Sieć tramwajowa w mieście Plauen, w południowo-wschodnim kraju związkowym Saksonia w Niemczech, może zostać zamknięcia ze względu na trudności finansowe. Kampania rozpoczęta w celu ratowania sieci tramwajowej cieszy się znacznym poparciem społecznym i wywiera naciski na władze regionu.
Według kierownictwa firmy tramwajowej Plauener Straßenbahn, która obsługuje sieć o długości 37,6 km, przedsiębiorstwo jest prawie niewypłacalne. Chociaż z sieci obsługującej 65-tysięczne miasto skorzystało w 2024 r. 7,6 mln pasażerów, w ostatnich latach nie poczyniono w nią żadnych inwestycji. Flota przewoźnika składa się z 14 tramwajów Tatra KT4 D z 1983 roku oraz kilka nowszych pojazdów NGT6 Bombardier Flexity z lat 2011-2017.
Przedsiębiorstwo tramwajowe w Plauen jest własnością miasta, ale funkcjonowanie firmy odbywa się ze środków rady regionalnej Vogtlandkreis poprzez jej agencję transportową.
Tramwaje w Plauen stanowią prawdziwy kręgosłup transportu publicznego miasta. Jednak ich eksploatacja jest niedofinansowana od dłuższego czasu, co wynika głównie ze sporów między miastem a lokalnym regionem Vogtlandkreis, które trwają od niewiarygodnych 15 lat. Problemy zaczęły się od reformy regionalnej (tzw. Kreisreform) w kraju związkowym Saksonia. Zmiany weszły w życie 1 sierpnia 2008 r. Na podstawie reformy dotychczasowa liczba regionów w Saksonii została zmniejszona z 22 do 10, a liczba samodzielnych (statutowych) miast z siedmiu do trzech. Zmiana ta dotknęła również Plauen, które utraciło swój dawny uprzywilejowany status miasta statutowego i zostało włączone do regionu Vogtland. Już wówczas podjęto kwestię funkcjonowania tramwajów na nowo ustalonych warunkach i stosunkowo szybko osiągnięto porozumienie, które zapewniło finansowanie na lata 2009 i 2010. Jednak później współpraca między miastem a władzami regionu zaczęła stopniowo słabnąć.
Po 15 latach sytuacja w Plauen osiągnęła taki moment, że operator miejski grozi ogłoszeniem niewypłacalności w przyszłym roku, jeśli dotacje operacyjne nie zostaną znacząco zwiększone. Sytuacja deficytu operacyjnego pogorszyła się w ostatnich latach z powodu nawarstwienia się kilku czynników, w szczególności wzrostu cen energii elektrycznej, części zamiennych i płac pracowników, a także wprowadzenia tzw. Deutschlandticket, który wyssał z miejskiej kasy dochody z biletów długoterminowych. Chociaż państwo i kraje związkowe (a tym samym, poszczególne regiony) zobowiązały się do wypłaty operatorom rekompensat za straty spowodowane wprowadzeniem krajowego biletu, dopłaty te rzadko pokrywają jednak rzeczywiste straty, a ich wysokość została ustalona bez uwzględnienia wysokiej inflacji, z którą Europa zmagała się jeszcze w momencie wprowadzenia Deutschlandticket.
Temat tramwajów w Plauen był już omawiany na szczeblu władz regionu w pierwszej połowie września, jednak nie osiągnięto wówczas wiążącego stanowiska. Cały czas trwa zbieranie podpisów pod petycją założoną przez Przedsiębiorstwo tramwajowe w Plauen w obronie tramwajów. Podpisało się już pod nią prawie 17 tys. osób. W następstwie protestów społecznych i interwencji polityków, Vogtlandkreis zgodził się pod koniec września opracować do końca tego roku plan transportu publicznego dla Plauen.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.