Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Rusza przetarg na projekt budowy nowego Olsztyna Głównego

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2017-11-06 11:36
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rusza przetarg na projekt budowy nowego Olsztyna Głównego
fot. Martyn Janduła
PKP SA ogłosiły przetarg na projekt budowy nowego dworca oraz przebudowę układu torowo-peronowego na stacji Olsztyn Główny. Projekt nowego dworca powstanie w ciągu roku, a przebudowa rozpocznie się za około dwa lata. PKP SA oczekują, że nowy obiekt stanie się reprezentacyjną bramą do miasta. Plany te mogą się jednak zmienić w przypadku uznania obecnego kompleksu dworcowego za zabytek.

Przedmiotem przetargu jest wykonanie dokumentacji projektowej dla budowy dworca Olsztyn Główny wraz z modernizacją układu torowo-peronowego i infrastruktury kolejowej w ramach 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn. Zakres inwestycji PKP PLK obejmuje zaprojektowanie wielobranżowej przebudowy infrastruktury torowo-peronowej, natomiast zakres PKP SA to projekt wyburzenia istniejącego dworca oraz budowę nowego budynku dworca kolejowego wraz z zagospodarowaniem terenu przyległego. Opracowania stanowiące przedmiot zamówienia mają stanowić dwa odrębne opracowania projektowe.

Nowy dworzec bramą do miasta

PKP PLK oczekują w ramach projektu przebudowy głowic rozjazdowych stacji, torów stacyjnych w peronach wraz z podtorzem oraz siecią trakcyjną. Nierozstrzygnięta jest kwestia zachowania przejścia podziemnego. W przypadku budowy kładki PKP PLK proponują likwidację tunelu. W innym razie niezbędna jest kompleksowa naprawa wraz z odwodnieniem. W zakresie prac kubaturowych przewidziano m.in. likwidację budynku byłej nastawni na końcu peronu 3, budynku dyżurnego ruchu peronowego na peronie 3, a także likwidację włazów do schronów usytuowanych na peronie nr 3 i 4. Przewidziane jest zachowanie układu czterech peronów, z podniesieniem do przepisowej wysokości 0,76 m ponad główkę szyny. Stare wiaty na peronach 2, 3 i 4 powinny zostać zachowane, z założeniem kompleksowego remontu dachowego. Ponadto na peronie 1 powinna stanąć nowa wiata, nawiązująca do budynku dworca.

W zakresie dworca PKP SA oczekują przywrócenia obiektowi należytej reprezentacyjności, jako „bramy do miasta” i stworzenia obiektu stanowiącego wizytówkę kolei i miasta, a także wyeksponowanie walorów architektonicznych. Zakłada się zachowanie elementów wystroju wewnętrznego posiadających znaczenie historyczne, takich jak modernistyczne mozaiki zlokalizowane na ścianach w hali głównej dworca i poczekalni oraz istniejących zegarów ściennych. Nowy dworzec ma wpisywać się w obowiązujące trendy projektowe z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju, minimalizowania kosztów eksploatacji i maksymalizacji efektywności wykorzystania obiektu.

Wykonawca powinien zaproponować trzy warianty różniących się estetycznie koncepcji programowo-przestrzennych nowego budynku dworca wraz z nowym układem – dojściem do peronów łączącym obie strony miasta i z zagospodarowaniem terenu. Opracowania każdego wariantu koncepcji powinny zawierać ocenę kosztów robót budowlanych koniecznych do realizacji zaproponowanego rozwiązania projektowego. Każda z koncepcji powinna także określać propozycje w zakresie ekonomiki przyszłej eksploatacji nowego budynku dworca.

Termin składania ofert mija 14 grudnia. O wyborze zadecydują cena (60%), wykonanie przedmiotu zamówienia zgodnie z technologią Building Information Modeling (20%) oraz doświadczenie kluczowego personelu (20%).

Na realizację dokumentacji projektowej przeznaczono 12 miesięcy. Projektant będzie pełnił tez nadzór autorski nad pracami. Przewidywany termin rozpoczęcia robót budowlanych to 21 miesięcy od podpisania umowy projektowej, natomiast przewidywany okres realizacji robót budowlanych wynosi 30 miesięcy od dnia zawarcia umowy z wykonawcą robót budowlanych.

Dworzec zabytkiem?

PKP SA zaznaczają zarazem, że w związku z rozpoczętą procedurą wszczętego z urzędu postępowania administracyjnego w sprawie wpisania do rejestru zabytków nieruchomych województwa warmińsko-mazurskiego kompleksu dworca głównego PKP i PKS wraz z przylegającym budynkiem biurowym, zadaszeniami wejściowymi oraz wiatami peronowymi nr 2, 3, 4, wykonawca będzie zobowiązany do przygotowania projektu zgodnego z ewentualnymi wytycznymi konserwatorskimi.

To właśnie kwestia zastąpienia obecnego dworca nowym budzi najwięcej kontrowersji. Jak podkreśla Forum Rozwoju Olsztyna, „nowy budynek będzie miał o około połowę mniejszą powierzchnię i minimalną ilość przestrzeni na funkcje dodatkowe takie jak kioski, punkty gastronomiczne czy sklepy. Budżet na inwestycję jest niski, a projekt nie zostanie wybrany w konkursie architektonicznym”. Jak przekonują – na budowę nowego dworca PKP SA przeznaczyły zaledwie 20-30 mln zł – to znacznie mniej niż przy innych tego typu obiektach, co raczej nie gwarantuje, że w Olsztynie faktycznie stanie wartościowy obiekt, który będzie wizytówką. Dlatego też społecznicy zainicjowali działania na rzecz uznania dworca za zabytek.

Społecznikom w ostrym tonie odpowiedziały niedawno PKP SA. Kolej podkreśla, że plany wpisania obiektu do rejestru zabytków mogą zablokować całą inwestycję związaną z przebudową rejonu dworca oraz infrastruktury torowo-peronowej, zwłaszcza wobec harmonogramów narzucanych przez budżety unijne. W oświadczeniu PKP SA zapewniają, że mniejszy dworzec nie oznacza pogorszenia obsługi komfortu pasażerów, a jedynie „lepsze dostosowanie do aktualnych potrzeb”.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Merchel: Olsztyn za późno myśli o kolei aglomeracyjnej

Komunikacja

Merchel: Olsztyn za późno myśli o kolei aglomeracyjnej

Martyn Janduła 11 września 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5