Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

SKM Szczecin: Przyszłość inwestycji wciąż niepewna

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2021-07-15 09:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

SKM Szczecin: Przyszłość inwestycji wciąż niepewna
fot. WU
Zabiegamy o to, by Szczecińska Kolej Metropolitalna mogła rozpocząć kursowanie przed końcem 2023 r. – zapewnia PKP PLK. Pozwoliłoby to uratować przeznaczone dla inwestycji unijne dofinansowanie w wysokości ponad pół miliarda złotych. Pociągi na zmodernizowanych trasach do Polic, Stargardu, Goleniowa i Gryfina miały początkowo wyruszyć na tory na przełomie bieżącego i przyszłego roku.

Zarządca infrastruktury nie odpowiedział na nasze pytania o czas potrzebny na dokończenie inwestycji ani o termin możliwego wznowienia wstrzymanych prac. – PKP PLK wykorzystują wszystkie możliwe kontraktowo działania, by egzekwować realizację prac związanych z budową Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Zamawiający prowadzi ciągły monitoring zaangażowania wykonawcy. Wykonawca przedstawił harmonogram robót, w którym określił poszczególne zadania do wykonania oraz termin ich realizacji. Taka informacja „przechodzi” przez inżyniera kontraktu i jest omawiana z wykonawcą – mówi Bartosz Pietrzykowski z zespołu prasowego PKP PLK. Jak informuje, zaawansowanie prac jest obecnie największe w przypadku linii nr 273 na trasie do Gryfina. Ukończono tam przebudowę peronów na stacjach: Gryfino i Daleszewo. Z tego ostatniego korzystają już podróżni.

W wielu miejscach – wciąż rozbiórki

Na odcinkach linii 406 (Szczecin Główny – Szczecin Turzyn, Szczecin Niebuszewo – Szczecin Gocław i Szczecin Skolwin – Police) rozebrano tory i sieć trakcyjną. Zdemontowano 6 torów na stacji Szczecin Niebuszewo i 2 tory na stacji Szczecin Turzyn, trwają też prace rozbiórkowe na stacji Police. Wyremontowano ścianę oporową między Szczecinem Głównym a Szczecinem Turzynem i rozpoczęto prace przy kolejnej takiej konstrukcji. Wyremontowano most nad Przęsocińską Strugą, ale jeszcze bez wymiany torów. Na szlakach Szczecin Niebuszewo – Szczecin Gocław oraz Szczecin Skolwin – Police powstaje odwodnienie.

– Na placu budowy zgromadzono szyny, podkłady i tłuczeń, które posłużą do budowy nowej nawierzchni. Uporządkowano teren wzdłuż linii 406 i na pozostałych liniach wchodzących w zakres SKM – dodaje przedstawiciel PKP PLK. Niestety – jak przyznaje – zaangażowanie wykonawcy, zwiększone pod koniec ubiegłego roku, w pierwszym półroczu 2021 r. znów osłabło. – Potencjał personalny i sprzętowy na placu budowy powinien być większy – ocenia nasz rozmówca.

Co dalej z Trakcją? Nie wiadomo

O poślizgu w modernizacji linii kolejowych mających tworzyć SKM Szczecin wiadomo od wielu miesięcy. Pod koniec czerwca prezydent Szczecina Piotr Krzystek wyraził publicznie powątpiewanie, czy inwestycję uda się w ogóle ukończyć. Wykonawca – Trakcja PRKiI – twierdzi, że problemem jest przede wszystkim niewłaściwy podział ryzyk, z których zbyt wiele przerzucono na wykonawcę. Opóźnienia były też spowodowane – według Trakcji – błędami w przygotowanym przez inwestora opisie przedmiotu zamówienia (błędne informacje geotechniczne i geologiczne wymusiły zmiany projektowe).

Stanowisko PKP PLK jest jednak inne. – Według zamawiającego zakres prac przy realizacji budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, w tym – wykonanie wzmocnienia gruntów, był wystarczająco opisany na etapie postępowania przetargowego – twierdzi Pietrzykowski. Jak dodaje, wykonawca miał możliwość oceny ryzyka związanego z wykonaniem tego zakresu prac i powinien był zaplanować je tak, by uniknąć opóźnień.

Z odpowiedzi przedstawiciela zarządcy infrastruktury nie wynika, czy udało się osiągnąć porozumienie w rozmowach z wykonawcą ani czy zostanie zrealizowany scenariusz przejęcia udziałów w Trakcji przez PKP PLK. Inne teoretycznie możliwe rozwiązanie to wprowadzenie na budowę wykonawcy zastępczego. Nie wiadomo też, kiedy będzie gotowy program naprawczy dla Trakcji ani jakie będą jego ogólne założenia. – Priorytetem PKP PLK jest zrealizowanie ważnego społecznie projektu do końca unijnej perspektywy finansowej, do końca 2023 roku – deklaruje tylko nasz rozmówca.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Szczecin: Przetargi na węzły integracyjne przy SKM

Przestrzeń

Szczecin: Przetargi na węzły integracyjne przy SKM

Roman Czubiński 04 lipca 2021

Szczecin: Koniec prac przy węźle Podjuchy

Przestrzeń

Szczecin: Koniec prac przy węźle Podjuchy

Redakcja 29 maja 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5