Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Rzeszów ze zintegrowanym systemem transportowym

Dalej Wstecz
Autor:

Fiszer Kasper

Data publikacji:
2015-11-03 09:26
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rzeszów ze zintegrowanym systemem transportowym
Rzeszówfot. FiMys, lic. GNU
W czerwcu tego roku zakończona została budowa zintegrowanego systemu transportowego w Rzeszowie. Miasto uważa projekt za sukces, który poprawia jakość komunikacji publicznej i reguluje ruch na drogach. W styczniu przyszłego roku pojawi się natomiast pierwsza strefa płatnego parkowania.

Władze Rzeszowa podsumowują realizowaną przez ostatnie trzy lata budowę zintegrowanego systemu transportowego w skali miasta. – 30 czerwca zamknęliśmy ten wart ok. 300 mln zł projekt. Dziś możemy mówić już o rezultatach jego wdrożenia i one potwierdzają, że przygotowując inwestycję, postawiliśmy słuszną diagnozę i obraliśmy właściwą drogę – mówił podczas Kongresu Transportu Publicznego w Warszawie Paweł Potyrański, zastępca dyrektora wydziału pozyskiwania funduszy Urzędu Miasta Rzeszowa.

Trzon transportu stanowi, podobnie jak przed rozpoczęciem inwestycji, transport kołowy. – Układ miasta właściwie uniemożliwia wprowadzenie innego środka komunikacji zbiorowej, choć cały czas analizujemy możliwość zwiększenia roli transportu szynowego – tłumaczył przedstawiciel miasta. Komunikacja publiczna wciąż opiera się więc na sieci linii autobusowych, a jednym z celów budowy zintegrowanego systemu miało być powstrzymanie odpływu pasażerów z autobusów.

Kolejne autobusy zasilane gazem ziemnym

– Projekt „Budowa systemu integrującego transport publiczny miasta Rzeszowa i okolic” opierał się na trzech filarach. Były to rozbudowa systemu komunikacyjnego, zakup nowego taboru i wdrożenie inteligentnych systemów transportowych – wyliczał Paweł Potyrański. Na pierwszy z nich złożyły się głównie inwestycje w infrastrukturę drogową. – Trzeba było przebudować niektóre węzły komunikacyjne, by zlikwidować tzw. wąskie gardła. Przebudowaliśmy też istotne ulice: Lubelską, Podkarpacką, Reytana. Pojawiły się tam śluzy rowerowe i inna infrastruktura dla rowerzystów i pieszych – podkreślał.

Jeśli chodzi o taborową część projektu, Rzeszów zdecydował się kontynuować swoje doświadczenia z pojazdami napędzanymi gazem ziemnym i na 80 nowych pojazdów 30 zasilanych jest właśnie CNG. – To paliwo zasila już około 40 proc. autobusów w mieście – mówił Paweł Potyrański. Pozostałe zakupione pojazdy to 10- i 12-metrowe autobusy napędzane już standardowo olejem napędowym.

Jest ITS i bilet elektroniczny, teraz czas na parkomaty

Ważnym elementem projektu było wprowadzenie ITS. – Zbudowaliśmy system, który dotyka wszystkich obszarów miasta. Wszystkie jego elementy skomunikowaliśmy drogą radiową – opowiadał przedstawiciel rzeszowskiego magistratu. – System zarządzania transportem publicznym pozwala nam na mądre planowanie układu nowych liniii czy na zmiany w istniejących. System informacji pasażerskiej składa się z tablic informacyjnych na 73 przystankach i specjalnych ekranów w autobusach. Informacje pokazują się też na kaasownikach. Mamy także apikację na urządzenia mobilne i specjalną stronę www. Kolejnym elementem jest system sterowania ruchem drogowym i obejmuje on ponad 50 kluczowych skrzyżowań – mówił.

Uzupełnieniem tych działań było wyznaczenie sześciu kilometrów buspasów i wprowadzenie Rzeszowskiej Karty Miejskiej, która służy póki co jako nośnik biletów elektronicznych. Niebawem ma jednak zacząć obsługiwać także strefę płatnego parkowania, która zacznie funkcjonować na początku przyszłego roku (dotychczas parkowanie było bezpłatne). – Montujemy już urządzenia do poboru opłat – stwierdził Paweł Potyrański.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Kielce budują ITS

Komunikacja

Kielce budują ITS

Jakub Dybalski 08 lutego 2016

Branża drogowa upomina się o ITS i strefy Tempo30 w miastach

Przestrzeń

Branża drogowa upomina się o ITS i strefy Tempo30 w miastach

Jakub Dybalski 27 stycznia 2016

Jakie stawki za parkowanie? Zdawkowa wiedza to za mało

Przestrzeń

Jakie stawki za parkowanie? Zdawkowa wiedza to za mało

Agnieszka Serbeńska 26 stycznia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5