W Seulu trwają prace nad nietypowym projektem transportowym. W roku 2023 nową linią kolejową zapewniającą transport w obrębie aglomeracji pojadą pierwsze pociągi. Będą osiągały prędkości do 180 km/h, a cała trasa będzie przebiegała w tunelu.
Great Train Express (GTX – nazwa nawiązuje do KTX czyli Korea Train eXpress czyli koreańskiej sieci kolei dużych prędkości) to projekt zakładający budowę trzech nowych linii kolejowych oznaczonych jako GTX A, B i C, które mają połączyć miasta położone wokół Seulu z jego centrum. Pierwsze pomysły takiego rozwiązanie pojawiły się ok. 20 lat temu, ale dopiero w roku 2019 ruszyły prace nad budową linii A – ich zakończenie zaplanowano na rok 2023. Cała sieć GTX wg obecnych planów ma liczyć 237 km i 33 stacje.
Z założenia nowe linie mają znacząco skrócić czas przejazdu pomiędzy Seulem a miastami zlokalizowanymi w jego bezpośredniej bliskości. Warto przy tym pamiętać, że w samym Seulu mieszka niemal 10 mln osób, a aglomeracja to kolejne 15 mln mieszkańców. Mówimy więc o kolei regionalnej, która będzie łączyła milionowe miasta. Obecnie z systemu metra w Seulu każdego dnia korzysta niemal 10,7 mln pasażerów – cała sieć to 353 km tras i ponad 700 stacji.
W przypadku GTX A (Paju – Dongtan) niemal cała dwutorowa linia będzie przebiegała w tunelu na głębokości ok. 50 metrów, co ma nie tylko pozwolić na uniknięcie kolizji z metrem i innymi elementami infrastruktury miejskiej, ale również problemów prawnych – wg koreańskich przepisów własność gruntu sięga bowiem do 40 m pod ziemię.
Na GTX A liczącej 83 km zlokalizowanych będzie jedynie 10 stacji. Za drążenie tuneli i całą budowę odpowiada Daewoo Engineering and Construction, ale na południowym odcinku będzie ona wykorzystywać infrastrukturę SRT (Super Rapid Train – linia kolejowa zapewniająca połączenie dużej prędkości pomiędzy Seulem a Busan). Średnia prędkość handlowa ma wynieść 116 km/h zaś maksymalna 180 km/h, przy czym same składy, które dostarczy Hyundai Rotem będę dostosowane do prędkości 200 km/h. W praktyce oznacza to, że podróż pomiędzy stacją Kintex (wielkie centrum kongresowo-wystawiennicze w Ilsan) do Seoul Station, która obecnie zajmuje ok. 40 minut skróci się o ponad połowę.
Planowany koszt budowy GTX A to ok. 4,2 mld USD. Koreańczycy zakładają, że już w roku 2024 będzi z niej korzystać każdego dnia ponad 262 tys. pasażerów.
GTX ma przynieść znaczące skrócenie czasu przejazdu pomiędzy miastami aglomeracji a centrum Seulu. Część osób zwraca jednak uwagę na to, że kluczowe dla powodzenia nowego projektu mogą być same przesiadki, gdyż przy tak małej liczbie stacji dla większości osób dojeżdżających do pracy czy szkoły będą one niezbędne. Jeśli ich czas będzie zbyt długi, a schody ruchome i windy nie należą do najszybszych rozwiązań komunikacyjnych, może się okazać, że nawet duże zyski czasowe na samej podróży nie okażą się aż tak atrakcyjne dla pasażerów.
Rozpoczęcie budowy linii GTX B i C zaplanowano odpowiednio na lata 2022 i 2023, będą one częściowo wykorzystywać istniejącą już infrastrukturę. Szerzej na temat projektu można przeczytać
tutaj.