Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Rzgów znów będzie miał tramwaj 42

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2019-02-17 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa Włodzimierz Kupisz / UG Rzgów

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rzgów znów będzie miał tramwaj 42
fot. Patryk Grądys
Po feriach Rzgów spodziewa się sfinalizowania umowy zakupu tramwajowego wagonu motorowego 805N. Wagon będzie kosztować około 20 tysięcy złotych netto. Gmina Rzgów zakupi go na potrzeby izby muzealnej linii podmiejskiej 42 w tle historii gminy. Wagon stanie równolegle do ulicy w rejonie skate-parku i zabytkowego mostu tramwajowego nad Nerem.

Jak opowiada Włodzimierz Kaczmarek, społeczny opiekun historycznych miejsc w gminie Rzgów, starania o zakup starego tramwaju trwają od lat. Początkowo próbował ściągnąć stary tramwaj służący jako letni domek na działce, ale nie doszło do porozumienia z jego właścicielem. Teraz starania idą w kierunku pozyskania modelu tramwaju, który obsługiwał linię podmiejską 42. Wagon silnikowy będzie sporą atrakcją, zwłaszcza dla dzieci, które jeżdżą tramwajem bardzo rzadko. Dla starszych będzie to też gratka, bo wiele małżeństw w gminie poznało się w 42 podczas dojazdów do szkół, uczelni, a także zakładów pracy. 

Pojazd ten – o wadze 17 ton, szerokości 2,40 metra, wysokości 3,60 metra – stanie na odcinku autentycznych torów, które w marcu zostanie zdemontowany spod asfaltu przy okazji II etapu modernizacji ul. Tuszyńskiej.

– W kabinie tramwaju znajdzie się historia linii tramwajowej nr 42 ze zdjęciami – zapowiada Włodzimierz Kaczmarek, na co dzień starszy specjalista ds. mienia komunalnego i energetyki w Urzędzie Miejskim w Rzgowie. – Będzie to uzupełnione innymi materiałami informacyjnymi związanymi z historią Rzgowa. Prawdopodobnie nawiążemy także kontakt z Klubem Miłosników Starych Tramwajów w Łodzi, którego działacze będą pomocni przy zredagowaniu części opisowej i fotograficznej ekspozycji – wskazuje.

Pod koniec dekady lat 70. do eksploatacji w łódzkim MPK zaczęto wprowadzać tramwaje o popularnej do dziś sylwetce: pierwsze dwa – oznaczone początkowo przez producenta jako 105NW – przybyły do Łodzi na początku 1977 r., otrzymały numery 460 i 459. Następne wozy przybyły wiosną 1978 r. i były oznakowane już jako 805N. Można było łączyć je w dwu- lub trzywagonowe składy, co dawało dużą elastyczność w obsłudze linii podczas komunikacyjnych szczytów i w godzinach niskiej frekwencji. W sumie dostarczono ich 439 sztuk.

Wagon motorowy dla Rzgowa zostanie wybrany spośród taboru, który jest wciąż eksploatowany w Łodzi. Dojedzie on więc o własnych siłach do zajezdni Chocianowice, skąd już tylko 7 kilometrów będzie go dzieliło od toru ekspozycyjnego. Ostatni odcinek pokona zapewne na platformie ciężarowego samochodu , z której zdejmie go dźwig. Prawdopodobnie wagon zostanie jeszcze pomalowany w zajezdni MPK.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5