Jest duża szansa na ponowne otwarcie komunikacji tramwajowej w karpackiej Reșicie. Przewozy zlikwidowano tam w 2011 r. Miasto ubiega się o duże środki na odbudowę systemu.
Jednym z kilku zlikwidowanych w ostatnich latach systemów tramwajowych w Rumunii pozostaje ten w karpackim mieście Reșița zamieszkałym przez ok. 80 tys. osób. 10-kilometrową trasę otwarto tam dopiero w 1988 r., a budowę ostatecznie ukończono w 1989 r. Połączenie zamknięto w 2011 r., przetrwało więc jedynie niecałe ćwierć wieku.
Plany obejmują zakup 13 nowych wagonów tramwajowych
Jak informują jednak lokalne media, pojawiła się szansa na wznowienie komunikacji. – Pracujemy nad bardzo ambitną inwestycją polegającą na odbudowie tramwaju – powiedział telewizji Banatul Azi burmistrz Reșițy Ioan Popa. Według jego słów obecnie trwa tworzenie projektu przedsięwzięcia, ale osiągnięto już zaawansowany etap prac.
Miasto zamierza kupić 13 nowych wagonów tramwajowych i zbudować łącznie 18 km torowiska. Jest to konieczne, bo istniejąca poprzednio infrastruktura została częściowo rozebrana, a pozostała nie nadaje się do użytku. Według słów Ioana Popy, jeśli do realizacji przedsięwzięcia ostatecznie by doszło, wprowadzone zostałyby pewne zmiany w układzie torowiska względem tego istniejącego jeszcze kilka lat temu.
Czas na odwrócenie trendów komunikacyjnych
Włodarz przyznaje przy tym, że obecnie w Rumunii ekologiczny i zrównoważony transport nie jest jeszcze ideą popularną, a zmiany często zmierzają w kierunku wręcz całkowicie przeciwnym. Dodaje więc, że nowa infrastruktura miałaby zostać zaprojektowana tak, by nie utrudniało to ruchu samochodów. – Wszyscy zachęcają do korzystania z własnego auta. To głupie. Ja chciałbym zadziałać odwrotnie – stwierdził jednocześnie.
Sama budowa infrastruktury miałaby kosztować ok. 50 mln euro. Według miejskich szacunków zakupy taboru pochłonęłyby kolejne 20 mln. Samorząd liczy na wsparcie unijne. Wariant optymistyczny zakłada według portalu banatulazi.ro uruchomienie przewozów już w 2021 r., pesymistyczny – rok później. Wciąż nie wiadomo jednak, czy miasto otrzyma niezbędne do przeprowadzenia inwestycji środki.
Do podobnego wstrzymania przewozów doszło już w 1995 r.
Likwidacja ruchu w roku 2011 miała mieć początkowo jedynie charakter czasowy. Wcześniej doszło już do podobnego wstrzymania: niska jakość torowiska sprawiła, że w siedem lat po otwarciu systemu całkowicie zawieszono przewozy. Po kilku miesiącach udało się jednak otworzyć część trasy ponownie, a w kolejnych latach – przeprowadzić remont także zamkniętego odcinka.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.