PKP PLK rozstrzygnęły przetarg na przebudowę układu torowo-peronowego stacji Olsztyn Główny. Wygrał Torpol, który ma też duże szanse na zgarnięcie zamówienia na budowę nowego dworca. Aby wybrać tę ofertę, PKP PLK musiały sporo dopłacić.
Przedmiotem przetargu jest
wielka przebudowa układu torowo-peronowego stacji Olsztyn Główny. Zakres prac przewiduje m.in. poszerzenie peronów, dobudowę nowej krawędzi peronowej, a także budowę nowego, szerszego tunelu, który po przedłużeniu będzie prowadzić na Zatorze. Przed otwarciem ofert
zmieniono zakres zamówienia i do zadania podstawowego włączono budowę nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
W lipcu minął termin składania ofert.
Wystartowało aż 12 podmiotów, z czego najtańszą propozycję – na 550 mln zł – złożyła firma ZUE. W toku aukcji elektronicznej na prowadzenie wysunęła się natomiast firma Torpol, która zeszła do kwoty ok. 410 mln zł brutto za zadanie podstawowe i 60 mln zł za zadanie opcjonalne. I to właśnie oferta tej firmy została we wtorek 14 września uznana za najkorzystniejszą. O wyborze zdecydowały cena za realizację zakresu podstawowego (70%) i cena za realizację opcji (30%).
Zwycięska oferta przewyższa znacząco pierwotnie zakładany budżet wynoszący ok. 153,5 mln zł na zadanie podstawowe, z czego 124 mln zł stanowią środki unijne. Niedawno jednak Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, mówił o tym, że są środki na realizację stacji w pełnym zakresie. – Środki finansowe, które wcześniej były wskazywane, dotyczyły tylko modernizacji peronów i układu w torach głównych. My chcemy przebudować całą stację. Na to mamy, dzięki decyzji rządu, zabezpieczone środki na pełny zakres. Mieścimy się w budżecie, którym w tym momencie dysponujemy – mówił pod koniec sierpnia Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, w programie Opinie w TVP Olsztyn. Na realizację prac przeznaczono 30 miesięcy.
Równolegle inna spółka – PKP SA – prowadzi przetarg na budowę nowego dworca z charakterystycznym żaglem, który ma zastąpić istniejący budynek. Torpol ma duże szanse na zdobycie także i tego zamówienia po
rezygnacji wcześniej ogłoszonego zwycięzcy. Firma jest gotowa realizować zamówienie za 70,971 mln zł brutto, co mieści się w budżecie zamawiającego.