Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

San Francisco. Najważniejsza ulica miasta bez aut. Wielki buspas

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2020-01-08 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

San Francisco. Najważniejsza ulica miasta bez aut. Wielki buspas
fot. Vincent Bloch, domena publiczna
W San Francisco ustalono właśnie datę wprowadzenia zmian w organizacji ruchu na centralnej ulicy miasta – Market Street. Główną zmianą ma być usunięcie z niej prywatnych samochodów. To tak, jakby w Warszawie zamknąć dla samochodów Aleje Jerozolimskie. Market Street stanie się w praktyce wielkim buspasem.

Market Street to pięciokilometrowa, centralna ulica miasta, łącząca port promowy na wybrzeżu zatoki z dzielnicą Twin Peaks w centralnej części San Francisco. Wielopasmową arterią przejeżdża tramwaj, tu także skupiają się główne linie autobusowe. Jeśli w San Francisco organizowana jest duża demonstracja, albo kibice świętują zwycięstwo futbolistów lub bejsbolistów, to właśnie tam.

San Francisco Municipal Transportation Agency, czyli lokalny urząd odpowiedzialny za organizację transportu i ruchu drogowego o zmianach zdecydował już w październiku. Na początku roku ustalono, że wejdą w życie 29 stycznia.

Zmiany na Market Street. Źródło: SFMTA

Większa część ulicy – liczący ok 3 km odcinek od wybrzeża, mniej więcej do Van Ness Avenue – zostanie wtedy zamknięta dla prywatnych samochodów osobowych. Swobodny przejazd, na dotychczasowych zasadach, zachowają pojazdy transportu publicznego, pojazdy służb, licencjonowane taksówki, auta dostawcze i rowerzyści. Pozostałe samochody (w tym auta Ubera i Lyfta) będą mogły jedynie przejechać Market Street w poprzek, na skrzyżowaniach.

Przy okazji zmieni się przeznaczenie pasów ruchu. Na niektórych odcinkach staną się buspasami, na innych, gdzie buspasy już są, usunie się z nich inne pojazdy, które dziś mają prawo korzystania z nich.

Jedno z przejść dla pieszych przez Market Street, fot: Dllu, lic. CC A-SA 4.0 International

Przyczyny takiej zmiany dotyczą przede wszystkim bezpieczeństwa. Według SFMTA na wspomnianym odcinku, który zostanie zamknięty dla aut, co roku dochodzi do ponad stu kolizji. Blisko 60 proc. z nich to potrącenia pieszych i rowerzystów. Spośród dziesięciu najniebezpieczniejszych skrzyżowań w San Francisco, pięć to skrzyżowania na Market Street.

Drugim powodem jest transport publiczny. W szczycie przez Market Street przejeżdża do 200 autobusów na godzinę. Choć na części odcinków korzystają z wydzielonych pasów ruchu i tak przeważnie wpadają w korek. Wyrzucenie z ulicy prywatnych aut ma poprawić punktualność linii autobusowych w całym mieście.

Schemat linii autobusowych przejeżdżających przez Market Street, na tle mapy San Francisco. Źródło: SFMTA

To zresztą dopiero początek zmian, najłatwiejszy do przeprowadzenia. Do 2021 r. ma się zakończyć przebudowa infrastruktury w ramach programu Better Market Street Project, na który zarezerwowano ponad 600 mln dol. W ramach tej sumy zostaną przebudowane chodniki, wyznaczone nowe drogi rowerowe i przebudowane skrzyżowania zarówno na samej Market Street, jak i ulicach poprzecznych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
NSA: Ograniczenia w ruchu na krakowskim Kazimierzu zgodne z prawem

Prawo & Finanse

NSA: Ograniczenia w ruchu na krakowskim Kazimierzu zgodne z prawem

inf. prasowa, oprac. wu 28 listopada 2019

Warszawa: Będą przejścia na Kruczej. A docelowo węższa jezdnia?

Przestrzeń

Warszawa: Będą przejścia na Kruczej. A docelowo węższa jezdnia?

Witold Urbanowicz 26 listopada 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5