Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Rozjazd nakładkowy w Zabrzu

Dalej Wstecz
Autor:

inf. pras.

Data publikacji:
2019-07-25 10:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rozjazd nakładkowy w Zabrzu
Fot. KZN Bieżanów
Rozjazd nakładkowy w Zabrzu
Rozjazd nakładkowy w Zabrzu
Rozjazd nakładkowy w Zabrzu
Rozjazd nakładkowy w Zabrzu
Rozjazd nakładkowy w Zabrzu
Rozjazd nakładkowy w Zabrzu
Rozjazd nakładkowy w Zabrzu
Od poniedziałku ruch tramwajowy na ul. Wolności w centrum Zabrza odbywa się dzięki rozjazdom nakładkowym dostarczonym przez Grupę KZN Bieżanów. Taki tymczasowy układ nawierzchni pozwala utrzymać kursowanie tramwajów i redukuje do minimum konieczność ingerencji w istniejący układ drogowy w trakcie remontów i modernizacji.

Jak sugeruje nazwa rozjazd nakładkowy jest zabudowywany bezpośrednio na istniejących torach, a wjazd na niego, czyli nieznaczne wzniesienie się pojazdów szynowych nad poziom gruntu, umożliwiają specjalne tory najazdowe. Jego montaż nie wymaga przebudowy istniejącego układu torowo-drogowego, konieczne jest tylko precyzyjne, punktowe przytwierdzenie do podłoża.

– Zabudowa rozjazdów nakładkowych jest podyktowana przede wszystkim koniecznością utrzymania ciągłości ruchu tramwajowego w ciągu ulicy Wolności, na odcinku pomiędzy ulicą Średnią a Galerią Zabrze – podkreśla Tomasz Bis, Kierownik Zespołu Budów z firmy KZN Rail, realizującej na rzecz spółki Tramwaje Śląskie S.A. zadanie „Przebudowa infrastruktury tramwajowej w Zabrzu, wzdłuż ul. Powstańców Śląskich i ul. Religi od ul. Wolności do skrzyżowania z ul. Stalmacha wraz z odgałęzieniami”. – Zgodnie z umową Zamawiający wymaga, aby w trakcie realizacji prac modernizacyjnych, związanych z przebudową węzła rozjazdowego na skrzyżowaniu ulic Powstańców Śląskich i Wolności, utrzymana została możliwość prowadzenia ruchu tramwajowego – dodaje przedstawiciel Grupy KZN Bieżanów.

– Jednym z naszych priorytetów podczas realizacji inwestycji infrastrukturalnych jest zminimalizowanie utrudnień dla pasażerów poprzez maksymalne możliwe utrzymanie kursowania tramwajów. Stąd wymogi z naszej strony wobec Wykonawców robót, by przy modernizacji linii dwutorowych utrzymać przejezdność po jednym torze – wyjaśnia Bolesław Knapik, Prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A. i dodaje: – Takie rozwiązania pozwalają na zapewnienie pasażerom komunikacji tramwajowej, dzięki czemu nie muszą oni zmieniać nawyków komunikacyjnych i z większym zrozumieniem podchodzą do czasowych utrudnień czy zmian, których uniknąć się nie da.

Wyprodukowane w krakowskich zakładach Grupy KZN Bieżanów rozjazdy nakładkowe to urządzenia o specyficznej konstrukcji, których zwrotnice monoblokowe zostały wykonane ze stali trudnościeralnej. Takie rozwiązanie w znaczący sposób zwiększa trwałość eksploatacyjną rozjazdu. Zamontowanie dwóch rozjazdów nakładkowych umożliwia odcinkowy przejazd tramwajów w obu kierunkach po jednym torze, zlokalizowanym po południowej stronie. W tym czasie wykonawca może prowadzić prace budowlane na wyłączonym z ruchu odcinku torze północnym. Po skończeniu tego etapu nastąpi przełożenie nakładek i ruchu na już zmodernizowane torowisko, by przebudować drugi tor, obecnie eksploatowany w dwustronnej relacji. Dla zachowania bezpieczeństwa ruchu na jednotorowym odcinku, Tramwaje Śląskie zastosowały specjalną, międzymijankową sygnalizację świetlną informującą o zajętości toru.

Rozjazdy nakładkowe wytwarzane przez KZN Bieżanów mają wzmocnioną konstrukcję. A segmentowa budowa tych rozjazdów umożliwia jego zabudowę w układach torowych o rożnej szerokości międzytorza. Umożliwia to łatwy montaż/demontaż, transport, dostosowanie do lokalnych układów torowych oraz wielokrotne wykorzystywanie ich w różnych lokalizacjach. Prócz możliwości stworzenia układu mijankowego - tak jak w Zabrzu, w sytuacji wyłączania z ruchu torowisk w obu kierunkach, pojedyncze rozjazdy nakładkowe mogą posłużyć też jako krańcówki. Taki układ wymaga jednak do obsługi taboru dwukierunkowego. Po zakończeniu obecnego etapu prac w Zabrzu, KZN Rail będzie wykorzystywał rozjazdy nakładkowe na innych placach budowy, jak również wynajmował te konstrukcję innym podmiotom.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Arriva przejmie komunikację w Obornikach po Warbusie

Przestrzeń

Arriva przejmie komunikację w Obornikach po Warbusie

Redakcja 25 lipca 2019

Kraków: Jedno z najgorszych  torowisk do remontu

Przestrzeń

Kraków: Jedno z najgorszych torowisk do remontu

Witold Urbanowicz 02 lutego 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5