Partnerzy serwisu:
Komunikacja

SKM Warszawa na zakupach. Jakich pociągów oczekuje spółka?

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2017-12-12 15:49
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

SKM Warszawa na zakupach. Jakich pociągów oczekuje spółka?
fot. Martyn Janduła
Od niedawna SKM Warszawa dysponuje własnym zapleczem technicznym, co pozwala spółce myśleć o rozwoju. Ogłoszono już przetarg na zakup do 21 nowych jednostek pięcio- i czteroczłonowych. – Oczekiwania pasażerów są takie, że w godzinach szczytu pojemność pojazdów powinna być większa. Będziemy łączyć pociągi, gdy będzie taka potrzeba, w tandemy. Pojawią się też na nowych liniach – zapowiada Krystyna Pękała, prezes SKM Warszawa.

Witold Urbanowicz, „Rynek Kolejowy”: SKM Warszawa prowadzi teraz przetarg na zakup 13 nowych pociągów z opcją na kolejne osiem pociągów. Czego Państwo oczekują od tych pojazdów?

Krystyna Pękała, prezes SKM Warszawa:
Zależy nam przede wszystkim na tym, żeby miały jak najwyższy współczynnik dostępności, czyli mówiąc językiem potocznym, żeby były jak najmniej awaryjne. Poza tym, oczywiście mają być ekonomiczne i komfortowe dla pasażerów – tak, żebyśmy mogli realizować przewozy na najwyższym poziomie. Chcemy również, żeby były wyposażone – tak jak pojazdy, którymi dysponujemy – w liczniki energii. Oczekujemy również możliwości skorzystania z rekuperacji.

Z uwagi na charakter realizowanych przewozów – średnio pasażerowie jadą SKM-ką mniej niż 20 minut – przewidujemy mieszany układ siedzeń. W części pociągu będą podwójne siedzenia, a w części będzie układ taki jak w metrze. Nowe pojazdy, podobnie jak te którymi dysponujemy, będą wyposażone w nowoczesny monitoring i system informacji pasażerskiej, klimatyzację czy ładowarki USB. Wszystkie będą także dostosowane do potrzeb osób z dysfunkcjami. Ponieważ chcemy, żeby nasi pasażerowie czuli się bezpiecznie w każdej sytuacji, jedną z nowości jakie się pojawią, będą defibrylatory AED, służące do ratowania ludzkiego życia.

Dlaczego tak dużą wagę SKM przywiązuje do liczników energii?

Po kilku latach rozliczania zużytej energii trakcyjnej na podstawie wskazań liczników, wiemy już, że dzięki zastosowaniu tego rozwiązania SKM średniorocznie oszczędza na tym kilka milionów złotych. Pozwala to na optymalizację kosztów działalności spółki.

W przetargu przewidziano dostawy pociągów zarówno cztero-, jak i pięcioczłonowych. Jaki jest pomysł na wykorzystanie tego taboru?

Koncepcja jest bardzo prosta. Chcemy łączyć te pociągi tak, żeby kursowały w podwójnym zestawieniu. Oczekujemy także, że możliwe będzie konfigurowanie ich z posiadanym przez nas taborem, czyli pojazdami 19WE. To odpowiedź na oczekiwania pasażerów i rosnące zapotrzebowanie na przewozy zwłaszcza w godzinach szczytu.

Posiadamy również sześcioczłonowe Impulsy 35WE i Elfy 27WE, jednak ze względu na długości peronów w aglomeracji warszawskiej – niestety – nie możemy ich łączyć w dłuższe składy.

Czy pociągi będą na stałe zestawione z dwóch jednostek?

Planujemy łączenie pociągów w tzw. tandemy wtedy, gdy wystąpi taka potrzeba, czyli np. podczas wspomnianych godzin szczytu. Poza tymi porami będą one jeździły jako samodzielne pojazdy.

Czym jest warunkowane wykorzystanie opcji przewidzianej w przetargu?

Przede wszystkimi kwestiami finansowymi, a konkretnie wsparciem ze środków unijnych. Jeżeli go nie otrzymamy, to pozostaniemy przy 13 pojazdach, chyba że organizator przewozów – ZTM Warszawa – oraz właściciel spółki – Miasto Stołeczne Warszawa – podejmą inne decyzje w tym zakresie.

Kiedy spodziewają się Państwo nowych pociągów?

Zgodnie z założonym harmonogramem, pierwsze jednostki powinny do nas przyjechać prawdopodobnie w 2019 r. Trzeba jednak pamiętać, że przetarg nie został jeszcze rozstrzygnięty.

To będzie środek ofensywy inwestycyjnej, jaka czeka warszawski węzeł kolejowy. Jak będą te pociągi wykorzystywane?

W pierwszym okresie będą wykorzystywane do wzmocnienia pociągów w godzinach szczytu, zwłaszcza na linii S1 Pruszków – Otwock, która jest szczególnie obciążona. Ponad 50% podróżnych korzystających z naszych usług stanowią właśnie pasażerowie tej linii.

Jaka będzie pierwsza nowa linia, na której mogłyby pojechać te jednostki?


Najpewniej będzie to zapowiadana od dawna trasa z Piaseczna do Legionowa i docelowo do Zegrza. Termin jej uruchomienia zależy oczywiście od dostępności infrastruktury. Zakup uwzględnia też drugą planowaną linię – do Ożarowa Mazowieckiego.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Jak integrować kolej z innymi środkami transportu?

Komunikacja

Jak integrować kolej z innymi środkami transportu?

Kasper Fiszer 23 października 2017

Warszawa Służewiec z dodatkową linią SKM od września

Komunikacja

Warszawa Służewiec z dodatkową linią SKM od września

Witold Urbanowicz 21 czerwca 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5