Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Rząd już wie jak podzielić środki z „ustawy pekaesowej”

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-07-16 16:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rząd już wie jak podzielić środki z „ustawy pekaesowej”
fot. MJ
Rząd opublikował projekt rozporządzenia o sposobie podziału środków z funduszu utworzonego dzięki uchwaleniu „ustawy pekaesowej”. Dla wszystkich województw będzie dostępne 11/12 z puli pieniędzy na nowe linie autobusowe. Pozostała suma zostanie podzielona między pięć najbiedniejszych województw.

Projekt rozporządzenia został opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Ustawa nakłada bowiem na radę ministrów obowiązek opracowania sposobu rozdziału pieniędzy na poszczególne województwa. Do podziału jest 800 mln zł rocznie, ale w tym roku (ustawa dopiero została przyjęta) będzie to 300 mln.

Chodzi o rządowy fundusz, z którego samorządy mają pozyskiwać pieniądze na współfinansowanie (w niewielkim stopniu) nowych linii autobusowych. W zamyśle ma to pomagać w przezwyciężeniu wykluczenia transportowego dużej części Polski.

Rozporządzenie zakłada podział pieniędzy na dwie pule. Pierwsza stanowiąca 11/12 całej sumy. Będzie dzielona na wszystkie 16 województw według dość skomplikowanego wzoru, o którym poniżej. Druga, stanowiąca 1/12 całości (czyli w tym roku 25 mln zł, a od przyszłego roku ok. 67 mln zł) będzie dzielona w równych częściach na pięć województw o najniższym PKB na mieszkańca.

Wzór, według którego będzie dzielona główna pula środków wygląda następująco:
 źródło: projekt rozporządzenia

Ustawa zobowiązuje bowiem rząd, by przy podziale środków uwzględnić nie tylko rzeczy oczywiste (wielkość i ludność województwa), ale też lokalne PKB i lokalne potrzeby transportowe. Stąd we wzorze zawarto właśnie te elementy, w tym duża waga właśnie PKB województwa. Te najbiedniejsze nie tylko zyskają na osobnej puli, ale też właśnie na wysokim znaczeniu, przy podziale środków, swojego niskiego PKB. Ważna, choć mniej, będzie też posiadana długość linii autobusowych. Choć w tym przypadku istotne będzie nie ile tras autobusowych dziś funkcjonuje w województwie, co o ile jest ich mniej w porównaniu z 2011 r.

Rozporządzenie to na razie projekt, który – zgodnie z harmonogramem na stronach rządowych – czeka na akceptację komisji prawniczej. Rzecznik ministerstwa infrastruktury Szymon Huptyś, pytany na początku miesiąca o rozporządzenia wykonawcze do ustawy, zapewniał, że będą gotowe w „kilka–kilkanaście” dni. Ustawa wejdzie w życie w czwartek. W zeszłym tygodniu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział, ze samorządy będą mogły składać wnioski o dofinansowanie linii autobusowych od początku sierpnia.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Prezydent podpisał „ustawę pekaesową”

Prawo & Finanse

Prezydent podpisał „ustawę pekaesową”

jd/inf. pras. 07 czerwca 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5