Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Sąd: Pierwsza, krakowska strefa czystego transportu do poprawki

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
12-01-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Polski Alarm Smogowy

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Sąd: Pierwsza, krakowska strefa czystego transportu do poprawki
fot. ZTP Kraków
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie stwierdził nieważność uchwały ustanawiającej w mieście strefę czystego transportu (SCT). O wyroku zadecydowały błędy w treści uchwały. 

Główną wadą uchwały wprowadzającej SCT, która zdaniem sądu całkowicie ją dyskwalifikuje, jest nieprecyzyjne określenie granic strefy w uchwale. Miała objąć teren całego miasta, ale jednocześnie w uchwale zapisano, że "dokładne umiejscowienie wyjazdów i wjazdów zostanie określone przez prezydenta". Sąd, jak podaje lovekrakow, miał też wątpliwości, czy SCT może objąć teren całego miasta. 

– Wyrok nie oznacza, że strefa czystego transportu w ogóle nie powinna powstać, a jedynie to, że zdaniem sądu została przyjęta z błędami. W naszej opinii ewentualne drobne uchybienia nie powinny dyskwalifikować SCT w całości. Strefa to wielka szansa na poprawę jakości powietrza w Krakowie. Po skutecznej walce z piecami-kopciuchami przyszła pora na wyeliminowanie ich motoryzacyjnych odpowiedników – skomentował Miłosz Jakubowski, radca prawny Fundacji Frank Bold, która bierze udział w postępowaniu.

Zgodnie z uchwałą rady miasta krakowska strefa czystego transportu ma zacząć obowiązywać częściowo w lipcu 2024 roku, a w pełnym zakresie wejść w życie dwa lata później. SCT przewiduje, że w granicach administracyjnych Krakowa (za wyjątkiem dróg ekspresowych i autostrad) nie będą mogły poruszać się najbardziej zanieczyszczające powietrze auta.

Docelowo (od lipca 2026 roku) chodzi o pojazdy benzynowe wyprodukowane przed 2000 rokiem, a więc starsze niż 26 lat, a w przypadku diesli – auta osobowe sprzed 2009 roku (starsze niż 17 lat) oraz autobusy i ciężarówki sprzed 2008 roku. Strefa przewiduje też szereg wyłączeń, m. in. dla seniorów, pojazdów do przewozu osób niepełnosprawnych, pojazdów historycznych czy motocykli.

– Wyrok WSA nie jest dobrą wiadomością dla czystego powietrza w Krakowie. Uchwała została unieważniona ze względu na kwestie formalne. Sąd nie podważył konieczności wprowadzenia SCT w Krakowie. Będziemy domagać się od miasta rzetelnego przygotowania nowego projektu strefy i poddania go konsultacjom społecznym. Kraków musi mieć swoją strefę czystego transportu, ponieważ zanieczyszczenia transportowe z najstarszych samochodów trują nas wszystkich – powiedziała Anna Dworakowska z Krakowskiego Alarmu Smogowego.

Jak podaje Program Ochrony Powietrza dla Małopolski z 2023 roku, emisje transportowe odpowiadają w centrum Krakowa (przy Alejach) aż za niemal 45 proc. stężenia pyłu PM10 i 77 proc. stężenia tlenków azotu.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wrocław: Strefa Czystego Transportu – będą kolejne konsultacje z mieszkańcami

Przestrzeń

Warszawa: Strefa Czystego Transportu większa – ale z dodatkowymi ulgami

Prawo & Finanse

Łódź: Najpierw remonty, potem strefa czystego transportu

Przestrzeń

Od kiedy Strefy Czystego Transportu w miastach?

Przestrzeń

Od kiedy Strefy Czystego Transportu w miastach?

inf. pras enewsroom.pl 19 września 2023

Zobacz również:

Wrocław: Strefa Czystego Transportu – będą kolejne konsultacje z mieszkańcami

Przestrzeń

Warszawa: Strefa Czystego Transportu większa – ale z dodatkowymi ulgami

Prawo & Finanse

Łódź: Najpierw remonty, potem strefa czystego transportu

Przestrzeń

Od kiedy Strefy Czystego Transportu w miastach?

Przestrzeń

Od kiedy Strefy Czystego Transportu w miastach?

inf. pras enewsroom.pl 19 września 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5