Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Ruszyła komunikacja gminna w jurajskim Olsztynie

Dalej Wstecz
Autor:

Dominik Wójcik

Data publikacji:
2021-08-02 13:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ruszyła komunikacja gminna w jurajskim Olsztynie
fot. DW
Ruszyła komunikacja gminna w jurajskim Olsztynie
Ruszyła komunikacja gminna w jurajskim Olsztynie
Ruszyła komunikacja gminna w jurajskim Olsztynie
Ruszyła komunikacja gminna w jurajskim Olsztynie
Ruszyła komunikacja gminna w jurajskim Olsztynie
Ruszyła komunikacja gminna w jurajskim Olsztynie
Ruszyła komunikacja gminna w jurajskim Olsztynie
Ruszyła komunikacja gminna w jurajskim Olsztynie
W niedzielę 1 sierpnia uruchomiono nową komunikację w jurajskim Olsztynie. Dwuskładnikowy system zapewnia bezproblemową mobilność niemal we wszystkich zakamarkach gminy. Są też już pierwsze informacje zwrotne – również od kierowców. Póki co jest entuzjazm i powszechny optymizm. Jest też obawa o ruszający remont starej DK1, który sparaliżuje ruch kołowy między gminą a Częstochową.

Na reprezentacyjny rynek Olsztyna, który niebawem znów będzie miastem, wjeżdża biało-czerwony autobus komunikacji miejskiej z Częstochowy obsługujący jedyną z tego kierunki, ale za to solidnie wzmocnioną linię 58, która kończy tu bieg. Gdy odjeżdża na przeciwległą zatokę, po chwili w jego miejscu pojawiają się pachnące nowością biało-żółte busiki bezpłatnej komunikacji gminnej gminy Olsztyn. Na liniach o numeracji od 581 do 585 rozwożą pasażerów przybyłych z kierunku Częstochowy. Wszystko odbywa się w półgodzinnym takcie.

System działa

Właśnie ruszył nowy, komplementarny system transportu zbiorowego organizowanego przez jurajską gminę Olsztyn. System składa się z dwóch składników: silnej, stale taktującej linii komunikacji miejskiej, na której obowiązują bilety podmiejskie lub miejsko-podmiejskie oraz penetrującej prawie wszystkie zakątki gminy komunikacji gminnej, już bezpłatnej. Dzięki temu mieszkańcom i turystom zapewniono mobilność na odrębnych i współpracujących ze sobą systemach, ale bez uciążliwości w postaci nabywania oddzielnych biletów.

Oprócz zapewnionej wszystkim mobilności i jednolitości gmina zyskała jeszcze stabilne połączenie z dominującą w regionie Częstochową oraz oszczędności, bo od dawna słyszalne były utyskiwania na wysokie koszty funkcjonowania autobusów podmiejskich z komunikacji miejskiej w Częstochowie, co przez niemal 30 lat skutkowało rozrzedzaniem kursów rozproszonych czterech efemerycznych linii.

Entuzjazm i postulaty

Busiki jeżdżą wypełnione pasażerami, głosy ich są entuzjastyczne. Zyskali jednolity system komunikacji pokrywającej cały obszar gminy. Tam, gdzie busiki technicznie wjechać nie mogą, pojawiają się już postulaty, aby jednak i tam gminne wozy kursowały. – Przez dziesiątki lat nawet w pobliżu nic nie jeździło, a jak w pobliżu uruchomili, to teraz i tam się obudzili – śmiał się jeden z kierowców.

Kierowcy też entuzjastycznie podchodzili do nowego systemu. Drogi zatłoczone w niedzielę w środku lata, ale rozkłady pozwoliły to uwzględnić. – W najgorszym momencie dnia miałem minutę opóźnienia – zachwalał inny z pytanych na rynku szoferów.

Przewoźnik też zyskał, bo dzięki ośmioletniemu okresowi kontraktowania (3,22 zł brutto za wkm i 420 tys. wkm rocznie), operator – PKS Tarnobrzeg – mógł skalkulować inwestycję i sprostać gminnemu wymogowi, nabywając nowe autobusy klasy mini. To niskowejściowe busy Mercedes-Benz z niską podłogą na pomoście tylnym. Wszystkie klimatyzowane, wyposażone w ładowarki USB przy każdym fotelu i stanowisku dla wózka oraz w świetlne elektroniczne tablice kierunkowe.
To początek

To dopiero początek, wdrożenie teorii do praktyki. W jej trakcie dopiero wyjdą problemy, które będzie należało uwzględnić w rozkładzie jazdy. W sierpniu niemal zamknięta zostanie stara Droga Krajowa nr 1, która przejdzie generalny remont na terenie Częstochowy, a która stanowi najkrótsze połączenie między gminami. Zwężenie arterii do jednej jezdni po jednym pasie ruchu zakorkuje drogę i przyczyni się do ogromnych opóźnień autobusów linii 58. Prowadzone są prace nad tym, aby jeździły one alternatywnie przez wieś Kusięta i wjeżdżały do Częstochowy przez dawny teren Huty Częstochowa, ale wszystko zależy od przychylności częstochowskich urzędników. Korekta rozkładów przewidziana jest na październik.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5