Ust-Katawskij Wagonostroitielnyj Zawod (UKWZ), niegdyś tramwajowa potęga ZSRR, wychodzi na prostą i realizuje kolejne zamówienia. W tym roku zakład dostarczył bądź dostarczy nowe tramwaje do Czelabińska, Magnitogorska, Moskwy i Taganrogu. Do tego ostatniego miasta, gdzie niedawno podpisano koncesję na odnowienie sieci tramwajowej, przyjechał już pierwszy tramwaj nowej serii – w pełni niskopodłogowy, jednoczłonowy pojazd, który swoją premierę miał w tym roku.
UKWZ jest znany przede wszystkim z wagonów KTM-5, charakteryzujących się prostą i tanią konstrukcją, które można było spotkać niemal we wszystkich miastach Związku Radzieckiego. W latach 1969-1992 wyprodukowano ponad 14 tys. takich wagonów. W 2018 r zakłady stanęły na skraju bankructwa. Ratunkiem okazało się przejęcie fabryki przez Roskosmos.
W 2019 r. UKWZ zdobył cztery kontrakty: na dostawę 15 tramwajów do Magnitogorska i 35 do Krasnodaru. W zeszłym roku zakład dostarczył 53 wagony – do Nowokuźniecka, Krasnodaru i Magnitogorska.
Jak chwali się producent, w tym roku pierwsze nowe tramwaje dotarły już do Czelabińska i Taganrogu. Do końca roku to pierwsze miasto otrzyma łącznie 30 wagonów, a drugie – 10. Natomiast do Moskwy przyjechać ma 40 wagonów. UKWZ wygrał też przetarg na 20 wagonów dla Magnitogorska.
W sumie do Taganrogu w latach 2021-2022 przyjedzie 60 tramwajów 71-628 – to nowy, w pełni niskopodłogowy jednoczłonowy tramwaj, który swoją premierę miał w tym roku. Zamówienie jest realizowane, w ramach
umowy koncesyjnej na modernizację infrastruktury i floty, zawartej między miastem a firmą Sinara.
Obecnie zdolność produkcyjna zakładu wynosi 120 wagonów rocznie. Biorąc pod uwagę ogromne potrzeby taborowe, wiosną przyszłego roku ma zostać otwarta nowa linia produkcyjna i montażowa.