Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Równoważenie mobilności: Rozsądne decyzje czy atak na kierowców?

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2017-06-12 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Równoważenie mobilności: Rozsądne decyzje czy atak na kierowców?
Samochody osobowe i autobus w centrum Łodzi.fot. Kasper Fiszer.
Oczekiwania społeczne często rozmijają się z teoriami naukowymi – to podstawowy wniosek z panelu dyskusyjnego o ograniczaniu roli samochodów w centrach miast, który odbył się w ramach konferencji Ministerstwa Rozwoju zorganizowanej w okolicach Rzeszowa. Niektórzy paneliści przekonywali jednak, że opinia mieszkańców zmienia się wraz z wystąpieniem pozytywnych efektów niepopularnych na początku decyzji.

W miniony czwartek w podrzeszowskiej Jasionce odbyła się debata dotycząca możliwości ograniczenia roli samochodu na obszarach centrów miast. Podczas zorganizowanej przez Ministerstwo Rozwoju konferencji paneliści zgodnie przekonywali o konieczności wprowadzenia zmian prawnych i organizacyjnych, które doprowadziłyby do zmniejszenia ruchu drogowego. Przyznawali jednak, że próby wdrażania służących temu rozwiązań spotykają się z dużym oporem społecznym.

ITS może nie tylko zwiększać, ale i zmniejszać przepustowość

– Każda decyzja, która uderza w kierowców, jest odbierana jako atak i prowadzi do bardzo ostrych reakcji – mówił prof. Andrzej Szarata, kierownik Zakładu Systemów Komunikacyjnych Politechniki Krakowskiej. – Trudno przekonać ludzi do dobrych rozwiązań, bo podobnie jak w przypadku piłki nożnej czy polityki, w Polsce mamy 38 mln ekspertów od transportu. Tymczasem to taka dziedzina, w której właściwe wybory mogą wydawać się paradoksalne – stwierdził. Jego zdaniem najpopularniejszą receptą na likwidację korków jest rozbudowa układu drogowego, która jednak nie zmniejszy skutecznie poziomu kongestii.

– Jeśli spojrzeć na doświadczenia polskie, przy budowie systemów sterowania ruchem za każdym razem pojawia się oczekiwanie znalezienia dodatkowych rezerw przepustowości. Ale nie zawsze właśnie o to chodzi – dodał natomiast Dariusz Obcowski, dyrektor pionu ITS w Siemens Sp. z o.o. Przekonywał, że inteligentne systemy mogą realizować różne cele polityki transportowej, w tym nawet blokować czy zmniejszać przepustowość w pewnych kierunkach, by do określonych obszarów trafiało mniej aut.

Widoczne korzyści zamykają usta krytykom

Prof. Piotr Olszewski, dyrektor Instytutu Dróg i Mostów Politechniki Warszawskiej, wymienił natomiast szereg narzędzi, które mogłyby być wykorzystywane do lepszego zarządzania ruchem w miastach. – To m.in. rozbudowa nowych systemów transportu zbiorowego, najlepiej szynowych, przebudowa układu drogowego, by utrudnić przejazd tranzytem przez obszar śródmieścia, czy wydzielanie tzw. enkaw, których nie da się przeciąć w poprzek – wyliczał. Proponował także pewne działania o charakterze nieinwestycyjnym, w tym uspokajanie ruchu wewnątrz strefy śródmiejskiej oraz wprowadzenie priorytetu dla komunikacji zbiorowej i pakietu narzędzi ekonomicznych, do których zaliczył opłaty parkingowe, za wjazd do centrum i związane z kongestią.

– Rzeczywiście trzeba zmierzyć się z oczekiwaniami społecznymi, które są zupełnie odmienne od tego, co naprawdę trzeba zrobić, by usprawnić ruch – przyznał Paweł Potyrański, dyrektor Wydziału Pozyskiwania Funduszy Urzędu Miasta Rzeszowa. Dodał jednak, że dobre efekty zmian pozwalają na znaczne zwiększenie poziomu akceptacji dla pewnych ograniczeń. Jako przykład podawał niedawne wprowadzenie rzeszowskiej strefy płatnego parkowania. – Ludzie bardzo szybko zauważyli korzyści z jej wprowadzenia i docenili, jak teraz wygląda centrum miasta. Krytyka nie jest zbyt duża – stwierdził.

Więcej wyborców siedzi za kierownicą czy na fotelu w tramwaju?

Podobnymi doświadczeniami podzielił się burmistrz Kościerzyny Michał Majewski. W jego mieście nie tylko rozszerzono strefę płatnego parkowania, ale też ograniczono do jednej głównej ulicy możliwość przejazdu dla autobusów dalekobieżnych. W zamian mieszkańcy mogą korzystać z bezpłatnej komunikacji miejskiej. – Mam teraz problem z operatorem, bo on chciałby kupić pojemniejszy tabor – tak Michał Majewski komentował sukces zniesienia opłat za przejazd. Zaznaczył, że chciałby, by ta decyzja przyzwyczajała do komunikacji zbiorowej uczniów i studentów dojeżdżających m.in. do Gdańska. Kolejnym krokiem do usprawnienia połączeń do Trójmiasta ma być budowa zintegrowanego centrum przesiadkowego przy kościerskim dworcu kolejowym.

– Politycy, także samorządowi, boją się o elektorat. Jednak w wielu miastach więcej wyborców siedzi w tramwajach czy autobusach niż w samochodach – podsumował Adrian Furgalski, wiceprezes Zarządu Doradców Gospodarczych TOR. Stwierdził też, że podobny problem występuje na szczeblu krajowym i jest związany z niechęcią rządzących do wprowadzenia akcyzy na import samochodów używanych. – Mogłaby ona pełnić funkcję podatku proekologicznego. Jesteśmy bowiem cmentarzyskiem wraków – ocenił.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa: Dwie firmy z apetytem na pl. Narutowicza

Przestrzeń

Warszawa: Dwie firmy z apetytem na pl. Narutowicza

Martyn Janduła 08 czerwca 2017

W autobusach Mobilis zapłacisz kartą lub przez aplikację

Mobilność

W autobusach Mobilis zapłacisz kartą lub przez aplikację

inf. prasowa 08 czerwca 2017

Poznań podsumował konsultacje w sprawie tramwaju

Przestrzeń

Poznań podsumował konsultacje w sprawie tramwaju

mj / inf. prasowa 08 czerwca 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5