Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Sieć tramwajowa w Niemczech zagrożona zamknięciem

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
28-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Sieć tramwajowa w Niemczech zagrożona zamknięciem
fot. MOs810, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org
Sieć tramwajowa w mieście Plauen, w południowo-wschodnim kraju związkowym Saksonia w Niemczech, może zostać zamknięcia ze względu na trudności finansowe. Kampania rozpoczęta w celu ratowania sieci tramwajowej cieszy się znacznym poparciem społecznym i wywiera naciski na władze regionu.

Według kierownictwa firmy tramwajowej Plauener Straßenbahn, która obsługuje sieć o długości 37,6 km, przedsiębiorstwo jest prawie niewypłacalne. Chociaż z sieci obsługującej 65-tysięczne miasto skorzystało w 2024 r. 7,6 mln pasażerów, w ostatnich latach nie poczyniono w nią żadnych inwestycji. Flota przewoźnika składa się z 14 tramwajów Tatra KT4 D z 1983 roku oraz kilka nowszych pojazdów NGT6 Bombardier Flexity z lat 2011-2017.

Przedsiębiorstwo tramwajowe w Plauen jest własnością miasta, ale funkcjonowanie firmy odbywa się ze środków rady regionalnej Vogtlandkreis poprzez jej agencję transportową.

Tramwaje w Plauen stanowią prawdziwy kręgosłup transportu publicznego miasta. Jednak ich eksploatacja jest niedofinansowana od dłuższego czasu, co wynika głównie ze sporów między miastem a lokalnym regionem Vogtlandkreis, które trwają od niewiarygodnych 15 lat. Problemy zaczęły się od reformy regionalnej (tzw. Kreisreform) w kraju związkowym Saksonia. Zmiany weszły w życie 1 sierpnia 2008 r. Na podstawie reformy dotychczasowa liczba regionów w Saksonii została zmniejszona z 22 do 10, a liczba samodzielnych (statutowych) miast z siedmiu do trzech. Zmiana ta dotknęła również Plauen, które utraciło swój dawny uprzywilejowany status miasta statutowego i zostało włączone do regionu Vogtland. Już wówczas podjęto kwestię funkcjonowania tramwajów na nowo ustalonych warunkach i stosunkowo szybko osiągnięto porozumienie, które zapewniło finansowanie na lata 2009 i 2010. Jednak później współpraca między miastem a władzami regionu zaczęła stopniowo słabnąć.

Po 15 latach sytuacja w Plauen osiągnęła taki moment, że operator miejski grozi ogłoszeniem niewypłacalności w przyszłym roku, jeśli dotacje operacyjne nie zostaną znacząco zwiększone. Sytuacja deficytu operacyjnego pogorszyła się w ostatnich latach z powodu nawarstwienia się kilku czynników, w szczególności wzrostu cen energii elektrycznej, części zamiennych i płac pracowników, a także wprowadzenia tzw. Deutschlandticket, który wyssał z miejskiej kasy dochody z biletów długoterminowych. Chociaż państwo i kraje związkowe (a tym samym, poszczególne regiony) zobowiązały się do wypłaty operatorom rekompensat za straty spowodowane wprowadzeniem krajowego biletu, dopłaty te rzadko pokrywają jednak rzeczywiste straty, a ich wysokość została ustalona bez uwzględnienia wysokiej inflacji, z którą Europa zmagała się jeszcze w momencie wprowadzenia Deutschlandticket.

Temat tramwajów w Plauen był już omawiany na szczeblu władz regionu w pierwszej połowie września, jednak nie osiągnięto wówczas wiążącego stanowiska. Cały czas trwa zbieranie podpisów pod petycją założoną przez Przedsiębiorstwo tramwajowe w Plauen w obronie tramwajów. Podpisało się już pod nią prawie 17 tys. osób. W następstwie protestów społecznych i interwencji polityków, Vogtlandkreis zgodził się pod koniec września opracować do końca tego roku plan transportu publicznego dla Plauen.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kryzys niemieckiego producenta tramwajów Heiterblick pogłębia się

Komunikacja

Kryzys niemieckiego producenta tramwajów Heiterblick pogłębia się

Przemysław Farsewicz 05 sierpnia 2025

Ateny planują zlikwidować trolejbusy do 2027 roku

Komunikacja

Ateny planują zlikwidować trolejbusy do 2027 roku

Przemysław Farsewicz 25 lipca 2025

Sosnowiec: Sądne dni przed Tramwajem na Kazimierz Górniczy

Komunikacja

Co dalej z tramwajem do Lutomierska…

Komunikacja

Co dalej z tramwajem do Lutomierska…

Rafał Czerwczak 10 kwietnia 2025

Fala powodziowa we Wrocławiu. Pociągi kursują

Komunikacja

Fala powodziowa we Wrocławiu. Pociągi kursują

Michał Szymajda 19 września 2024

Zobacz również:

Kryzys niemieckiego producenta tramwajów Heiterblick pogłębia się

Komunikacja

Kryzys niemieckiego producenta tramwajów Heiterblick pogłębia się

Przemysław Farsewicz 05 sierpnia 2025

Ateny planują zlikwidować trolejbusy do 2027 roku

Komunikacja

Ateny planują zlikwidować trolejbusy do 2027 roku

Przemysław Farsewicz 25 lipca 2025

Sosnowiec: Sądne dni przed Tramwajem na Kazimierz Górniczy

Komunikacja

Co dalej z tramwajem do Lutomierska…

Komunikacja

Co dalej z tramwajem do Lutomierska…

Rafał Czerwczak 10 kwietnia 2025

Fala powodziowa we Wrocławiu. Pociągi kursują

Komunikacja

Fala powodziowa we Wrocławiu. Pociągi kursują

Michał Szymajda 19 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij