Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

RPO chce bezwzględnego pierwszeństwa dla pieszych na przejściach

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-02-05 15:28
Ostatnia modyfikacja:
2022-08-12 23:00
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
RPO chce bezwzględnego pierwszeństwa dla pieszych na przejściach
fot. Ralf Lotys, lic. CC 4.0 Międzynarodowa
Rzecznik Praw Obywatelskich Adam Bodnar zwrócił się do Ministra Infrastruktury o rozważenie zmiany w prawie o ruchu drogowym, która dałaby pierwszeństwo na przejściu nie tylko pieszemu, który na nim jest, ale też temu który na nie wchodzi i temu, który oczekuje by na nie wejść. To efekt rozmów ze strony aktywistów ze stowarzyszeń Miasto Jest Nasze i Piesza Masa Krytyczna.

Postulat nie jest nowy, ale tym razem zaangażował się w jego realizację RPO, kierując list do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka. Bodnar zwraca uwagę na olbrzymią liczbę ofiar wypadków drogowych w Polsce. Według danych z 2017 r. doszło w naszym kraju do prawie 33 tys. wypadków, a śmierć na drodze poniosło 873 pieszych. Proponowane zmiany mają w oczywisty sposób poprawić ich bezpieczeństwo.

Dziś pierwszeństwo przed samochodem ma pieszy, który już znajduje się na przejściu dla pieszych. To zresztą dość oczywiste. Sytuacja pieszego, który na przejście wchodzi jest już jednak niejasna. RPO zwraca uwagę na rozbieżność rozporządzeń w sprawie znaków i sygnałów drogowych, które nakazują kierowcy zwolnić przed przejściem dla pieszych, by móc zatrzymać pojazd gdy pieszy na nim jest lub na nie wchodzi, z prawem o ruchu drogowym, które daje pierwszeństwo pieszemu tylko, gdy już jest na „zebrze”.

Żadne przepisy w Polsce nie zobowiązują jednak kierowcy do ustąpienia pieszemu, gdy ten czeka przed przejściem dla pieszych. Tymczasem to powszechnie stosowane prawo w wielu krajach w Europie. Bodnar w swoim liście wymienia Norwegię, Danię, Finlandię, Francję, Belgię, Holandię, Szwajcarię, Austrię i Niemcy. Wskazuje, że w Szwajcarii auto ma obowiązek zatrzymać się, gdy pieszy stoi przed przejściem i w oczywisty sposób, chce na nie wejść. Prawo we Francji i Norwegii z kolei zobowiązuje kierowców do tego również wtedy, gdy piesi nie wykazują wprost chęci wejścia na pasy, wystarczy, że się do nich zbliżają.

Rzecznik wyjaśnia, że takie rozwiązanie zdecydowanie poprawi bezpieczeństwo na ulicach. Kierowcy będą prawnie zobowiązani do dużo bardziej uważnej jazdy i będą musieli jeździć wolniej. Przykładem są wyżej wymienione kraje, w których statystyki wypadków są znacznie niższe niż w Polsce.

W liście do ministra Bodnar zwrócił uwagę, że nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu, już w obecnych warunkach prawnych, jest główną przyczyną potrąceń pieszych w naszym kraju. W dwóch na trzy takie przypadki winny jest kierowca. Statystyki pokazują jednak, że gdy w wyniku takiego zdarzenia pieszy ginie (i nie może się bronić), częściej winę przypisuje się jemu, niż kierowcy, sugerując, że „wtargnął na przejście”.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Brno. Węzeł przesiadkowy przed dworcem idzie do przebudowy

Przestrzeń

Brno. Węzeł przesiadkowy przed dworcem idzie do przebudowy

Przemysław Farsewicz 25 czerwca 2022

Bratysława. Planty mają przykryć ruchliwą ulicą Staromestską

Przestrzeń

Warszawa: Przejścia naziemne w rejonie ronda Dmowskiego otwarte

Przestrzeń

Zobacz również:

Łódź: DDR wokół Ronda Solidarności oddane do użytku

Mobilność

Pozostałe z wątku:

Brno. Węzeł przesiadkowy przed dworcem idzie do przebudowy

Przestrzeń

Brno. Węzeł przesiadkowy przed dworcem idzie do przebudowy

Przemysław Farsewicz 25 czerwca 2022

Bratysława. Planty mają przykryć ruchliwą ulicą Staromestską

Przestrzeń

Warszawa: Przejścia naziemne w rejonie ronda Dmowskiego otwarte

Przestrzeń

Zobacz również:

Łódź: DDR wokół Ronda Solidarności oddane do użytku

Mobilność

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5