Partnerzy serwisu:
Mobilność

Słomczyn: Mikrobus autonomiczny na testach w PZM [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-02-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Na motodromie Polskiego Związku Motorowego w Słomczynie zorganizowano dziś prezentację autonomicznego mikrobusu. Celem było zbadanie reakcji pasażerów na pierwsze doświadczenie podróży pojazdem bez kierowcy. PZM chce brać udział w przygotowaniu Polaków na nieuchronne – zdaniem ekspertów – wprowadzenie pojazdów autonomicznych do komunikacji publicznej.

Wśród uczestników – oprócz kierowców – znalazły się dzieci, a także osoby dorosłe bez prawa jazdy. Organizatorzy zamierzali zbadać odczucia użytkowników, ich świadomość specyfiki pojazdów autonomicznych, a także poziom akceptacji zastosowanych w nich rozwiązań. Otrzymane wyniki posłużą do zidentyfikowania potrzeb szkoleniowych. Na miejsce testów wybrano właśnie Polskę z uwagi na – między innymi – wysoki w stosunku do innych państw członkowskich UE średni wiek pojazdu.

Użytkownicy raczej zadowoleni

Zaprogramowana trasa składała się z odcinków prostych i łuków. W jej przebiegu zlokalizowano zwężenie oraz szykanę, które pojazd musiał wykryć i pokonać automatycznie. Pierwsze opinie badanych były dość przychylne. Podkreślali oni odczuwane podczas jazdy zaciekawienie, a także brak poczucia zagrożenia (część uczestników tłumaczyła je niską prędkością).

Wśród uwag pojawiło się zastrzeżenie co do trybu pracy joysticka, wrażliwego na delikatne nawet ruchy palców i przez to sprawiającego trudności osobom starszym, nieprzyzwyczajonym do obsługi takich urządzeń. Ogólny odbiór był mimo to pozytywny. Na kompleksowe opracowanie wyników badań trzeba jednak będzie poczekać.

Jazda z operatorem – tylko jedną z opcji

Wypożyczony dla potrzeb badania mikrobus EasyMile EZ10 na bazie mechaniki firmy Ligier jest pojazdem autonomicznym poziomu 4+. Oznacza to, że jest w stanie poruszać się automatycznie na zaprogramowanej wcześniej trasie. Oprogramowanie dostarczył polski producent, którego nazwy na razie nie ujawniono. Taki sam pojazd kursował na regularnej linii podczas pilotażu w Gdańsku latem 2019 r.

Prędkość pojazdu została ograniczona konstrukcyjnie do 20 km/h. Przyczyną były względy bezpieczeństwa: przy nagłym hamowaniu z większej prędkości pasażerowie mogliby odnieść obrażenia. Pojazd wyposażono w baterie LiFePO o dużej pojemności oraz dwie osie skrętne. Do detekcji przeszkód służą umieszczone w każdym rogu lidary oraz 3 kamery. Jedna z nich znajduje się w środku pojazdu – jej zadaniem jest monitorowanie przytomności operatora przy trybie jazdy wymagającym jego kontroli.

Pojazd może poruszać się w dwóch trybach. W pierwszym z nich operator przy pomocy specjalnego joysticka wybiera kierunek jazdy (do przodu lub do tyłu) oraz kierunek i kąt skrętu w lewo lub w prawo. W drugim stery przejmuje oprogramowanie. Interfejs użytkownika powala wtedy na wybór trasy (z listy wcześniej zaprogramowanych), rozpoczęcie jazdy, otwieranie drzwi i rozkładanie rampy dla niepełnosprawnych. Jeśli któryś z pasażerów uzna sytuację na drodze za niebezpieczną, może samodzielnie awaryjnie zatrzymać pojazd.

Współpraca na rzecz rozwoju technologii

Partnerami konsorcjum „Drive 2 the Future” jest 31 podmiotów z całej Europy. Są wśród nich przedsiębiorstwa transportowe (jak austriackie Wiener Linien), uczelnie (np. Uniwersytet Techniczny w Berlinie), producenci pojazdów (np. włoskie Piaggio), a także organizacje pozarządowe (jak PZM). Ich deklarowanym wspólnym celem jest ukształtowanie nowej gałęzi transportu – pojazdów autonomicznych – w taki sposób, by optymalnie spełniała potrzeby przyszłych użytkowników (kierowców, pasażerów i operatorów).Temu właśnie mają służyć testy takie jak dzisiejszy.

Projekt badawczy jest współfinansowany przez Unię Europejską. Oprócz autonomicznych pojazdów drogowych (samochodów i mikrobusów) testowane są autonomiczne drony, pociągi (kolejka między terminalami jednego z berlińskich lotnisk), a nawet statki.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gliwice szykują się na testy autonomicznego busa

Komunikacja

Gliwice szykują się na testy autonomicznego busa

inf. pras. UM Gliwice 06 listopada 2023

Katowice testują autonomicznego busa

Komunikacja

Katowice testują autonomicznego busa

inf. prasowa UM Katowice 03 listopada 2023

Szkocja. Autonomiczny autobus trafia do służby z pasażerami

Mobilność

W Szkocji testują autonomiczny autobus

Komunikacja

W Szkocji testują autonomiczny autobus

Przemysław Farsewicz 22 maja 2022

Pojazdy autonomiczne: Przyszłość obiecująca, ale daleka

Mobilność

Autonomiczny bus rozpoczął kursy na Cmentarzu Łostowickim w Gdańsku

Mobilność

Zobacz również:

Gliwice szykują się na testy autonomicznego busa

Komunikacja

Gliwice szykują się na testy autonomicznego busa

inf. pras. UM Gliwice 06 listopada 2023

Katowice testują autonomicznego busa

Komunikacja

Katowice testują autonomicznego busa

inf. prasowa UM Katowice 03 listopada 2023

Szkocja. Autonomiczny autobus trafia do służby z pasażerami

Mobilność

W Szkocji testują autonomiczny autobus

Komunikacja

W Szkocji testują autonomiczny autobus

Przemysław Farsewicz 22 maja 2022

Pojazdy autonomiczne: Przyszłość obiecująca, ale daleka

Mobilność

Autonomiczny bus rozpoczął kursy na Cmentarzu Łostowickim w Gdańsku

Mobilność

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij