Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Rzeszów porzuci marzenie o monorailu na rzecz tramwaju?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-09-2022
Ostatnia modyfikacja:
02-12-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Rzeszów porzuci marzenie o monorailu na rzecz tramwaju?
fot. WUbudowa linii tramwajowej w Olsztynie
Przez lata Rzeszów marzył – bez zauważalnych efektów – o budowie wyniesionej kolei jednoszynowej. Nowe władze miasta postanowiły zejść na ziemię: pojawiła się idea budowy tramwaju. Co ciekawe, pomysł ma poparcie także i opozycyjnych klubów. Realizacja koncepcji – o ile w ogóle do niej dojdzie – jest jednak odległą perspektywą.

Wielkim promotorem idei budowy monoraila był nieżyjący już Tadeusz Ferenc, wieloletni prezydent Rzeszowa. W czasie jego rządów nie poczyniono jednak realnych postępów w zakresie wdrożenia nowego środka transportu. W 2021 r. Ferenc zrezygnował z funkcji prezydenta, a namaszczony przez niego kandydat Marcin Warchoł – który promował pomysł budowy kolei jednoszynowej – nie wygrał wyborów.

Nowy włodarz, Konrad Fijołek, zwolennikiem budowy monoraila już nie jest. W zamian pojawił się temat tramwaju – idea była dyskutowana na ostatnim spotkaniu z przedstawicielami resortu funduszy i polityki regionalnej i Politechniką Rzeszowską. – W programie Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej możemy zastosować tryb pozakonkursowy dla inwestycji w mobilność miejską niskoemisyjną. Przez pierwsze 3 lata od uruchomienia programu mamy przewidziane dla miasta Rzeszowa ok. 45 mln euro – mówi Małgorzata Jarosińska-Jedynak, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, cytowana przez Nowiny 24.

– Ministerstwo widzi możliwości finansowania takiej inwestycji. My też chcemy taką opcję rozważyć. Na razie to są wstępne deklaracje – powiedział Fijołek, cytowany przez Gazetę Wyborczą. Politechnika ma teraz odpowiedzieć na pytanie czy i gdzie taka trasa tramwajowa miałaby sens. – Kluczem w myśleniu o tramwaju jest kwestia wysokości nakładów do uzyskania efektu transportowego – dodaje Fijołek.

– Marzy mi się, by tramwaj częściowo jechał po zielonym torowisku, a częściowo pod ziemią. Może tramwaj zastąpi autobus albo będzie tam, gdzie całkowicie wyłączymy ruch samochodowy – mówi Konrad Fijołek, cytowany przez portal Rzeszow-news.pl.

Analizy mają zostać uwzględnione w pracy nad planem zrównoważonej mobilności miejskiej, który musi powstać do 2025 r. Jego opracowanie da natomiast podstawy do ubiegania się o dofinansowanie. Następnie mogłoby zostać opracowanie studium wykonalności. Inwestycja miałaby być finansowana z funduszy dla Polski Wschodniej – perspektywa jest jednak odległa. Według założeń realne jest pozyskanie środków w ramach perspektywy unijnej na lata 2028-2035.

Co ciekawe, pomysł ma poparcie radnych opozycyjnych z PiS. Na najbliższej sesji rady miasta mają złożyć odpowiednią uchwałę. – Ta uchwała jest ukoronowaniem naszych kilkumiesięcznych zabiegów i rozmów z ekspertami, ministerstwem i prezydentem, po to, aby uzyskać akceptację i ponadpartyjną zgodę, że system tramwajowy w Rzeszowie powinien zostać wybudowany – mówi, cytowany przez Wyborczą, Marcin Fijołek, szef klubu radnych PiS.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5