystyki rowerowej – istnieje nawet specjalny szlak turystyczny nad morze. Sieć dróg rowerowych liczy co najmniej kilkadziesiąt kilometrów i jest przez cały czas rozwijana przy okazji modernizacji dróg i ciągów pieszych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Blisko 12 proc. Polaków rozważa zakup samochodu elektrycznego

Mobilność

Blisko 12 proc. Polaków rozważa zakup samochodu elektrycznego

Redakcja 17 października 2017

Elektromobilność: Infrastruktura musi iść w parze z motoryzacją

Mobilność

Elektromobilność: Infrastruktura musi iść w parze z motoryzacją

Leonard Dolecki 18 października 2017

Sosnowiec: Za transport wysokiej jakości warto płacić wyższą składkę

Komunikacja

Sosnowiec: Za transport wysokiej jakości warto płacić wyższą składkę

Roman Czubiński 16 października 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5