Partnerzy serwisu:
Felietony i komentarze

Rowerzyści wpadają pod koła, bo ich nie widać?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-05-2015
Ostatnia modyfikacja:
06-02-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

FELIETONY I KOMENTARZE
Rowerzyści wpadają pod koła, bo ich nie widać?
fot. roanokecollege, lic. CC 2.0rower w nocy
Jak wyglądają działania prowadzone przez polską policję na rzecz poprawy bezpieczeństwa rowerzystów na tle statystyk wypadków z udziałem cyklistów? Zasadność części z nich jest co najmniej dyskusyjna.

Polska policja regularnie podejmuje akcje mające poprawić bezpieczeństwo poruszających się po drogach rowerzystów. Przykładem takich działań jest kontynuowana od wielu lat ogólnopolska kampania „Rowerem bezpiecznie do celu”, organizowana w ramach Rządowego Programu Ograniczania Przestępczości i Aspołecznych Zachowań „Razem Bezpieczniej”.

Z materiałów umieszczonych na stronie internetowej policji wynika, że do nieodłącznych elementów kampanii należą rozmowy na temat przepisów ruchu drogowego oraz nieodpłatnego przekazywania uczestnikom elementów odblaskowych (kamizelki, opaski, breloczki itp). O ile pierwszy element ma uzasadnienie, o tyle drugi należy uznać za dyskusyjny. Czy koncentracja działań na rozdawnictwie świecących gadżetów ma uzasadnienie? Przyjrzyjmy się statystykom.

Niewidoczny cyklista – mit czy prawda?

Wśród najczęstszych przyczyn zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów często wymienia się nieużywanie przez nich oświetlenia i elementów odblaskowych. Ten stereotyp – rozpowszechniany również przez samych funkcjonariuszy – nie znajduje jednak potwierdzenia w policyjnym Systemie Ewidencji Wypadków i Kolizji. Z danych zebranych przez mundurowych w roku 2013 wynika, że spośród 12772 zdarzeń z udziałem rowerzystów, jakie miały miejsce na terenie Polski, jedynie 74 wynikły z faktu nieposiadania przez kierującego rowerem oświetlenia. Niedostateczna widoczność na drodze stanowi zatem przyczynę 0,58% wszystkich wypadków i kolizji z udziałem użytkowników dwóch kółek.

Co więcej, aż 10813 (84,7%) zdarzeń miało miejsce przy świetle dziennym. Cała reszta przypada na okres od zmroku do świtu.

Dane z kilku poprzednich lat nie są pod tym względem znacząco różne. W każdym roku nieprawidłowe oświetlenie roweru stanowiło przyczynę poniżej 1% wypadków i kolizji, w których brali udział cykliści.

Co poprawi bezpieczeństwo rowerzystów

W związku z powyższymi danymi, trudno uznać policyjne akcje polegające na rozdawaniu elementów odblaskowych za celowe. Nadmierna koncentracja na kwestii widoczności na drodze nie przyniesie oczekiwanej poprawy bezpieczeństwa cyklistów. Może wręcz oddziaływać negatywnie, bowiem odwraca uwagę od realnych problemów. Przeciętny uczestnik ruchu zapytany o problemy ruchu rowerowego w Polsce odpowie, że bezpieczeństwo użytkowników dwóch kółek zależy od nich samych, zaś największy kłopot stanowią cykliści nieoświetleni oraz znajdujący się pod wpływem alkoholu.

Tymczasem rzeczywistość jest zupełnie inna. Zgodnie z policyjnymi statystykami, większość zdarzeń z udziałem rowerzystów to zderzenia boczne (aż 23768 spośród 36436 odnotowanych w ciągu ostatnich 3 lat), zaś najczęstsze przyczyny to nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu (16669 zdarzeń, z czego tylko 6268 wynikło z winy samych cyklistów) oraz nieprawidłowe wyprzedzanie (2833 zdarzeń, z czego rowerzyści zawinili tylko 293).

Czy nie sugeruje to zupełnie odmiennego niż dotychczasowy kierunku działań policji na rzecz poprawy bezpieczeństwa użytkowników jednośladów? Może zamiast rozdawania kamizelek dużo sensowniej byłoby zorganizować ogólnopolską akcję uświadamiającą uczestników ruchu odnośnie zasad panujących na przejazdach rowerowych? Większość kierowców nawet przed nimi nie zwalnia, ponieważ nie wie, że cyklista może mieć (i zazwyczaj ma) na nich pierwszeństwo. To właśnie jest realny, wymagający rozwiązania problem. Policja zapewne dobrze go zna, bowiem jako jedyna prowadzi ogólnopolskie statystyki kolizji i wypadków na drogach. Najwyższa pora, by wykorzystać tę wiedzę. Rowerzystów jest coraz więcej, więc sytuacja nie naprawi się sama.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kraków wybiera dostawcę rowerów elektrycznych LajkBike

Komunikacja

Kraków wybiera dostawcę rowerów elektrycznych LajkBike

Redakcja/inf. pras. 01 lutego 2023

Nextbike Polska domyka sezon 2022 z 10% wzrostem liczby wypożyczeń

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Sporo wypadków przy utrzymaniu dróg

Komunikacja

Morawiecki: W 2021 r. mniej śmiertelnych wypadków na drogach

Prawo & Finanse

Pozostałe z wątku:

Kraków wybiera dostawcę rowerów elektrycznych LajkBike

Komunikacja

Kraków wybiera dostawcę rowerów elektrycznych LajkBike

Redakcja/inf. pras. 01 lutego 2023

Nextbike Polska domyka sezon 2022 z 10% wzrostem liczby wypożyczeń

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Sporo wypadków przy utrzymaniu dróg

Komunikacja

Morawiecki: W 2021 r. mniej śmiertelnych wypadków na drogach

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5