Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

RPO pisze do Trzaskowskiego ws. zbyt intensywnych reklam w metrze

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-01-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
RPO pisze do Trzaskowskiego ws. zbyt intensywnych reklam w metrze
fot. WUReklamy "Sylwestra Marzeń" wciąż obecne na st. Politechnika
Głośną modernizacją systemu reklam w warszawskim metrze zainteresował się Rzecznik Praw Obywatelskich – w kontekście narastającego problemu zanieczyszczenia sztucznym światłem. „Zamontowane nośniki reklamowe (…) trwale zmieniają dotychczasowy sposób emitowania reklam w metrze, poprzez dopuszczenie wyświetlania reklam bez jakichkolwiek ograniczeń, pomimo możliwego negatywnego oddziaływania na komfort użytkowników metra – na ich zdrowie i bezpieczeństwo ruchu” – pisze Marcin Wiącek, Rzecznik Praw Obywatelskich, w piśmie do Rafała Trzaskowskiego, prezydenta Warszawy.

Od października trwa głośna „modernizacja systemu reklam” na I linii metra. Stare billboardy są demontowane, a w zamian w innych miejscach pojawiają się nowe, znacznie większe ekrany i podświetlane płachty. Cały proces jest robiony dość niechlujnie – zasłaniane są oryginalne elementy wystroju i nazwy stacji.

Metro Warszawskie podkreślało, że chodzi o „uporządkowanie” i „dostosowanie systemu reklamowego do najwyższych standardów europejskich i światowych” przy jednoczesnym „zachowaniu estetyki”. Spółka wskazywała, że uzyskano akceptację ZTM-u i projektantów stacji. Wbrew tym zapewnieniom okazało się, że nie wszystko idzie sprawnie: ZTM zgłosił swoje uwagi, a kwestią relacji Metra i firmy reklamowej (Stroer) zainteresowało się miejskie biuro audytu.

Miasto chce porządkować obce reklamy, ale wyłącza z przepisów metro


Teraz problem reklamowy dodatkowo nabrzmiewa. Pod koniec grudnia do Rafała Trzaskowskiego, prezydenta Warszawy, napisał Marcin Wiącek, Rzecznik Praw Obywatelskich. Zwrócił uwagę na „narastający problem zanieczyszczenia stycznym światłem – tak zwanego zamieszczenia świetlnego”. W tym kontekście Rzecznik – jako istotną część pisma – wskazuje na postępującą modernizację reklam w metrze.

Jak zauważa Rzecznik, uchylona przez wojewodę uchwała krajobrazowa, która była szansą na uporządkowanie chaosu reklamowego, nie obejmowała w tym zakresie metra. Dokument ten zezwalał na montaż tablic reklamowych w metrze bez żadnych dodatkowych ograniczeń – miasto wskazywało, że obiekt ten znajduje się w zarządzie publicznym i kwestia reklam może być regulowana instrumentami administracyjno- bądź cywilnoprawnymi. „W konsekwencji decyzja w zakresie udzielenia zgody na wielkość i rodzaj nośnika reklamowego w przejściach podziemnych i tunelach metra pozostawiona zostaje zarządcy danego obiektu i jego swobodnemu uznaniu, pomimo, że są to obiekty służące przede wszystkim funkcji komunikacyjnej, a nie działalności komercyjnej” – zauważa Rzecznik. Jak to wyszło w praktyce – widać na stacjach.

Jaskrawe reklamy niekorzystnie oddziałują na pasażerów i bezpieczeństwo

„Wiele kontrowersji budzi fakt zamontowania nowych, podświetlanych nośników reklamowych na stacjach I linii warszawskiego metra. Pasażerowie skarżą się, że reklamy umieszczone w ruchliwych miejscach w metrze, tj. w przejściach podziemnych i na samych peronach, rażą ich zbyt intensywnym światłem. Nośniki emitują silne światło i posiadają dużą powierzchnię ekspozycyjną, nadto zostały zgrupowane w znacznej liczbie – sąsiadująco – na ścianach zatorowych stacji, co powoduje, że wzmocniony zostaje efekt niekorzystnego oddziaływania na użytkowników, poprzez jaskrawe i silne oświetlenie całej stacji” – pisze Maciej Wiącek. Jak wskazuje, „zamontowane nośniki reklamowe – pod pozorem „modernizacji” systemu reklam na I linii metra i „uporządkowania przekazu reklamowego” trwale zmieniają dotychczasowy sposób emitowania reklam w metrze, poprzez dopuszczenie wyświetlania reklam z tychże nośników bez jakichkolwiek ograniczeń, pomimo możliwego negatywnego oddziaływania na komfort użytkowników metra, tj. przede wszystkim na ich zdrowie oraz bezpieczeństwo ruchu w przestrzeni publicznej miasta (rozproszenie uwagi). Tymczasem, zbyt duża liczba nośników reklamowych, z własnym, intensywnym oświetleniem, stanowi właśnie jeden z przejawów tzw. zanieczyszczenia świetlnego”.

Rzecznik pyta w wystąpieniu władze Warszawy, czy przy pracach nad nową uchwałą krajobrazową przewidziano zmodyfikowanie przepisów odnoszących się do reklam w przejściach podziemnych oraz podziemnych obiektach obsługujących transport szynowy „z uwagi na sygnalizowane niedogodności dla użytkowników transportu szynowego (przede wszystkim metra)”.

RPO liczy na pilną odpowiedź

„Proszę także o przeanalizowanie zasadności wprowadzenia zmian w odniesieniu do nowych nośników reklamowych w metrze – w chwili obecnej, poprzez ograniczenie zanieczyszczenia świetlnego z tych nośników, z uwagi na silne oddziaływanie światła z nośników oraz fakt, iż zarządzanie przestrzenią metra warszawskiego należy do samorządu warszawskiego” – pisze Rzecznik, licząc na współpracę i pilną odpowiedź.

AKTUALIZACJA 16.01., godz. 15:30:

Po szeregu kontrowersji związanych z reklamami w metrze prezydent Rafał Trzaskowski podjął decyzję o wstrzymaniu modernizacji systemu reklam na I linii metra. W najbliższym czasie ma odbyć się seria spotkań w Ratuszu, której celem będzie „wypracowanie strategii efektywnego wykorzystania nośników reklamowych w metrze” – z uwzględnieniem komfortu pasażerów. Więcej tutaj.
 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Warszawa. Koniec drążenia tuneli M2

Przestrzeń

Warszawa. Koniec drążenia tuneli M2

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2025

Oznakowanie dotykowe na kolejnych stacjach metra

Komunikacja

Oznakowanie dotykowe na kolejnych stacjach metra

ZTM Warszawa 29 kwietnia 2025

 Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

Komunikacja

Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

RAFAMET S.A. 11 kwietnia 2025

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Warszawa. Koniec drążenia tuneli M2

Przestrzeń

Warszawa. Koniec drążenia tuneli M2

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2025

Oznakowanie dotykowe na kolejnych stacjach metra

Komunikacja

Oznakowanie dotykowe na kolejnych stacjach metra

ZTM Warszawa 29 kwietnia 2025

 Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

Komunikacja

Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

RAFAMET S.A. 11 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij