Przywrócenie historycznego wyglądu elewacji, poprawa standardu obsługi i komfortu podróżnych oraz wdrożenie nowoczesnych i proekologicznych rozwiązań – to tylko niektóre cele przebudowy dworca w Witnicy. PKP SA podpisały umowę z wykonawcą prac budowlanych.
Witnica to kolejny zabytkowy, bo pochodzący z 1857 roku dworzec, w województwie lubuskim przebudowywany w ramach programu inwestycji dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych. Renowację przejdzie elewacja dworca wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi, którym zostanie przywrócony ich pierwotny ceglany wygląd. Odkryta w wyniku skucia tynków cegła elewacyjna będzie oczyszczona i poddana zabiegom konserwacyjnym. Historyczny charakter odzyska również stolarka okienna i drzwiowa. Wymienione zostanie poszycie dachowe, a na elewację frontową i od strony miasta powrócą zegary stylizowane na urządzenia z początku XX wieku.
– Początek prac budowlanych na historycznym budynku dworca w Witnicy to kolejny element przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Mieszkańcy kolejnego miasta w województwie lubuskim zyskają dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że nowoczesny i proekologiczny budynek dworca stanie się ważnym centrum społeczności lokalnej i ułatwi pasażerom podróżowanie koleją. Wszystko to dzięki programowi inwestycji dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. prawie 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
– Dworzec w Witnicy już niebawem odzyska swój historyczny wygląd. Jednocześnie stanie się budynkiem nowoczesnym i spełniającym współczesne standardy obsługi podróżnych. To jedna z ośmiu inwestycji, jakie zrealizujemy w województwie lubuskim w ramach programu inwestycji dworcowych. Jedna z nich, modernizacja zabytkowego dworca w Żaganiu, już się zakończyła i od 2019 roku dworzec służy podróżnym, lokalnemu samorządowi i mieszkańcom miasta – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP SA.
Metamorfozę przejdzie także wnętrze budynku. Na parterze zaprojektowano przestrzeń obsługi podróżnych, czyli hol, pomieszczenie kasy biletowej oraz toalety. Hol będzie wyposażony w ławki, gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej. Na parterze zaprojektowano również lokal handlowo-usługowy oraz przeznaczony na potrzeby samorządu lokalnego. Z kolei na pierwszym piętrze, na które dostaniemy się z pomocą klatek schodowych i windy, będzie mieścić się prowadzona przez gminę siłownia i sala fitness.
Przebudowa dworca sprawi, że stanie się on bardziej przyjazny dla osób z niepełnosprawnościami. Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne. Zaprojektowano również szereg usprawnień takich jak: oznaczenia w alfabecie Braille’a, tablice dotykowe z planami dworca oraz ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących. Od strony peronów zostanie również wykonana specjalna pochylnia, z pomocą której osoby poruszające się na wózkach zyskają dostęp do holu dworca.
Przy okazji przebudowy dworzec stanie się też bardziej ekologiczny i bezpieczny. Planowane jest wykonanie energooszczędnego oświetlenia w technologii LED wraz z automatyką sterującą. Natomiast w celu ograniczenia strat ciepła zaprojektowano ocieplenie budynku od wewnątrz oraz montaż stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności ciepła. W celu optymalizacji zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody zamontowane w budynku urządzenia i systemy będą nadzorowane przy pomocy systemu BMS (Building Management System). Istotnym elementem inwestycji jest również poprawa bezpieczeństwa osób i mienia, w tym montaż nowych systemów: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych.
Inwestycja obejmie również najbliższe otoczenie dworca. Dawny budynek szaletu zostanie przebudowany na wiatę rowerową, a garaże zostaną wyburzone. W ich miejsce powstanie pięć miejsc parkingowych, w tym jedno dla osób z niepełnosprawnościami. Nowe będą również chodniki oraz elementy małej architektury w bezpośrednim otoczeniu budynku.
Łączny koszt całej inwestycji to nieco ponad 8 mln złotych brutto. Jej zakończenie planowane jest w drugiej połowie 2022 roku. Wykonawcą prac budowlanych na dworcu jest firma Gorem z Gdańska, natomiast dokumentację projektową opracowała pracownia architektoniczna Pas Projekt z Nadarzyna.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.