Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Rusza wielki przetarg na nową Warszawę Zachodnią [wizualizacje]

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2019-09-20 09:45
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rusza wielki przetarg na nową Warszawę Zachodnią [wizualizacje]
wiz. DWAA Architekci / mat. PKP PLK
Rusza wielki przetarg na nową Warszawę Zachodnią [wizualizacje]
Rusza wielki przetarg na nową Warszawę Zachodnią [wizualizacje]
Rusza wielki przetarg na nową Warszawę Zachodnią [wizualizacje]
Rusza wielki przetarg na nową Warszawę Zachodnią [wizualizacje]
Rusza wielki przetarg na nową Warszawę Zachodnią [wizualizacje]
Rusza wielki przetarg na nową Warszawę Zachodnią [wizualizacje]
Rusza wielki przetarg na nową Warszawę Zachodnią [wizualizacje]
Rusza wielki przetarg na nową Warszawę Zachodnią [wizualizacje]
Rusza wielki przetarg na nową Warszawę Zachodnią [wizualizacje]
Rusza wielki przetarg na nową Warszawę Zachodnią [wizualizacje]
PKP PLK ogłosiły zapowiadany przetarg na kompleksową przebudowę stacji Warszawa Zachodnia, co jest wstępem do przebudowy linii średnicowej. Najważniejszymi efektami inwestycji będą podziemna przestrzeń dworcowa, tunel tramwajowy oraz hala peronowa.

Warszawa Zachodnia to największa pod względem ruchu pasażerskiego stacja w Polsce. W dobie obsługuje około 1000 pociągów aglomeracyjnych i dalekobieżnych. Stacja, która obecnie pozostawia wiele do życzenia w zakresie obsługi pasażerów, ma stać się kolejową wizytówką stolicy.  Właśnie ruszył przetarg na kompleksową przebudowę stacji.

Istniejący tunel pieszy zostnaie poszerzony i wydłużony do peronu ósmego, stając się podziemnym dworcem. W ramach inwestycji powstaną nowe perony, dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, które zostaną skomunikowane z tunelem za pomocą schodów ruchomych i wind, przystosowanych do przewozu wózków i rowerów. Tunel ten zostanie przedłużony do peronu na linii obwodowej (obecnie nr 8). Zostanie też wybudowany dodatkowy peron od strony Tunelowej. Przewidziano również budowę budynku wielofunkcyjnego z halą dworcową w miejscu istniejącego budynku dworcowego od strony Tunelowej. Całośc przykryje hala peronowa. Przewidziano także realizację tunelu tramwajowego na poziomie -2. Na stacji, po wschodniej stronie, zostanie też wykonana kładka, która połączy perony z Ochotą i Wolą. 


mat. PKP PLK

Kompleksowo przebudowanych ma zostać około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna. Nowy układ umożliwi przejazd pociągów z linii obwodowej na linię radomską i stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina. – Nowa Warszawa Zachodnia będzie dostosowana do rosnących potrzeb pasażerów i zwiększy role kolei w systemie komunikacji. Projekty z Krajowego Programu Kolejowego obejmują m.in. poprawę komunikacji w aglomeracjach i tworzenie sprawnych wyjazdów na sieć kolejową w kraju i za granice – powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK.

Termin składania ofert mija 30 października. O wyborze zdecydują cena (85%), termin realizacji (15%) oraz kryterium przejęcia cześci ryzyka przedłużenia czasu na ukończenie (tj. 30 dni) z tytułu wyjątkowo niesprzyjających warunków atmosferycznych (5%). Na całość przeznaczono 37,5-41 miesięcy.

Inwestycja jest możliwa dzięki zabezpieczeniu dodatkowych środków w Krajowym Programie Kolejowym. – Chcemy rozpocząć prace budowlane na stacji Warszawa Zachodnia w I połowie 2020 r. Planujemy ich zakończenie na przełomie 2022 i 2023 r. – zapowiadał niedawno Ireneusz Merchel, Prezes PKP PLK.

Warszawa Zachodnia jest wstępem do dalszych inwestycji związanych z linią średnicową.  – Wcześniej niezbędne było przygotowanie m.in. Mostu Gdańskiego oraz linii obwodowej, z której już korzystają mieszkańcy, a także reaktywacja Warszawy Głównej. Konsekwentnie postępują prace przy zwiększeniu możliwości i standardu podróżowania koleją w Warszawie – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. PKP PLK w perspektywie do 2027 r. planuje m.in. przebudowę Warszawy Wschodniej, budowę mostu średnicowego w nowej formie, przesunięcie przystanku Warszawa Powiśle, budowę nowego podziemnego przystanku w rejonie ronda De Gaulle'a, a także przebudowę przystanku Warszawa Śródmieście na stację.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa. Ruszył pierwszy przetarg na tramwaj do Wilanowa

Prawo & Finanse

Warszawa. Ruszył pierwszy przetarg na tramwaj do Wilanowa

jd/inf. pras. 30 kwietnia 2019

Koleją z Łodzi do Lotniska Chopina. LOT i PKP zaczynają współpracę

Komunikacja

Koleją z Łodzi do Lotniska Chopina. LOT i PKP zaczynają współpracę

Łukasz Malinowski 16 kwietnia 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5