Partnerzy serwisu:
Mobilność

Wrocław. Nowe ulice z kontraruchem i kładka pieszo-rowerowa

Dalej Wstecz
Autor:

Rafał Stawecki

Data publikacji:
2016-03-21 09:27
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wrocław. Nowe ulice z kontraruchem i kładka pieszo-rowerowa
Most Pokojufot. Adam Dziura, lic. CC BY SA 3.0
Stolica Dolnego Śląska wprowadza kolejne udogodnienia dla użytkowników dwóch kółek. Na większości jednokierunkowych ulic wokół wrocławskiego Rynku cykliści mogą już legalnie jeździć pod prąd. Pojawiła się również kładka pieszo-rowerowa.

Kotraruch to rozwiązanie pozwalające w tani i szybki sposób poprawić warunki poruszania rowerem w mieście. Polega na zalegalizowaniu ruchu rowerów pod prąd na uliach jednokierunkowych poprzez wytyczanie tzw. kontrapasów (czyli rozmieszczanych jednostronnie pasów rowerowych pozwalających na jazdę pod prąd; cykliści jadący „z prądem” korzystają wówczas z jezdni na zasadach ogólnych) połączone z umieszczeniem tabliczek T-22 „nie dotyczy rowerów” na znakach pionowych. Możliwe jest również umieszczenie samej tabliczki bez wyznaczania kontrapasa. Wówczas rowerzysta chcący pojechac pod prąd porusza się przy prawej krawędzi, pamiętając o zachowaniu ostrożności przy wymijaniu samochodów.

Pod prąd wokół Rynku

Bezpieczne i sprawdzone rozwiązanie w postaci kontraruchu rowerowego od kilku lat funkcjonuje w wielu Polskich miastach, m.in. we Wrocławiu. W ubiegłym tygodniu stolica dolnośląskiego wdrożyła je na kolejnych ulicach. Rowerzyści będa mogli jeździć pod prąd na obszarze Starego Miasta ograniczonym ulicami: Szewską, Grodzką, Piaskową, św. Katarzyny, bł. Czesława i Kazimierza Wielkiego. Kontraruch wprowadzony został także na ul. Menniczej.

Dzięki zmianom większość ulic jednokierunkowych wokół wrocławskiego Rynku jest dostępna dla rowerzystów w obu kierunkach.

Miasto kładkami stoi

Kontraruch rowerowy to nie jedyne udogodnienie oddane ostatnio do użytku wrocławskim rowerzystom. W ubiegłym tygodniu pojawiło się kolejne. Mowa o kładce pieszo - rowerowej na Moście Pokoju, stworzonej przy okazji remontu bulwarów Dunikowskiego i Kaczyńskich.

Rowerzyści doceniają fakt oddania do użytku nowej infrastruktury, ale zwracają uwagę na kilka błędów.

- Powstanie kładki pod Mostem Pokoju i remont kolejnej części bulwarów oceniam bardzo pozytywnie. Inwestycje zrealizowano jednak według projektu sprzed kilku lat, bez konsultacji i wykorzystania aktualnych standardów. Przez to część rozwiązań jest niefunkcjonalna – komentuje Aleksander Obłąk ze stowarzyszenia Akcja Miasto. - Na kładkę z obu stron wjeżdża się pod kątem 90°, co powoduje brak widoczności i ryzyko kolizji. Utrudnione jest również dotarcie do Mostu Grunwaldzkiego i kampusu Politechniki Wrocławskiej. Nie powstały żadne pochylnie, toteż istnieje konieczność nadkładania drogi lub wniesienia roweru po schodach, które nie zostały przystosowane do potrzeb rowerzystów, osób niepełnosprawnych czy rodziców z wózkami - dodaje.

Choć kładki należą do kosztownych inwestycji, to wrocławscy rowerzyści postrzegają ich budowę jako jedno z najważniejszych działań poprawiających warunki ruchu rowerowego w mieście. W zeszłym roku do użytku oddano dwa tego rodzaju obiekty (na Moście Jagiellońskim oraz Warszawskim – południowy brzeg). Wkrótce dołączą kolejne – na Moście Szczytnickim oraz Warszawskim (wzdłuż brzegu północnego). Prace budowlane na dwóch ostatnich już trwają. Zgodnie z zapowiedziami, zostaną oddane do użytku w latem.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa. Kładka rowerowa pod mostem Łazienkowskim za rok

Przestrzeń

Warszawa. Kładka rowerowa pod mostem Łazienkowskim za rok

Jakub Dybalski 12 kwietnia 2016

Obowiązkowa karta rowerowa dla dorosłych to nietrafiony pomysł

Prawo & Finanse

Obowiązkowa karta rowerowa dla dorosłych to nietrafiony pomysł

Rafał Stawecki 08 kwietnia 2016

Województwo dolnośląskie ma standardy rowerowe

Prawo & Finanse

Województwo dolnośląskie ma standardy rowerowe

Rafał Stawecki 05 kwietnia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5