Nowy, samobieżny pojazd miejski Scania NXT o napędzie elektrycznym z zasilaniem akumulatorowym może służyć do różnych zadań. Zaprojektowano go tak, aby możliwe było jego elastyczne wykorzystanie zarówno do obsługi transportu pasażerskiego w godzinach porannych i wieczornych, jak i do dostaw towarów w ciągu dnia, a w nocy – zbierania odpadów.
Inżynierowie Scania opracowali pojazd koncepcyjny Scania NXT, który może zmieniać kształt w zależności od zadań wykonywanych w przestrzeni miejskiej. Postęp technologiczny i infrastrukturalny w dziedzinie pojazdów elektrycznych i autonomicznych ma być, według Scanii kluczowym czynnikiem umożliwiającym miastom przejście na zrównoważony system transportowy.
– Scania NXT to wizja przyszłości transportu miejskiego. Niektóre z tych technologii nie są jeszcze w pełni rozwinięte, ale dla nas ważne jest zbudowanie pojazdu koncepcyjnego, aby pokazać pomysły, których realizacja leży w zasięgu ręki. NXT został zaprojektowany z myślą o celach 2030 roku i kolejnych lat, a jednocześnie zawiera kilka nowatorskich funkcji, które są już dostępne – komentuje Henrik Henriksson, prezes i dyrektor generalny Scania.
W koncepcji NXT przednie i tylne moduły napędowe mogą być dopasowane do potrzeb autobusu, pojazdu ciężarowego lub śmieciarki. Moduł autobusowy tego innowacyjnego pojazdu koncepcyjnego został zaprezentowany na Światowym Szczycie Transportu Publicznego UITP w Sztokholmie w dniach 10-12 czerwca. Pojazd wzbudził spore zainteresowanie zwiedzających, a w jego wnętrzu było można znaleźć kilka zaskakujących elementów. Oprócz dość dziwnie wyprofilowanych półkolistych siedzisk były to: wielka kula z założenia pokazująca chyba mapę okolicy podświetlana przy dotknięciu oraz schowana pod kopułką sylwetka miasta. W oczy rzucały się też liczne tabliczki zniechęcające do dotykania pojazdu.
Obecnie przepływy w miastach są dalekie od optymalnych, ponieważ towary dostarcza się w godzinach porannego szczytu, gdy większość ludzi również jest uczestnikami ruchu. Tymczasem transport handlowy jest w dużej mierze zabroniony w centrach miast w porze ciszy nocnej. – Nie możemy przebudować całego systemu transportowego dla miast. Możemy jednak zainspirować do zmian i taka jest idea Scania NXT – myśleć o transporcie i pojazdach w nowy i zrównoważony sposób – dodaje Henriksson.
Moduł autobusowy o długości 8 metrów jest zbudowany jako jeden element kompozytowy, co powoduje znaczne zmniejszenie jego masy. Cylindryczne akumulatory umieszczono pod podłogą, pozwalając na lepsze wykorzystanie przestrzeni i przyczyniając się do optymalnego rozłożenia obciążenia. Przy niskiej masie pojazdu, wynoszącej poniżej 8 ton, zasięg z obecnymi akumulatorami szacuje się na 245 km.
– Znakiem rozpoznawczym Scania było ciągłe doskonalenie metodą małych kroków. Obecnie robimy ogromny skok w przyszłość. Ten pojazd zapewni nam dostęp do realnych danych, nieocenionych w dalszym rozwoju autonomicznych pojazdów elektrycznych – mówi Robert Sjödin, szef projektu NXT.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.