Niemal miesiąc po podpisaniu umowy wykonawca przystąpi do prac przy modernizacji torowiska tramwajowego w Rudzie Śląskiej Goduli. Wprowadzone zostaną istotne zmiany w organizacji ruchu tramwajowego między Rudą Śląską a Bytomiem.
Generalnym wykonawcą zadania związanego z przebudową infrastruktury tramwajowej wzdłuż ul. Karola Goduli w Rudzie Śląskiej jest krakowska firma Tor-Krak, która bezpośrednio po podpisaniu umowy rozpoczęła przygotowania do wejścia w teren. – Wszystkie niezbędne formalności zostały dopełnione i w piątek 3 kwietnia przekazany został plac budowy, a w kolejnym tygodniu w terenie pracowali już geodeci. Teraz wykonawca może już rozpocząć prace demontażowe torowiska, a to znaczy, że linia nr 9 zostanie skrócona, a przez Godulę kursować będzie autobus zastępczy – mówi Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie.
W związku z tym, od soboty 18 kwietnia do odwołania wprowadzone zostaną zmiany w organizacji ruchu tramwajowego. Nastąpi korekta rozkładu jazdy linii nr 5. Tramwaje linii nr 9 będą kursować na skróconej trasie w relacji: Chorzów Rynek – Ruda Śląska Chebzie pętla. Na linii nr 17 zmieni się rozkład jazdy. Przywrócona zostanie linia nr 30 kursująca w relacji Bytom pl. Sikorskiego – Zabrze Biskupice pętla. ZTM nie uruchomi autobusowej komunikacji zastępczej, lecz zmieni przebieg autobusowej linii nr 121, która będzie kursować na trasie: Ruda Śląska Halemba pętla – Ruda Śląska Orzegów Waniora – Bytom Dworzec.
Na większości modernizowanego odcinka torowisko jest wydzielone z jezdni, zatem prace demontażowe nie powinny zakłócać ruchu samochodowego, choć mogą zdarzyć się krótkie utrudnienia na czas załadunku zdemontowanych elementów infrastruktury tramwajowej na samochody ciężarowe. W późniejszym czasie wprowadzone zostaną także czasowe zmiany w organizacji ruchu samochodowego.
Inwestycja, dofinansowana ze środków unijnych, obejmie modernizację ok. 2900 metrów toru pojedynczego. W ramach inwestycji powstanie nowa, dodatkowa mijanka w rejonie przystanku Młyn Szombierski. Wartość umowa z firmą Tor-Krak wynosi niemal 21 mln zł netto. Zgodnie z zapisami umowy całość prac ma zostać zrealizowana do połowy marca 2021 r.
Prace pozwolą na poprawę parametrów funkcjonowania linii. Co prawda Tramwaje Śląskie przekonują, że budowa drugiego toru nie jest możliwa i zasadna, ale już dodatkowa mijanka – wraz z inwestycjami na innych odcinkach trasy – umożliwią osiągnięcie „optymalnej dla tej linii częstotliwości kursowania co 15 minut”.