Partnerzy serwisu:
Mobilność

Słomczyn: Mikrobus autonomiczny na testach w PZM [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-02-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Na motodromie Polskiego Związku Motorowego w Słomczynie zorganizowano dziś prezentację autonomicznego mikrobusu. Celem było zbadanie reakcji pasażerów na pierwsze doświadczenie podróży pojazdem bez kierowcy. PZM chce brać udział w przygotowaniu Polaków na nieuchronne – zdaniem ekspertów – wprowadzenie pojazdów autonomicznych do komunikacji publicznej.

Wśród uczestników – oprócz kierowców – znalazły się dzieci, a także osoby dorosłe bez prawa jazdy. Organizatorzy zamierzali zbadać odczucia użytkowników, ich świadomość specyfiki pojazdów autonomicznych, a także poziom akceptacji zastosowanych w nich rozwiązań. Otrzymane wyniki posłużą do zidentyfikowania potrzeb szkoleniowych. Na miejsce testów wybrano właśnie Polskę z uwagi na – między innymi – wysoki w stosunku do innych państw członkowskich UE średni wiek pojazdu.

Użytkownicy raczej zadowoleni

Zaprogramowana trasa składała się z odcinków prostych i łuków. W jej przebiegu zlokalizowano zwężenie oraz szykanę, które pojazd musiał wykryć i pokonać automatycznie. Pierwsze opinie badanych były dość przychylne. Podkreślali oni odczuwane podczas jazdy zaciekawienie, a także brak poczucia zagrożenia (część uczestników tłumaczyła je niską prędkością).

Wśród uwag pojawiło się zastrzeżenie co do trybu pracy joysticka, wrażliwego na delikatne nawet ruchy palców i przez to sprawiającego trudności osobom starszym, nieprzyzwyczajonym do obsługi takich urządzeń. Ogólny odbiór był mimo to pozytywny. Na kompleksowe opracowanie wyników badań trzeba jednak będzie poczekać.

Jazda z operatorem – tylko jedną z opcji

Wypożyczony dla potrzeb badania mikrobus EasyMile EZ10 na bazie mechaniki firmy Ligier jest pojazdem autonomicznym poziomu 4+. Oznacza to, że jest w stanie poruszać się automatycznie na zaprogramowanej wcześniej trasie. Oprogramowanie dostarczył polski producent, którego nazwy na razie nie ujawniono. Taki sam pojazd kursował na regularnej linii podczas pilotażu w Gdańsku latem 2019 r.

Prędkość pojazdu została ograniczona konstrukcyjnie do 20 km/h. Przyczyną były względy bezpieczeństwa: przy nagłym hamowaniu z większej prędkości pasażerowie mogliby odnieść obrażenia. Pojazd wyposażono w baterie LiFePO o dużej pojemności oraz dwie osie skrętne. Do detekcji przeszkód służą umieszczone w każdym rogu lidary oraz 3 kamery. Jedna z nich znajduje się w środku pojazdu – jej zadaniem jest monitorowanie przytomności operatora przy trybie jazdy wymagającym jego kontroli.

Pojazd może poruszać się w dwóch trybach. W pierwszym z nich operator przy pomocy specjalnego joysticka wybiera kierunek jazdy (do przodu lub do tyłu) oraz kierunek i kąt skrętu w lewo lub w prawo. W drugim stery przejmuje oprogramowanie. Interfejs użytkownika powala wtedy na wybór trasy (z listy wcześniej zaprogramowanych), rozpoczęcie jazdy, otwieranie drzwi i rozkładanie rampy dla niepełnosprawnych. Jeśli któryś z pasażerów uzna sytuację na drodze za niebezpieczną, może samodzielnie awaryjnie zatrzymać pojazd.

Współpraca na rzecz rozwoju technologii

Partnerami konsorcjum „Drive 2 the Future” jest 31 podmiotów z całej Europy. Są wśród nich przedsiębiorstwa transportowe (jak austriackie Wiener Linien), uczelnie (np. Uniwersytet Techniczny w Berlinie), producenci pojazdów (np. włoskie Piaggio), a także organizacje pozarządowe (jak PZM). Ich deklarowanym wspólnym celem jest ukształtowanie nowej gałęzi transportu – pojazdów autonomicznych – w taki sposób, by optymalnie spełniała potrzeby przyszłych użytkowników (kierowców, pasażerów i operatorów).Temu właśnie mają służyć testy takie jak dzisiejszy.

Projekt badawczy jest współfinansowany przez Unię Europejską. Oprócz autonomicznych pojazdów drogowych (samochodów i mikrobusów) testowane są autonomiczne drony, pociągi (kolejka między terminalami jednego z berlińskich lotnisk), a nawet statki.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Szkocja. Autonomiczny autobus trafia do służby z pasażerami

Mobilność

Szkocja. Autonomiczny autobus trafia do służby z pasażerami

Przemysław Farsewicz 14 maja 2023

W Szkocji testują autonomiczny autobus

Komunikacja

W Szkocji testują autonomiczny autobus

Przemysław Farsewicz 22 maja 2022

Pojazdy autonomiczne: Przyszłość obiecująca, ale daleka

Mobilność

Autonomiczny bus rozpoczął kursy na Cmentarzu Łostowickim w Gdańsku

Mobilność

Zhengzhou: Pierwsza duża sieć z autobusami autonomicznymi

Komunikacja

Zobacz również:

Szkocja. Autonomiczny autobus trafia do służby z pasażerami

Mobilność

Szkocja. Autonomiczny autobus trafia do służby z pasażerami

Przemysław Farsewicz 14 maja 2023

W Szkocji testują autonomiczny autobus

Komunikacja

W Szkocji testują autonomiczny autobus

Przemysław Farsewicz 22 maja 2022

Pojazdy autonomiczne: Przyszłość obiecująca, ale daleka

Mobilność

Autonomiczny bus rozpoczął kursy na Cmentarzu Łostowickim w Gdańsku

Mobilność

Zhengzhou: Pierwsza duża sieć z autobusami autonomicznymi

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5