Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Rumunia. Botoszany mogą zostać bez tramwaju

Dalej Wstecz
Autor:

Przemysław Farsewicz

Data publikacji:
2021-12-05 09:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rumunia. Botoszany mogą zostać bez tramwaju
mat. UM Botoszanyusuwanie nieukończonej linii tramwajowej w Botoszanach
Tymczasowe zawieszenie ruchu tramwajowego w Botoszanach może się okazać permanentne. Burmistrz miasta Cosmin Andrei zapowiada wycofanie się z całego projektu modernizacji infrastruktury i zakupu taboru pomimo trwających przetargów. W tej sprawie mają zostać przeprowadzone jeszcze konsultacje społeczne, choć wydaje się, że los tramwajów jest już przesądzony.

Rumuńskie miasto Botoszany pozostaje już od ponad roku bez tramwajów po tym, jak 1 sierpnia 2020 roku wstrzymano całkowicie ruch. Sieć o długości 7,4 km, uruchomiona w 1991 r., była obsługiwana przez dwie linie 101 i 102. Jako przyczynę wskazywano zły stan techniczny, hałas i liczne wykolejenia tramwajów. Początkowe zapowiedzi dawały nadzieję na rychły powrót komunikacji tramwajowej. Miasto pozyskało nawet unijne dofinansowanie na projekty związane z remontem infrastruktury tras, a także na zakup nowych tramwajów. Teraz władze Botoszan powoli wycofują się z obietnic.

Przetarg na opracowanie dokumentacji i roboty dla przebudowy sieci tramwajowej wystartował wiosną tego roku. Miasto podpisało już nawet umowę z Ministerstwem Rozwoju o dofinansowanie unijne w wysokości 180 mln lei (36 mln euro), które pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego. Celem inwestycji ma być poprawa efektywności publicznego transportu pasażerskiego, jego częstotliwości i czasu przejazdu. Miasto podzieliło postępowanie przetargowe na dwie części odpowiadające każdej linii z osobna. Rewitalizacja trasy 101 ma kosztować ok. 74,5 mln lei, zaś 102 – 73,4 mln lei, czyli w przeliczeniu po ok. 15 mln euro za każde zadanie. Zupełnie odrębne postępowanie – prowadzone już przez samo Ministerstwo – dotyczy natomiast zakupu 9 nowych tramwajów. Szacunkowa wartość zamówienia to ok. 72 mln lei (14,5 mln euro).

Mimo że postępowanie przetargowe jest w toku, to burmistrz miasta, Cosmin Andrei, rozważa zakończenie całego projektu tramwajowego. Powodem ma być brak środków do sfinansowania wkładu własnego, który wynosi ponad 60 mln lei. Pierwsze zapowiedzi wycofania się z realizacji projektu padły już w sierpniu tego roku. – Istnieje ryzyko, że otrzymamy znacznie droższą od oczekiwań ofertę i podejmiemy decyzję o anulowaniu postępowania, ale poinformuję o tym, jak procedura się zakończy – przekazał Andrei.

W dużo ostrzejszym tonie burmistrz wypowiadał się natomiast kilka miesięcy później. – Dzisiaj potrzebujemy 67,3 miliona lei, aby ukończyć ten projekt. I tutaj zwracam się do mediów z prośbą, aby pomóc nam w przeprowadzeniu konsultacji społecznych, w których zapytamy obywateli, czy nadal chcą tramwajów w Botosani na dotychczasowych warunkach z olbrzymim wkładem finansowym, czy, jeżeli poczekamy na kolejny rok budżetowy, zakupimy autobusy elektryczne. Nie widzimy szansy na wsparcie od rządu lub zwiększenie dofinansowania od Agencji Rozwoju Regionalnego Regionu Południowo-Wschodniego – przekazał Cosmin Andrei, burmistrz Botoszan.

Burmistrz podkreślił, że kwota potrzebna na dofinansowanie projektu modernizacji tramwaju jest trzykrotnie wyższa niż roczny budżet inwestycyjny gminy Botoszany. Jednocześnie dodaje, że istnieje ryzyko, że realizacja projektu europejskiego nie zakończy się w terminie do końca 2023 r., przez co gmina może być zmuszona do zwrotu unijnego dofinansowania. Andrei zapowiedział, że ostateczna decyzja ma zostać podjęta po konsultacji z mieszkańcami.

Łącznie w całej Rumunii działa jeszcze 10 systemów tramwajowych. Botoszany to już piąty system tramwajowy, który został zamknięty w kraju od 2006 roku, dołączając do Braszowa, Konstancy, Resity (choć jak pisaliśmy burmistrz aktywnie działa na rzecz przywrócenia komunikacji szynowej), Sybinu.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
W Częstochowie tramwaj już nie będzie się rozwijać?

Przestrzeń

W Częstochowie tramwaj już nie będzie się rozwijać?

Dominik Wójcik 31 października 2021

Częstochowa: Na Kucelin tramwaje wrócą nieprędko

Przestrzeń

Częstochowa: Na Kucelin tramwaje wrócą nieprędko

Dominik Wójcik 11 września 2021

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5