Po pięciu miesiącach od zawarcia umowy ruszają prace rozbiórkowe przy torowisku tramwajowym między Łodzią a Konstantynowem Łódzkim. To pierwszy etap prac, których efektem będzie powrót komunikacji szynowej do Konstantynowa.
Tramwaje nie jeżdżą do Konstantynowa Łódzkiego i Lutomierska od 2019 r., kiedy wstrzymano ruch z powodu awaryjnego stanu infrastruktury. Wiadomo już, że tramwaje wrócą przynajmniej na odcinku do Konstantynowa. W
kwietniu 2022 r. miasta zawarły umowę z konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Drogowo-Budowlane Kemy i MPK-Łódź na odbudowę trasy. Jej wartość to ok. 81 mln zł (w tym 56,5 mln zł na odcinek łódzki i 24,4 mln zł na odcinek konstantynowski).
Przedmiotem kontaktu jest modernizacja ok. 7 km trasy tramwajowej wzdłuż Konstantynowskiej w Łodzi i Łódzkiej oraz Jana Pawła II w Konstantynowie Łódzkim. Roboty obejmują odcinek od skrzyżowania z Krakowską w Łodzi do konstantynowskiego pl. Wolności. Zamówienie jest podzielone na dwie części – oddzielnie dla każdego miasta – i realizowane w formule projektuj i buduj. Zadaniem wykonawcy jest więc przygotowanie projektu budowlanego i wykonawczego, uzyskanie wszystkich pozwoleń i przystąpienie do prac. Więcej o zakresie pisaliśmy
tutaj.
Teraz, po fazie projektowej – zgodnie z harmonogramem – wykonawca przystępuje do robót. – Na pierwszym etapie wykonawca rozpocznie roboty rozbiórkowe i archeologiczne. W tym czasie zajęty będzie pas torowiska, ale czasowo zamykane będą krótkie odcinki pasa drogowego, który jest wykorzystywany m.in. przez autobusy komunikacji miejskiej. Robotników zobaczymy w rejonie skrzyżowania toru z ul. Juszczakiewicza. Następnie będą się oni posuwać w kierunku centrum Łodzi – mówi Agnieszka Kowalewska-Wójcik, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich.
Na realizację zamówienia przeznaczono łącznie 16 miesięcy. Oznacza to, że trasa powinna być gotowa w sierpniu 2023 r.
Wiadomo już, ze po zakończeniu remontu tramwaje nie dojadą do centrum Łodzi. Spowodowane jest to złym stanem torowisk bądź ich zawieszeniem w związku z innymi inwestycjami (budowa tunelu średnicowego). Po zakończeniu przebudowy linii do Konstantynowa tramwaje podmiejskie będą więc –
tymczasowo – kończyły bieg przy skrzyżowaniu z al. Włókniarzy.