Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Rząd pokazał projekt. Kierowca ma ustąpić pieszemu wchodzącemu na zebrę

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-01-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Rząd pokazał projekt. Kierowca ma ustąpić pieszemu wchodzącemu na zebrę
fot. WU
Ministerstwo infrastruktury opublikowało długo zapowiadany projekt zmian w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Główną zmianą jest wprowadzenie obowiązku ustąpienia przez kierowcę pieszemu wchodzącemu na przejście. Do tej pory kierowca ustawowo był zobowiązany ustąpić pieszemu, który już na przejściu jest.

Zgodnie z projektem artykuł 26, ustęp 1 PoRD ma brzmieć „Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się w tym miejscu lub na nie wchodzącego, i ustąpić pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na to przejście albo znajdującemu się na tym przejściu”. Całość projektu nowelizacji – raptem półtorej strony – można znaleźć tutaj.

Zmiana jest stosunkowo niewielka. W ministerstwie nie zdecydowano się na objęcie wprost pierwszeństwem pieszych czekających przed przejściem, lub zbliżających się do niego, co ma zastosowanie w niektórych krajach europejskich. Ale...

...w uzasadnieniu do projektu czytamy jednak, że: "kierujący pojazdem będzie zobowiązany do stworzenia możliwości bezpiecznego przejścia przez jezdnię, nie tylko dla pieszych znajdujących się na przejściu dla pieszych, ale również dla tych pieszych, którzy wchodzą na przejście dla pieszych w tym oczekują na możliwość wejścia na to przejście (tzn. oczekują na ustąpienie pierwszeństwa przez nadjeżdżających kierujących pojazdami)". Twórcy projektu najwyraźniej chcieli objąć ochroną również czekających przed zebrą. Pamiętać jednak należy, że to ustawa jest prawem. Uzasadnienie, choć wskazuje na intencje ustawodawcy, nim nie jest.

Projektodawca tłumaczy zresztą w uzasadnieniu, że tak sformułowany przepis ma na celu ujednolicenie dwóch obowiązujących do tej pory norm. Do tej pory ustawa dawała pierwszeństwo pieszym, którzy już byli na przejściu. Jednak rozporządzenie w sprawie znaków drogowych, jeszcze z 2002 r. każe kierowcy zmniejszyć prędkość by nie narażać pieszych znajdujących się na przejściu lub wchodzących na nie.

Pozostałe zmiany rozszerzają obowiązek zachowania ostrożności na pieszego wchodzącego na jezdnię lub torowisko, a także realizują pozostałe zapowiedzi rządu. W projekcie zmienia się art. 20, w którym dopuszczalna prędkość w miastach jest określona na 50 km/h (dziś w nocy można jeździć 60 km/h). Zmieni się też art. 135, a także odpowiedni artykuł w ustawie o kierujących pojazdami i w efekcie tracić będą prawo jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h (dziś taka sankcja dotyczy tylko wykroczenia w terenie zabudowanym).

Projekt różni się od procedowanej już w Sejmie propozycji posła KO Michała Szczerby, który zaproponował objęcie pierwszeństwem pieszego oczekującego na możliwość wejścia na zebrę (w projekcie KO nie wspomniano jednak o wchodzeniu na przejście).

Tekst aktualizowany
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

W Karlsruhe to samochody proszą o zielone światło

Przestrzeń

W Karlsruhe to samochody proszą o zielone światło

Jakub Rösler 04 grudnia 2021

Pierwszeństwo dla pieszych? Nie przed wyborami

Prawo & Finanse

Pierwszeństwo dla pieszych? Nie przed wyborami

Roman Czubiński 23 czerwca 2020

Piesi bez pierwszeństwa przed tramwajem?

Prawo & Finanse

Piesi bez pierwszeństwa przed tramwajem?

Witold Urbanowicz 24 lutego 2020

Kompendium zmian w prawie o ruchu drogowym i bezpieczeństwie pieszych

Prawo & Finanse

Zobacz również:

W Karlsruhe to samochody proszą o zielone światło

Przestrzeń

W Karlsruhe to samochody proszą o zielone światło

Jakub Rösler 04 grudnia 2021

Pierwszeństwo dla pieszych? Nie przed wyborami

Prawo & Finanse

Pierwszeństwo dla pieszych? Nie przed wyborami

Roman Czubiński 23 czerwca 2020

Piesi bez pierwszeństwa przed tramwajem?

Prawo & Finanse

Piesi bez pierwszeństwa przed tramwajem?

Witold Urbanowicz 24 lutego 2020

Kompendium zmian w prawie o ruchu drogowym i bezpieczeństwie pieszych

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5